Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 1,9 TDI - Lite motor?

SirJames

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Passat 2wd stasjonsvogn med 130hk PD motoren. Dette er ok motor til en A6, denne motoren leverer minst 100hk fra 2200 til 4400 originalt så den skyver på akseptabelt fra lave turtall i høye gir. Dette er også en takknemmelig motor å trimme med chip og eksos, men 130hk er et mye bedre utgangspunkt enn 115hk fordi den bl.a har sterkere topp-pakning.

De eldre 110hk motorene har ikke like bredt register (kommer typisk med et brak ved ~1800 og er klar for nytt gir før 3000) og har mye grovere gange. Vil allikevel si at en chippet slik får akseptabel fart på en A6 2wd. Vel og merke en sunn og frisk slik motor, det har lett for å bygge seg opp koks i innsuget på dem, og luftmassemålerne ryker på disse som på alle andre biler (Bosch). Går bilen merkelig dårlig så ville jeg begynt med MAF og manifold.

Jeg har en kollega med en A6 2.4, og min far har også hatt en slik bil. Sammenlignet med 2.4 er min Passat PD130 ca 100kg lettere. Passaten er sterkere i girene, og drar f.eks lett fra på vanlige cruise-gir på motorvei; der du gir litt mer gass på TDI'en må du ned ett eller flere gir med 2.4 for å henge på. Bruker du alt tilgjengelig turtall på 2.4'en drar den fra når farten begynner å bli høy, men til normal by og landeveiskjøring kunne jeg ikke tenkt meg å bytte. Forbikjøringene er stille og udramatiske i fjerde gir der hvor man ruser vilt med 2.4'en i fjerde eller til og med andre for å henge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...