Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil med fakturanumre

buskmann

Anbefalte innlegg

Jeg driver som selvstendig næringsdrivende. Har sendt ut noen fakturaer og er mva-registrert. Et uhell har skjedd, og jeg glemte å inkrementere fakturanummeret ved ett tilfelle:

Fakturanr 1

Fakturanr 2

Fakturanr 3

Fakturanr 4

Fakturanr 4

Fakturanr 5

Sporene etter den ekstra fakturaen, nr 4, er hos kunden, samt på min bankkonto. Vet noen hva korrekt fremgangsmåte for å rette opp i dette er, eller kan jeg bare "glemme" den siste fakturanr 4?

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bare til å la være å føre fakturaen inn i regnskapet ditt.

Varene du selger kan du jo eventuelt avskrive som tap eller noe slikt.

Personlig vil jeg anbefale at du slutter med faktura og benytter kun kredittkort, dersom mulig...er jo litt avhengig av hvilken type bedrift du har.

Benytt et kredittkort selskap i utlandet, skaff deg en utenlandsk bankkonto også trenger du ikke å betale skatt mer.

Lenke til kommentar
Det er jo bare til å la være å føre fakturaen inn i regnskapet ditt.

Varene du selger kan du jo eventuelt avskrive som tap eller noe slikt.

Personlig vil jeg anbefale at du slutter med faktura og benytter kun kredittkort, dersom mulig...er jo litt avhengig av hvilken type bedrift du har.

Benytt et kredittkort selskap i utlandet, skaff deg en utenlandsk bankkonto også trenger du ikke å betale skatt mer.

7515719[/snapback]

Er det så enkelt som å la være å ta med fakturaen? Er det lett å oppdage ved bokettersyn?

Det er jo litt vanskelig å motta betaling med kredittkort, men takk for kreativt forslag.

Lenke til kommentar

hmmm....nå har jo du endret litt på det første innlegget ditt. Tidligere var det jo tydelig at dette "uhellet" var med vilje :!:

Hvor enkelt det er å oppdage er jo egentlig avhengig av summen og hvilke kunder du har. Dersom du selger til bedrifter er det større sjanse for å bli oppdaget enn om du selger til private.

Dersom du selger til private er det bare til å benytte forskjellige bank kontoer. Du bruker en bedriftskonto hvor du mottar betalinger som du fører inn i regnskapet og betaler skatt av.

Også har du en, eller flere, vanlige brukskonto hvor du mottar betalinger som du ved et "uhell" glemmer å føre i regnskapet ditt.

Lenke til kommentar
hmmm....nå har jo du endret litt på det første innlegget ditt.  Tidligere var det jo tydelig at dette "uhellet" var med vilje  :!:

Hvor enkelt det er å oppdage er jo egentlig avhengig av summen og hvilke kunder du har.  Dersom du selger til bedrifter er det større sjanse for å bli oppdaget enn om du selger til private.

Dersom du selger til private er det bare til å benytte forskjellige bank kontoer.  Du bruker en bedriftskonto hvor du mottar betalinger som du fører inn i regnskapet og betaler skatt av.

Også har du en, eller flere, vanlige brukskonto hvor du mottar betalinger som du ved et "uhell" glemmer å føre i regnskapet ditt.

7517697[/snapback]

Kontonr. til brukskontoen er jo ikke med i fakturaprogrammet og da må man jo skrive det på etter å ha printet ut fakturaen -og det virker jo veldig seriøst... :nei:

Lenke til kommentar
Jeg driver som selvstendig næringsdrivende. Har sendt ut noen fakturaer og er mva-registrert. Et uhell har skjedd, og jeg glemte å inkrementere fakturanummeret ved ett tilfelle:

Fakturanr 1

Fakturanr 2

Fakturanr 3

Fakturanr 4

Fakturanr 4

Fakturanr 5

Sporene etter den ekstra fakturaen, nr 4, er hos kunden, samt på min bankkonto. Vet noen hva korrekt fremgangsmåte for å rette opp i dette er, eller kan jeg bare "glemme" den siste fakturanr 4?

7514527[/snapback]

En vedlagt note som forklarer tabben burde da holde lenge..

Å "glemme" fakturert inntekt er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan!

Hele dette fakturasystemet du bruker er IKKE tillatt.

Du skal bruke ett fakturasystem som automatisk tildeler ett nytt fakturanummer som skal være løpende i rekkefølge.

Det nytter ikke med handskrevne fakturanr., eller lignende.

Skal du bruke handskrevne fakturaer, så skal fakturatalongene være forhåndspåtrykt med fakturanummer i stigende rekkefølge.

Fakturaene skal også være tydelig påført ditt organisasjonsnummer. Dette skal stå i lag med bokstavene MVA som viser at du er mva-registrert.

Selger du til firmaer, så skal også disses organisasjonsnummer påføres fakturaen.

Regner også med at du kan få bokettersyn o.l., og disse avvikene skal jo også oppdages ved avstemming av blant annet bankkontoene.

Tror ikke det er noen vei å gå, å fortsette på den "tenkte" måten ovenfor, såfremt du ikke ønsker straff for dette.

Lykke til med en ærlig virksomhet!

:thumbup::thumbup::thumbup:

Endret av terjemag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...