cmi Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hallo! Satt og hørte på et foredrag av en fotograf som bruker D200, han hadde tatt skarpe bilder med lang lukkertid (levende motvier). Han sa han hadde brukt lang lukker og bare fryst motivet, noen som vet hvordan? Finner ingenting om frysing av bilder i manualen, men det kan jo hete noe annet. Takker for all hjelp! Christoffer Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Jeg går ut i fra at han har brukt blitz til å fryse motivet. Se denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681713 Instruksjonsboken til kameraet er sjelden særlig nyttig ifht. fototeknikker. Endret 16. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Akkurat det du sier om at manualen er skjelden til nytte når det gjelder og utføre teknikker er jeg absolutt enig i! Skal kikke litt på den tråden Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Så om jeg har forstått det riktig så betyr fryse bare og sette opp lukkerhastigheten? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Så om jeg har forstått det riktig så betyr fryse bare og sette opp lukkerhastigheten? 7514669[/snapback] Å fryse er et småabstrakt begrep, men cluet i denne teknikken er blitzen. Siden blitzblinket er svært kort (i størrelsesorden 1/1000s på en ekstern blitz på full gruffe, og så kortere for svakere blink), kan man oppnå å fryse en bevegelse uavhengig av lukkertiden. Dermed kan man kombinere relativt lang lukkertid med blitz og få både bevegelsesuskarphet og et "fryst øyeblikk". Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Bare pass på at du har satt blitzen på bakre lukkergardin, ellers vil bevegelser kunne se rare ut. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Får man stilt inn om man skal ha den på forere og bakre lukker gardin og? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Bare pass på at du har satt blitzen på bakre lukkergardin, ellers vil bevegelser kunne se rare ut. 7516239[/snapback] Litt både og. Det er som regel enklere å komponere bildet med blitzen på fremre gardin siden du ikke trenger å gjette hva som vil ha skjedd fra det blir svart i lukkeren til det blnker. Men hvis det er lyskilder i bevegelse vil bakre lukkergardin ofte være det beste. cmi: Hold inne blitzknappen og vri på hjulene så skjer det underverker. "Slow rear" er bakre gardin. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Ahhh så det er det det vil si ja, hva er forere lukkergardin da?? (lærte jeg noe nytt i dag og) Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Ahhh så det er det det vil si ja, hva er forere lukkergardin da?? (lærte jeg noe nytt i dag og) 7516594[/snapback] Forre lukkegardin: Blitsen blinker med det samme lukkegardinen åpner. Bakre lukkegardin: Blitsen blinker rett før lukkegardinen stenger. Et "vanlig" fenomen hvis en tar lengere eksponeringer (1/3s ->) og bruker forre lukkegardin, så vil det bevegelige objektet se ut som det "rygger". F.eks hvis du tar bilde av en person som hopper eller springer og du "fryser" med blitsen på forre lukkegardin, og lukkeren er åpen i ytterligere 1/3+ sekund, så vil den fortsatte bevegelsen på motivet tegne seg som "fartsstriper" fremover. Bildet vil vise et motiv som går "bakover". Hvis du setter blitsen til bakre lukkegardin, så vil eksponeringen lage "farsstripene" først, så "fryser" du motivet med blitsen rett før lukkeren stenger. Da vil eksponeringen vise bevegelsen "riktig vei". Hvis forklaringen min virker knotete, så prøv selv å ta etpartre bilder, f.eks på 1/2s hhv med forre og bakre gardinsync. På Canon, så kan du bestemme forre/bakre sync i "custom functions". Nikon har helt sikkert tilsvarende system. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Det er mulig d forklarte det knotete, men jeg tror jeg faktisk fikk det inn dette skal jeg prøve en dag takker for all hjelp simpeltent digger og spørre her Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 På side 23 i denne pdf-linken ser du et eksempel på dette. Hefte følger forøvrig med SB-600/800. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå