Gå til innhold

Hva er fettprosenten din?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
183, 69kg (på en god dag), 3-4% fett.

7530943[/snapback]

Steike, sikker på dette? Håper du vet hva du gjør. Alt under 8 er unormalt(!) lite, og med mindre du er bodybuilder eller sprinter eller noe, ville jeg prøvd å gjort noe med det.

7531342[/snapback]

Ja, det er litt lavt, prøver alt jeg kan for å få det oppover. Bør kansje få det sjekka ut, har en rimelig hurtig forbrenning. Men har en typsik sprinter-kropp, uten at det er no unnskyldning.

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
Ja, det er litt lavt, prøver alt jeg kan for å få det oppover. Bør kansje få det sjekka ut, har en rimelig hurtig forbrenning.

7531442[/snapback]

Vet hvordan du har det. Jeg har ikke sjangs å legge på meg, uansett hva jeg prøver. Kunne sikkert klart det om jeg hadde sluttet å trene og drukket reint fett til frokost, men det finnes grenser. :)

Lenke til kommentar
Ja, det er litt lavt, prøver alt jeg kan for å få det oppover. Bør kansje få det sjekka ut, har en rimelig hurtig forbrenning.

7531442[/snapback]

Vet hvordan du har det. Jeg har ikke sjangs å legge på meg, uansett hva jeg prøver. Kunne sikkert klart det om jeg hadde sluttet å trene og drukket reint fett til frokost, men det finnes grenser. :)

7536506[/snapback]

Ditto!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kompisen min hadde 2.6 % etter helvetesuka på MJK. En annen kompis av meg hadde 3.4 % før helvetesuka på samme kurs. Jeg målte 9.9 % når jeg løftet mye vekter. La vektene på hylla, begynte å trene kardio og målte meg til 13 % for to måneder siden. Er på vei ned. Målet er 8 % og jeg vet jeg klarer det. Vi har en maskin til 400k som måler oss her på fysisk fostring i Sjøforsvaret.

Lenke til kommentar
Kompisen min hadde 2.6 % etter helvetesuka på MJK. En annen kompis av meg hadde 3.4 % før helvetesuka på samme kurs. Jeg målte 9.9 % når jeg løftet mye vekter. La vektene på hylla, begynte å trene kardio og målte meg til 13 % for to måneder siden. Er på vei ned. Målet er 8 % og jeg vet jeg klarer det. Vi har en maskin til 400k som måler oss her på fysisk fostring i Sjøforsvaret.

7542073[/snapback]

Hvordan klarer du det? Hvor lang tid bruker du ca, tror du? Tar du noe ekstra kosttilskudd for å bevare muskelmassen best mulig?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Når man kommer ned i så lave fettprosenter som noen har omtalt her i tråden, så er det ikke forsvarlig lenger. Da er det sykehuset neste for å si det enkelt.

Jeg tror mange av de ekstreme tallene som er i tråden her ikke er reelt da det helt sikkert er målt for unøyaktig, enten ved en maskin eller noen som ikke kan bruke en fettklype nøyaktig nok.

I byggekonkurranser er det vanlig å stille med en fettprosent på 4-6%, fitness ligger guttene ofte på 6-8% mens jentene har ofte 7-10%.

Har man for lav fettprosent utgjør det er reel helserisiko.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

7542073[/snapback]

Hvordan klarer du det? Hvor lang tid bruker du ca, tror du? Tar du noe ekstra kosttilskudd for å bevare muskelmassen best mulig?

7542318[/snapback]

Jeg trener kardio og styrke for å brenne fett. Kontrollerer karbohydratene, spiser riktig fett og en del proteiner. Bruker omega 3, betakaroten, sink, krom og multivitamin per i dag. Kutter nok ut betakaroten og krom på nyåret og starter med kreatin. Kan vel også nevne at jeg tar en proteinshake etter beinøkter. Jeg har et avslappet forhold til slanking og vet at jeg sakte men sikkert går ned. Jeg spiser ikke dessert eller snop, drikker ikke brus og prøver å begrense alkoholen. Jeg prioriterer heller å bygge muskler enn å gå ned i fettmasse. Heldigvis går de to tingene forholdsvis hånd i hånd og jeg slipper å tenke for mye på sistnevnte. Jeg er så heldig at jeg vet sånn halvveis hva kroppen min reagerer på, så jeg kan styre meg litt etter det. Erfaringslæring :)

Jeg tror mange av de ekstreme tallene som er i tråden her ikke er reelt da det helt sikkert er målt for unøyaktig, enten ved en maskin eller noen som ikke kan bruke en fettklype nøyaktig nok.

7542773[/snapback]

Det er mulig du sikter til meg siden jeg har nevnt noen ekstreme tall, men jeg kan forsikre deg om at de stemmer. Grunnen til de lave fettprosentene jeg nevner er som sagt militære øvelser - blant de hardeste i verden. Det som skiller norske soldater fra andre i verden er faktisk matmengden - norske styrker er trent opp til å klare seg med veldig lite mat.

Les mer i denne artikkelen om hvordan vi måler kroppen. De to som artikkelen handler om jobber her og vi har en slik maskin stående. Har tatt testen to ganger. Den er helt genial når det kommer til å overvåke treningsfremgang og generell helse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et godt eksempel på at BMI er det rene skjære tøv er meg og mitt skjelett - det er 15 (femten) kilo tyngre enn gjennomsnittet.

7532281[/snapback]

Mener du at skjelettet ditt er 15 kg. tyngre enn snittet for folk som er like høye som deg :ohmy:

I så fall er du en gorilla, ikke menneske.

Tror de 15 kiloene heller er muskler og fett, skjelettet veier heller lite.

Lenke til kommentar

Spretter nok opp litt i jula, men ligger mellom 13 og 17%. Vekten på Elixia hadde en verdi for "athletic people" og en for "normal people". Uansett ligger jeg endelig godt innenfor anbefalt for min alder (23) og er glad for å ha oppnådd det. Dette klarte jeg på ca et år, med ulik trening, mest styrke og kardio, samt et kraftig omlagt og forbedret kosthold.

P.S. Om noen kjenner til lignende vekt og vet noe om disse ulike verdiene, hadde det vært kjekt å få litt info. Min instruktør visste ikke hvilken som telte.

Edit: kjøpte en dyr vekt på Elkjøp, som viser 25% fettprosent, noe som er helt feil. Anbefaler ikke dette, skal bytte den.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Edit: kjøpte en dyr vekt på Elkjøp, som viser 25% fettprosent, noe som er helt feil. Anbefaler ikke dette, skal bytte den.

7607824[/snapback]

Vil ikke anbefale å kjøpe drittgreier fra elektronikkgigantene til tusenlappen osv, de viser rett og slett ikke riktig fettprosent.

Lenke til kommentar
Hvordan i helvete skal en vekt kunne si deg fettprosenten din uansett? Hva om du er en stor kar med masse muskler? Blir han da rangert som overvektig?

7608336[/snapback]

Fett og muskler er da to forskjellige ting, og på de mer avanserte vektene/målerene får man opp nøyaktig hvor mye fett og hvor mye muskler man har på kroppen. (evt i %)

Lenke til kommentar

Vektene sender elektriske signaler gjennom kroppen din. Forskjellige typer vev gir forskjellig motstand, og ved å avlese dette kan man foreta ganske nøyaktige analyser av kroppsoppbygning, så lenge apparatet fungerer som det skal. Det er selvsagt stor forskjell på en badevekt til en tusenlapp og Inbody-maskiner til 750000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...