andylove Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Jeg har gått i tankene om å la en egen kontroller via PCI bussen få lov til å styre diskene mine. Dette vil jo garantert avlaste CPU med mye kraftforbruk. Noen som har testet ut dette selv og kan gi meg en tilbakemelding for hvordan dette spiller inn i PC'en ytelse? Siden jeg ikke har noen krav om raide diskene mine, så blir jo kontrolleren ganske så billig. Promise SATA 300 TX4 4P NCQ Og om jeg skulle ha lyst på raid, så måtte det ha blitt: Promise FastTrak SX830 SATA 300 8P Noen synspunkter på dette? Endret 16. desember 2006 av andylove Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hvorfor tror du det skulle avlaste CPU? Disker skal ikke belaste CPU noe særlig, da all overføring går på DMA. Hvis de går i PIO modus så er CPU brukt, men da er det noe galt. Tror ikke det skal gjøre noen forskjell i ytelse om kontrolleren sitter på hovedkortet eller på et plugg-in kort. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Hvorfor tror du det skulle avlaste CPU?Disker skal ikke belaste CPU noe særlig, da all overføring går på DMA. Hvis de går i PIO modus så er CPU brukt, men da er det noe galt. Tror ikke det skal gjøre noen forskjell i ytelse om kontrolleren sitter på hovedkortet eller på et plugg-in kort. 7512997[/snapback] Hmm... Ting har forrandret seg siden jeg hadde gamle IDE kontrollere for diskene mine. Nå er jo det over 7 års siden, så kanskje ikke så rart. Takk for svar:) Lenke til kommentar
peiper Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hvorfor tror du det skulle avlaste CPU?Disker skal ikke belaste CPU noe særlig, da all overføring går på DMA. Hvis de går i PIO modus så er CPU brukt, men da er det noe galt. Tror ikke det skal gjøre noen forskjell i ytelse om kontrolleren sitter på hovedkortet eller på et plugg-in kort. 7512997[/snapback] Hmm... Ting har forrandret seg siden jeg hadde gamle IDE kontrollere for diskene mine. Nå er jo det over 7 års siden, så kanskje ikke så rart. Takk for svar:) 7513022[/snapback] Hvis du har tenkt å kjøre raid5, vil det avlaste cpu ganske mye å kjøre på en raid kontroller med hardwarestøtte for raid 5. Hastigheten blir også mye bedre. Men PCI vil uansett begrense farten litt. Du har ikke mulighet for PCI-e kontrollere? Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Promise FastTrak SX830 SATA 300 8P Noen synspunkter på dette? 7512978[/snapback] Denne støtter kun PCI-X/133MHz, så her kan det være greit å sjekke at man har et PCI-X-spor. (PCI-X er ikke PCI-e) Endret 16. desember 2006 av WaRFaiR Lenke til kommentar
peiper Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Promise FastTrak SX830 SATA 300 8P Noen synspunkter på dette? 7512978[/snapback] Denne støtter kun PCI-X/133MHz, så her kan det være greit å sjekke at man har et PCI-X-spor. (PCI-X er ikke PCI-e) 7513236[/snapback] PCI-X kort kan kjøres på PCI kortplasser, men da kun med PCI hastighet. Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 PCI-X kort kan kjøres på PCI kortplasser, men da kun med PCI hastighet. 7513805[/snapback] Delvis riktig, ikke alle PCI-X kort støtter vanlig PCI-buss. Bl.a. PCI-X kortet som ble nevnt her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå