Gå til innhold

Få tak i 3,5" 880KB DD-disketter?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne disketter til den "nye" synthen min (fra 1988), den har diskettstasjon og bruker sånne 3,5" 880KB Double Density-disketter. Har en diskett med masse programmer og lydbanker på, og er litt redd for å ødelegge den en gang, så jeg vil ta backup. Den blir jo full også engang, og de slites ned over tid også. Vet ikke hvor gammel denne er, da jeg fikk den med synthen.

Finner bare vanlige HD (1.44MB) disker på komplett. Ingenting på PSData. Vet ikke om flere databutikker å lete på. Help, anyone?

Jo mere jeg lagrer av nye lyder og ting på denne disketten, jo mere får jeg lyst å ta backup i tilfelle den går ad undas.

Vet ikke om den tar HD-disker, da disse ikke var oppfunnet i 1988 engang, og det trengs mere elektronikk i diskdriven for å lese dem. (Kunne ikke kjøre HD-disketter i standard Amiga-diskdrive f.eks.)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du er ute etter er mest trolig 720kB DD disketter. Kjenner til flere floppy-systemer som krever DD-disketter og som leifer om du prøver HD disketter. Så se om du finner ekte 720kB DD disketter, de bør fungere fint.

Edit: Uff, ikke bra å svare så bra etter å hadd i seg mer alkohol en kveld på byen enn ever. Uff, hvorfor har jeg så mange kompiser som ordner gratis alkohol i barene i Trondheim?

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

720KB Disketter er 1MB uformatert, så men andre filsystem eller modifiserte fat filsystemer kan de formateres til 880KB.

På samme måte som jeg med mine 1.44MB(2MB uformatert) disketter lastet ned ett program i sin tid for å formatere de til 1.92 eller 1.72MB hvis jeg ikke husker helt feil :)

Amiga Workbench formaterte DD Floppyer til 880KB forreesten, det samme gjorde enkelter versjoiner av Atari ST

Det skal og være mulig å formatere HD disketter om til DD, men husker ikke hvordan i farten.... (er litt sent og det strømmer litt for mye alkohol i blodet for øyeblikket)

de kan mest sansynlig dog ikke formateres tilbake til HD etter dette.

Håper jeg var til litt hjelp og google er din venn I søken etter rare dingser

Hvilken synth er det snakk om forresten?

Edit: Kom Over denne URL'en forresten :) (omhandler formatering av floppy i linux, men kan kanskje hjelpe fordet)

http://mandriva.vmlinuz.ca/index.php/SysAd...mattingFloppies

og enda en til:

http://www.soundtracker.org/raw/cwfloppy/index.html

Endret av johskar
Lenke til kommentar

HD-disektter kan benyttes som DD-disektter. Selve belegget er av bedre kvalitet slik at det ikke skal by på problemer.

På Wkipedia finner jeg bl.a.:

Amiga uses MFM encoding/decoding by default when handling floppy disks. There are 80 cylinders on an Amiga floppy disk. Each cylinder has 2 MFM tracks, 1 on each side of the disk. Double density (DD) disks have 11 sectors per MFM track, High density (HD) disks have 22 sectors.

The geometry of an Amiga Floppy Disk is as follows:

DD disks: 512 bytes/sector, 11 sector/track, 2 track/cyl, 80 cyl/disk

HD disks: 512 bytes/sector, 22 sector/track, 2 track/cyl, 80 cyl/disk

The DD disk has 11 * 2 * 80 = 1760 (0 to 1759) blocks, while the HD disk has 22 * 2 * 80 = 3520 blocks.

Amiga stores 880 KiB on a DD disk and 1760 KiB on an HD floppy disk.

Dette viser klart at det er vanlige DD-disektter du trenger. Men jeg ville også forsøkt med vanlig HD-diskett formatert til 880 KiB. Dette betyr nok at du må tape over den ene hullet (til venstre når du setter disketten i maskinen) da dette hullet benyttes av diskettstasjonen til å gjenkjenne henholdsvis DD og HD diseketter. IBM benyttet i sin tid HD-disketter uyen logikk for å skille mellom DD og HD. Dermed kunne du legge 1.44Mb på en DD-diskett. Belegget var imdlertid ikke laget for denne tettheten og datene forsvant fort.

Lenke til kommentar

Forsket mere rundt det igår kveld og fant ut mye det samme som dere. Jeg husket visst feil ang. Amigadiskettene. Selvsagt var de 880KB formattert. Husker at den har 80 cylinders, i XCOPY satt vi jo i timesvis og stirra på at den krøp fra 0-79 :)

Anyway, jeg kan visst bruke nye HD-disker hvis jeg dekker over det ene hullet med en teip-bit. De er i det minste lett å skaffe.

Synthen sin diskettmeny har egen Format-kommando, så den saken fikser den selv.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...