Beyma Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 får ikke til å innstallere med livecd.. alt klikker bare og jeg skjønner ikke noe.. kan jeg bruke noe windows ofr å innstallere på en egen partisjon..? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Du må starte maskinen med Live-CD-en i, og sette BIOS til å starte opp etter CD-ROM-en. Når du har kommet inn i Ubuntu velger du GParted og lager en partisjon for seg selv. Du må minimum ha 2. En til / (root) og en til SWAP. Pass på å sikkerhetskopiere filer på maskinen din hvis du ikke har gjort dette før, du kan ødelegge hele maskinen. Lenke til kommentar
vasp Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hvis LiveCD ikke fungerer så kan du laste ned Alternate install CD. Du finner den her. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Du må starte maskinen med Live-CD-en i, og sette BIOS til å starte opp etter CD-ROM-en. Når du har kommet inn i Ubuntu velger du GParted og lager en partisjon for seg selv. Du må minimum ha 2. En til / (root) og en til SWAP. Pass på å sikkerhetskopiere filer på maskinen din hvis du ikke har gjort dette før, du kan ødelegge hele maskinen.7513299[/snapback] Du trenger ikke å lage til partisjoner for ubuntuinstallasjonen, bare gjør om størrelsen på windowspartisjonen, slik at det er litt ledig plass til å installere ubuntu på. Ubuntuinstallasjonsprogrammet har funksjoner for å gjøre dette for deg, men erfaringsmessig (fra dapper) fungerer de ikke helt 100% til å gjøre om størrelsen på eksisterene partisjoner. Jeg tror ikke problemet med at du ikke har nok/noe ledig plass å installere ubuntu på løses med å bruke alternativ cd'n. Å gjøre om størrelsen på en Windows partisjon med NTFS kan gjøres på to måter fra Ubuntu LiveCD'n: Enten ved å bruke GParted (som sannsynligvis er den enkleste måten for nybegynnere). Eller: Via kommandolinjen: http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html#cli Lenke til kommentar
eppis Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) kan man installere ubuntu ifra windows? JA du kan instalere Ubuntu/Unix/windows hva en du vil fra det oprativsystem du bruker... samma om det er windows eller linux... det du trenger en en emulator som for eks vmware. De eneste som er litt minus med dette er at alt av systemressuser blir delt på 2 oprativsystemer i stedet for et. menne hvis du skal teste oprativsystemet er dette en genialt løsning. Det er også mange krafitige servere der ute som kjører dette som en permanent løsning. Endret 22. desember 2006 av eppis Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Etter slik jeg forstod trådstarters spørsmål, så spurte han om: "kan jeg bruke noe windows ofr å innstallere på en egen partisjon?" Ikke om man kan kjøre et annet operativsystem via virtualiseringsprogrammer i windows... Det er heller ikke noen god løsning fordi systemene får ikke full tilgang til alle systemressursene og mange funksjoner vil ikke virke med alle virtualiseringsprogrammene. De fleste virtualiseringsprogrammer gir deg dessuten en hastighetsredusering på opptil 5-10 ganger. Det finnes alternativer som hevder å kun gi en 1-2 ganger redusert hastighet, men allikevel... Du får ikke native tilgang til slike ting som skjermkort og lydkort... Og det er ofte veldig avansert å sette det opp. Dualboot eller å installere kun ett operativsystem er altså en mye bedre løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå