swirix Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 hei, i høst kjøpte jeg rammen Jeg tenkte dette ville være god klokke ram osv. angrer litt på at jeg ikke kjøpte Cl4 nå i ettertid.. men det jeg lurer på er hvorfor står det at rammen min bare kjører på 400mhz? den burde stå på mye mer, siden det er 800mhz? takker for svar Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 den måler hva den kjører på i bus, tror jeg. det betyr at du kan kjøre cpu opp på 400 mhz i bus, husker ikke multiplieren på e6400 men den er vel 8 eller no? som gjør at den kan kjøre på 3.2 ghz Lenke til kommentar
swirix Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 okei, så det er ikke noe uvanlig? noen anbefalte klokkeprogramm? gief link Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Det er pga. at det er DDR ram.. Der den "effektive" hastigheten, er dobelt av "system" hastigheten.. Derad, så kjører ramen på 800Mhz, når "system" hastigheten er 400Mhz.. (Å ja, PC6400, kjører på "effektiv" 800MHz.. ) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Bentrix Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 hei, i høst kjøpte jeg rammen Jeg tenkte dette ville være god klokke ram osv. angrer litt på at jeg ikke kjøpte Cl4 nå i ettertid.. men det jeg lurer på er hvorfor står det at rammen min bare kjører på 400mhz? den burde stå på mye mer, siden det er 800mhz? takker for svar 7511861[/snapback] Hei, jeg var i den samme sitvasjonen med kjøp av ram, jeg kjøpte c5 brikker og ville klokke disse til c3-4 men har ikke funnet ut av dette ennå. Når det gjellder fsb vet jeg sier du ikke vor du har avlest dette, men det enkleste måten er og se på oppstarten av pc, trykk pause knappen vis det går litt fort der, står det 400 eller 800 system bus der ??? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) DDR2 RAM kjører på hastighet som er det dobbelte av minnebussen, altså: Bus=400MHz 2x400MHz=800MHz Akkurat som .:CyberMan:. skrev. Når det gjelder instillinger og hastigheter på diverse ting kan man enten se på disse i BIOS, eller laste ned et program som viser deg disse på en trygg og enkel måte. Personlig foretrekker jeg PC Wizard 2006, men det går ann å bruke mange andre programmer, bla.a. SiSoft Sandra og Everest. Bare for å si det så er høy hastighet viktigere enn lave timings på RAM. Men det er klart at det ikke er verd å gå opp til f.eks. 5-5-5-15 fra 4-4-4-12 bare for å klare èn MHz mer. Men som regel klarer man mer enn det. EDIT: Jeg vil anbefale folk som skal klokke å lese og sette seg inn i emnet FØR de begynner å rote i BIOS. Programmer som overklokker for deg er vel og bra, men jeg mener at BIOS er bedre, vet bare ikke hvorfor. RAM er enklest å klokke fra BIOS. Endret 18. desember 2006 av Bluum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå