Versatile Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 hva er cache? har hørt så mye rart.... Og en ting til... hvordan utalest det? ( hvil bare ha svar på denne vist vedkommende er 101% sikker ) :smile: Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Versatile skrev (2002-11-20 18:32):hva er cache? har hørt så mye rart....Og en ting til... hvordan utalest det? ( hvil bare ha svar på denne vist vedkommende er 101% sikker ) :smile: Cache uttales "kæsj" og er et ekstra raskt hurtigminne som ligger enda nærmere prosessoren enn vanlig ram. Jo nærmere prosessoren minne ligger, jo dyrere (og raskere) blir det. Mer cache gir bedre ytelse stort sett. På harddisker og cd-brennere brukes dette som et mellomlager (buffer) av data for jevnere datastrøm. Kanon Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Det er veldig kjapt og dyrt minne. Jeg sier kæsj, men det varierer sikkert en del. Se gjerne her (Google er din venn). Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: LarsC skrev (2002-11-20 18:36):Jeg sier kæsj, men det varierer sikkert en del. "Kæsj" er den politisk korrekte uttalemåten, bare for å presisere det... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Cache = "Kæsj" = buffer = hurtigbuffer = hurtigminne = mellomlager = en type ram (Random Acsess Memory) osv. Kjært barn, mange navn. Som regel brukes navnet cache om minne som er ment som en buffer for ett eller annet og skal øke hastigheten på datatilgang der det ellers ville tatt lengre tid å hente dataene fra et tregere minne. Eksempler: 1. Bufferen på en harddisk er ofte 2-8MB med SDram som er plassert i en brikke på kretskortet under hardddisken. 2. L0 cache fantes på noen gamle prosessorer og har ekstremt lav latency på tilgang (typisk 0-2 CPU-sykluser) 3. L1 cashe finnes på alle moderne prosessorer på selve prosessorkjernen og er en type Sram som har meget lav latency (typisk noen få CPU-sykluser) 4. L2 cache finnes som regel på prosessorkjernen og har også lav latency (typisk rundt 10-15 CPU-sykluser) Den er også som regel en form for Sram. 5. L3 cache er som regel på egne chipper utenfor selve prosessorkjernen om det er noen i det hele tatt. Det er også som regel Sram, men går mye tregere enn bufferene på selve kjernen. latancy er typisk mange 10-talls CPU-sykluser. 6. Ram (på hovedkortet) kan sees på som en buffer/cache for dataene på harddisken. og har typisk latency 5-6 FSB-sykluser inkludert latency i chipsett (50-150 CPU-sykluser) 7. Nettverks cache er minne som ligger i switcher, rutere og sånt. 8. Det finnes sikkert utallige flere eksempler. 9. Du finner spesifikasjoner på en del CPU-cacher her. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Et kort og godt svar: når man skal overføre data mellom en treg og en rask enhet bruker man en cache imellom, for å utjevne denne forskjellen... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 18:43, skrev baronKanon:"Kæsj" er den politisk korrekte uttalemåten, bare for å presisere det... Vet. Men jeg har hørt allslags rare måter å uttale det på, selv fra folk som har peiling. Lenke til kommentar
|Argon| Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 dersom du er redd for å utale det feil, så ikke vær redd. det er sikkert flere 100 xxxxxxx som ikke vet hvordan det skal utales riktig, men uansett. den beste måten å si det er rett og slett "kake" Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 det utales ikke kake da? :razz: da fikk jeg endelig greie på det jeg og.. :razz: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Første gang jeg så ordet skrevet trodde jeg det het "katsje", men jeg var vel ikke store pjokken da :smile: Nå støtter jeg meg til de som sier "kæsj", det heter hvertfall ikke "catch" som jeg også har hørt noen si... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 21:06, skrev |Argon|:den beste måten å si det er rett og slett "kake" Eh? Skal du bruke et norsk ord, er vel hurtigbuffer *litt* bedre egnet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Skal uttales "kæsj" ja, eller akkurat som det engelske ordet cash om du vil. Hva du enn gjør, så ikke sleng inn en T midt i eller en E på slutten :wink: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Cache stammer fra gammel fransk, så da er vell en fransk uttale det aller riktigste. Uansett cache er engelsk og skal uttales slik: ksh (Sånn fonografisk uttale skrift eller hva det nå enn heter) Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 koselig å vite har alltid uttalt det på den måten Anders sa du IKKJE skulle uttale det :razz: Katche... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå