Scortech Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Min bror var skikkelig uheldig idag da lynet ødela skjermen hans idag..Det sa rett og slett pang og få sekunder etterpå så slo lynet ned like i nærheten.. Så spørsmålet mitt er da er det da noe form for garanti på skjermen ved lynnedslag eller er rett og slett dette noe ikke går under garanti med sånne hendelser?? Endret 15. desember 2006 av Scortech Lenke til kommentar
Manx Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Vil vel tro at det vil gå på innboforsikringen... Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Hmm..Ja du sier noe der manx.det tenkte jeg ikke på..må nesten spørre han om det..takker manx Jeg forhørte meg litt rundt om og jeg fikk snakket med muttern og hun sa og mente at man må ha tilleggsforsikring.det vil dekke sånne ting.. Altså innboforsikringen + Tilleggsforsikring Endret 15. desember 2006 av Scortech Lenke til kommentar
Kula82 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Hmm..Ja du sier noe der manx.det tenkte jeg ikke på..må nesten spørre han om det..takker manx Jeg forhørte meg litt rundt om og jeg fikk snakket med muttern og hun sa og mente at man må ha tilleggsforsikring.det vil dekke sånne ting.. Altså innboforsikringen + Tilleggsforsikring 7510836[/snapback] Kun innbo! Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Nei du MÅ ha tilleggsforsikring i tillegg til innboforsikring ved dekking av f.eks lynnedslag.. Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Hei ! Hele min bror`s PC ble ødelagt av lynnedslag for en stund siden da. Og da fikk han igjen pengene som pc`en var verdt (Selvfølgelig ikke nypris). Selvsagt med en egenandel (Tror det var 3-3500kr) Tror det gikk under innboforsikringen til mor og far. Mvh, Erlend Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) takk VolcomStone..sånne innlegg hjelper..mutter'n holder på å se igjennom en haug med papirer " as we speak". hehe.. Tar jeg feil som jeg skrev i post #5 så er jo ikke noe bedre enn det.:-) Endret 15. desember 2006 av Scortech Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Haha, owned by ze lightning. Hvor bor du forresten i landet? Kl 08.05 idag slo lynet ned i hele Moldes "strømforsyning" (vokabularet krymper) og hele byen var uten strøm i en time. LAX 1. time på skolen though... Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Haha, owned by ze lightning. Hvor bor du forresten i landet? Kl 08.05 idag slo lynet ned i hele Moldes "strømforsyning" (vokabularet krymper) og hele byen var uten strøm i en time. LAX 1. time på skolen though... 7511039[/snapback] Jepp.. Va vell ein stor trafo som lynet slo ned i, og tok fyr, å.. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Nei du MÅ ha tilleggsforsikring i tillegg til innboforsikring ved dekking av f.eks lynnedslag.. 7510886[/snapback] Jeg vil vel tro at dette avhenger av hvor man er forsikret? Uansett skal vel skjermen være ganske kostbar hvis det skal lønne seg å punge ut egenandel. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Holder til 10min fra Bergen sentrum, broderen holder til 5min fra sentrum.. Ja tror ikke det ville lønt seg på noen måte og eventuelt måtte punge ut noe egenandel for en skjerm...19" skjermer koster jo under 2000k så det er jo ikke allverden heller... Endret 15. desember 2006 av Scortech Lenke til kommentar
VolcomStone Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Hei ! Hva har du kommer frem til ? Hadde vert kjekt om du kunne legge ut opplysninger om dette, slik at folk kan lese om det i fremtiden. Hvilken forsikring går det under ? Egenandel ? Innbo eller tillegsforsikring, osv. Mvh, Erlend Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Sist jeg sjekket opp dette så gikk det under innbo forsikringen, trengte ikke tillegg. MEN; forsikringsselskapet krevde at jeg hadde godkjent overspenningsvern for at det skulle gjelde.. (Både grovvern og finvern..) Lenke til kommentar
aMo Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Som WeeR sier, man må ha godkjent overspenningsvern.. Og jordet stikkontakt selvfølgelig. det KAN hende man slipper unna hos enkelte forsikringsselskaper, men da sansynligvis fordi de ikke sjekker om det ikke er snakk om voldsomme beløp da.. Lenke til kommentar
L.. Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Som WeeR sier, man må ha godkjent overspenningsvern.. Og jordet stikkontakt selvfølgelig. det KAN hende man slipper unna hos enkelte forsikringsselskaper, men da sansynligvis fordi de ikke sjekker om det ikke er snakk om voldsomme beløp da.. 7532219[/snapback] De kan IKKE kreve at du har jordet stikkontakt. Det vil jo være svindel mot de 60% av hus eierene i norge som har eldre enn 5 år gammel el annlegg. Siden det er ikke før enn i nyere tid at vi elektrikere måtte montere alle stikk med jord. Det er heller ikke noe krav om å måtte bytte ut gamle stikk med nye med jord. Om de krever Grov-vern og fin-vern er en annen sak. Men det eneste Gjensidige har sagt til meg er at jeg fikk rabatt om jeg hadde grovvern og finvern. Akkurat som med røykvarsler og brannslukningsapperat. Og bil med alarm osv. Det var ingen krav. Hva om du ikke har plass til et grovvern i sikringskapet ditt. Skal du bygge om hele dritten for å kunne bli kunde hos de? Men et finnvern på ca 500kr vil spare deg for mange problemer i fremtiden. Lenke til kommentar
Krabba Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Som WeeR sier, man må ha godkjent overspenningsvern.. Og jordet stikkontakt selvfølgelig. det KAN hende man slipper unna hos enkelte forsikringsselskaper, men da sansynligvis fordi de ikke sjekker om det ikke er snakk om voldsomme beløp da.. 7532219[/snapback] De kan IKKE kreve at du har jordet stikkontakt. Det vil jo være svindel mot de 60% av hus eierene i norge som har eldre enn 5 år gammel el annlegg. Siden det er ikke før enn i nyere tid at vi elektrikere måtte montere alle stikk med jord. Det er heller ikke noe krav om å måtte bytte ut gamle stikk med nye med jord. Om de krever Grov-vern og fin-vern er en annen sak. Men det eneste Gjensidige har sagt til meg er at jeg fikk rabatt om jeg hadde grovvern og finvern. Akkurat som med røykvarsler og brannslukningsapperat. Og bil med alarm osv. Det var ingen krav. Hva om du ikke har plass til et grovvern i sikringskapet ditt. Skal du bygge om hele dritten for å kunne bli kunde hos de? Men et finnvern på ca 500kr vil spare deg for mange problemer i fremtiden. 7578322[/snapback] som elektrikker så bør du vel vite det at å installere et fin vern og ikke et grovvern er helt bortkastet helt veiledende marketsføring fra forskjellige el-forhandlere som selger disse og sir du er beskyttet. en annen ting som kan være kjipt er at om du installerer et grovvern så er det mest sansynlig få andre rundt deg som har gjort det samme, og det kan ofte føre til at overspenningsvernet ditt vil slå ut ofte. bor du da på en utsatt plass så kan det fort bli dyrt for nye "patroner" de er forøvrig rimlig dyre.. hadde alle hatt så hadde jo dette ikke vært et problem. men til dere som ikke vet det så er bare finvern bortkastet, og har du bare et grovvern så er også det bare bortkastet. skal du være besyttet må du ha begge, dessverre Lenke til kommentar
L.. Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Som WeeR sier, man må ha godkjent overspenningsvern.. Og jordet stikkontakt selvfølgelig. det KAN hende man slipper unna hos enkelte forsikringsselskaper, men da sansynligvis fordi de ikke sjekker om det ikke er snakk om voldsomme beløp da.. 7532219[/snapback] De kan IKKE kreve at du har jordet stikkontakt. Det vil jo være svindel mot de 60% av hus eierene i norge som har eldre enn 5 år gammel el annlegg. Siden det er ikke før enn i nyere tid at vi elektrikere måtte montere alle stikk med jord. Det er heller ikke noe krav om å måtte bytte ut gamle stikk med nye med jord. Om de krever Grov-vern og fin-vern er en annen sak. Men det eneste Gjensidige har sagt til meg er at jeg fikk rabatt om jeg hadde grovvern og finvern. Akkurat som med røykvarsler og brannslukningsapperat. Og bil med alarm osv. Det var ingen krav. Hva om du ikke har plass til et grovvern i sikringskapet ditt. Skal du bygge om hele dritten for å kunne bli kunde hos de? Men et finnvern på ca 500kr vil spare deg for mange problemer i fremtiden. 7578322[/snapback] som elektrikker så bør du vel vite det at å installere et fin vern og ikke et grovvern er helt bortkastet helt veiledende marketsføring fra forskjellige el-forhandlere som selger disse og sir du er beskyttet. en annen ting som kan være kjipt er at om du installerer et grovvern så er det mest sansynlig få andre rundt deg som har gjort det samme, og det kan ofte føre til at overspenningsvernet ditt vil slå ut ofte. bor du da på en utsatt plass så kan det fort bli dyrt for nye "patroner" de er forøvrig rimlig dyre.. hadde alle hatt så hadde jo dette ikke vært et problem. men til dere som ikke vet det så er bare finvern bortkastet, og har du bare et grovvern så er også det bare bortkastet. skal du være besyttet må du ha begge, dessverre 7626903[/snapback] Grovvern er får lyn som slår ned i nærheten av deg. Det vil si i huset, i masten du får strømmen fra ol. Den beskytter hele huset mot spenninger langt over det noe utstyr er kontruert for. Den beskytter mot brann ol. Ikke noe mer. Et nytt Grovvern går ikke istykker vis ikke det har vært et meget kraftig overslag!! Det er ikke engangs produkt. Den jeg hev opp sist skulle takle ca 800 nedslag av milde typer før den kunne bli defekt. Fikk jeg vite da. Jeg har montert opp mange av de. Og det eneste stedet vi har byttet, hadde lynet slått ned i hagen ved inntakskabelen fra stolpen. Hadde hun ikke hatt grovvern, tror ikke jeg hun hadde hatt noe brukbart igjen i huset. Finnvern er for de små hoppene som grovvern ikke tar. Det vil si eks fra 230 til plutselig 240. Dette skjer på millisekundet og da kan lynet slå ned mange km unna. Og er mest skadelig for svakstrøms produkter som tlf, data modemer særlig. Har selv ikke Grovvern i huset. Jeg jeg har kabel inn igjennom bakken. = Litt mer sikkert mot lyn. Jeg sier ikke dette for å selge, men av erfaring. Men ja det er best med begge deler. Men du beskytter mye med et lite billig finvern. Lenke til kommentar
Krabba Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Grovvern er får lyn som slår ned i nærheten av deg. Det vil si i huset, i masten du får strømmen fra ol. Den beskytter hele huset mot spenninger langt over det noe utstyr er kontruert for. Den beskytter mot brann ol. Ikke noe mer. Et nytt Grovvern går ikke istykker vis ikke det har vært et meget kraftig overslag!! Det er ikke engangs produkt. Den jeg hev opp sist skulle takle ca 800 nedslag av milde typer før den kunne bli defekt. Fikk jeg vite da. Jeg har montert opp mange av de. Og det eneste stedet vi har byttet, hadde lynet slått ned i hagen ved inntakskabelen fra stolpen. Hadde hun ikke hatt grovvern, tror ikke jeg hun hadde hatt noe brukbart igjen i huset. Finnvern er for de små hoppene som grovvern ikke tar. Det vil si eks fra 230 til plutselig 240. Dette skjer på millisekundet og da kan lynet slå ned mange km unna. Og er mest skadelig for svakstrøms produkter som tlf, data modemer særlig. Har selv ikke Grovvern i huset. Jeg jeg har kabel inn igjennom bakken. = Litt mer sikkert mot lyn. Jeg sier ikke dette for å selge, men av erfaring. Men ja det er best med begge deler. Men du beskytter mye med et lite billig finvern. 7627154[/snapback] ja klart om det bare er små overspenninger i nettet så vil det jo være greit med et fin vern, jeg beklager hvis jeg kom ut litt for hardt jeg tenkte jo hvis det slo ned litt nærmere. da vil jo det bli problemer med spenninger som et finvern ikke tar, og det samme med et grovvern. dette er gjerne ting som forhandlere innen elektronikk bransjen sjeldent opplyser om.. jeg mente ikke at grovvern er et engangsprodukt, men et overspenningsvern inneholder et magasin. utløses denne så må den skiftes. selveste vernet går selvfølgelig ikke i stykker. om det slår direkte ned i huset ditt så er det vel lite hjelp med et grovvern (mellomvern) no vet jeg ikke heilt va som defineres som i nærheten. men installatører jeg kjenner mener ihvertfall at om lynet slår ned i nærheten så er et finvern lite behjelpelig. jeg vet ikke hvilke spenninger et finvern tar. men 230-240 volt som du nevner er jo veldig vanlig at spenningen ligger på rundt om i de tusen hjem jeg tor ikke dette karaktiseres som overspenning iht lynnedslag som et overspenningsvern (finvern) tar. det er vel godkjente normer som sier noe om at elektrisk utstyr skal tåle småe overspenninger, også kalt støy opptil 1,5kv uten å at de stopper, men kan gi feil meldinger. jeg skal ikke bevege meg så langt her for jeg er ikke noe ekspert på dette med hvilke spenninger et finvern tar og hva et grovvern tar. men fant en link mtp dette med elektrisk utstyr og 1,5kv. dette er da en godkjent norm. det finst sikkert mye rart der ute, sånn som det er sagt http://www.protect-produkter.no/pages/overspenning.htm Endret 2. januar 2007 av Krabba Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå