DuTTZi Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Beklager for posting i to deler av forumet samtidig, men tror kanskje at jeg har litt større mulighet for å få hjelp med mitt power supply-problem her. Pcen min er ustabil og jeg tror problemet ligger i lav 12V og det hadde vært fint hvis noen som er flinke med power supply, volt osv. å sjekke posten min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=682183 På forhånd takk! Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Hvor lav er din 12V? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Hei igjen, Fant et av mine eldre emner, kanskje du finner noe nyttig der? En forskjell på i overkant av 100mV har liten betydning. Disse målingene via hovedkortet er ikke så nøyaktig uansett. Alle komponenter i maskinen skal tåle en viss ustabilitet i spenningen, men dersom spenningen ut blir veldig lav i perioder er det logisk at dette går ut over stabiliteten til resten av komponentene. Alle komponenter skal tåle det om spenningen går ned til 10V i en periode, men går den ned til 5V i f.eks 3-4ms er det noe annet. Små variasjoner ser man ikke i disse monitoringprogrammene, dette må man ha dyrt måleutstyr for å se. Det varierer også veldig på utstyret man har. Dersom komponentene har store filterkondensatorer stående på inngangene tåler de spenningsvariasjoner mer enn andre, fordi disse kondensatorene vil fungere som en energibuffer. En forskjell på i overkant av 100mV har liten betydning. Disse målingene via hovedkortet er ikke så nøyaktig uansett. Speedfan sier at 12V-spenningen i min maskin (med MIST 500W) varierer mellom 12.33 og helt opp til 12.79. Jeg målte med multimeter i maskinen på PCI-Express-pluggen. Kunne se en variasjon mellom 12.38 og 12.41V, og stort sett lå den mellom 12.40 og 12.41. Dette kan vel si noe om hvorvidt man kan stole på hovedkortsensorene. Nå skal det sies at det er nok ikke to separate kurser internt i strømforskyneren, men heller èn intern 12V-kurs med to strømbegrensere (dette er innenfor kravet for ATX 2.0), og dermed to eksterne kurser. Dvs. at spenningen reguleres likt mellom kursene. ATX- standard tillater opptill 10 % avvik i spenning, så mellom 10.90 til 13.10 Volt er innen standarden og burde ikke skape problemer. Ref.: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=674505&hl= Endret 15. desember 2006 av loathsome Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Det står i den posten jeg linka til (+12V ligger på 6,75V ifølge sisoft sandra). Kan vi ta resten i den posten jeg linka til, slik at alt er på ett sted? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) For det første stol *ALDRI* på det bios og div diagnoseprogrammer kommer med ang spenningsmålinger, feilmarginen er rimelig stor. Skal du finne ut den faktiske spenningen på 5v og 12v så bruk et multimeter og mål på en av molex pluggene (sort og rød for 5v, sort og gul for 12v) Endret 15. desember 2006 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Har ikke noe spenningsmåler så får bare satse på at det sisoft sier er sant, symptomene (tilfeldig restart/frys) stemmer jo overrens. Men, som jeg sier i posten så er 12Va 15A og 12Vb på 17A, dvs. at de gir ut 180w og 204w, er dette nok for skjermkortet mitt (x1950 pro)? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Du har ikke en annen PSU å teste med? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Nei, ikke uten å få venner til å ta ut sin power supply, noe jeg ikke er særlig hypp på... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Leste på: www.sapphiretech.com/en/forums at man måtte ha 22A på 12V-railen for å kjøre x1950 pro. Er power supplyet mitt for dårlig rett og slett, kan noen si det vha specsene på power supplyet mitt (http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=14451)? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Hadde spenningen på 12v linja faktisk vært bare 6,76v så skulle maskinen ikke greid å starte opp i det hele tatt (svart skjerm) så det sisoft sanda serverer er ikke forenelig med virkeligheten. Sandra er god på benchmarks og analyse av maskinvare men den er ikke til å stole på når det gjeller å lese ut spenninger, temperaturer og viftehastigheter, jeg har selv brukt Sisoft Sandra i flere år og har erfart hvor upålitelig den kan være ang disse 3 målingene. Strømforskyningen skulle i utgangspunktet ikke ha noe problem med å drive ditt nåværende system, men strømforskyningene som følger med kabinettene er som regel av dårligere kvalitetet en de som selges separat. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Testa 12V nå, den var på 12V så da kan strømforsyningsfeil utelukkes... Noen som vet hva som er feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå