Fastar Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Jeg jeg er en gutt på 15 år, jeg ønsker å ta lett mc lappen. Jeg har hørt at du kan ta lettmc teori når du er 15 år? Jeg har ikke tatt trafikalt grunnkurs, må jeg ta den og? Hvis ja hvilken trafikk skoler anbefaler dere? Helst den billigste i oslo området? Endret 15. desember 2006 av Fastar Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg vet ikke helt med teorien, men du må ihvertfall ha trafikkalt grunnkurs + mørkekjøring. Prisforskjellene er vel ikke så enorme på de forskjellige trafikkskolene, og jeg tror selve kurset ligger på en 1400,-, pluss 1000,- for mørkekjøringskvelden. Jeg betalte 2300 totalt. Lenke til kommentar
Fastar Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Okey, så når jeg tar grunnkurset, trenger jeg aldri igjen ta den hvis jeg skal ta lettmc-lappen? Hvilket trafikk skoler har gode lærere: statens- eller private trafikkskoler? Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Grunnkurset tar du kun én gang ja. Jeg tviler på at hilken type trafikkskole det er har så mye å si, alle skal jo være fagopplærte. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Det du trenger for å begynne øvelses kjøring hjemme er trafikalt grunnkurs: Se her for mer info om hva du trenger for å ta lappen på lett mc http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/A_A1_mc.stm Lenke til kommentar
Fastar Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) LInderud kjøre skole har grunnkurs for 3000 ca. ink. mørkekjøring. Dette er nærme meg. Noen som vet hvor mye risløkka offentlig trafikkskole tar? Shiit i det, jeg tar en tur imorgen der og spør Endret 15. desember 2006 av Fastar Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648800&hl= Skal være litt info her tror jeg Jeg ville ikke valgt den aller billigste trafikkskolen i distriktet, hør med hva andre folk sier, sjekk på internett etter strykprosenten på forskjellige kjøreskoler Forskjellige kjøreskoler har ganske forskjellig kvalitet på opplæringen og det ser man ofte (ikke alltid!) igjen på prisen :/ Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 3000 synes jeg var svindyrt. Så og si alle jeg kjenner betalte 2400 for opplegget. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 jeg betalte 2800 for trafikalt grunnkurs med mørkesjøring, det vareierer fra 2500-3000 til vanlig tror jeg. når man skal bruke 10-20k på lappen så ha 2-300 kroner lite å si så lenge man får god opplæring Lenke til kommentar
Fastar Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Vet noen hvor mye grunnkurset koster på et offentlig trafikk skole? Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Prisen på førerkortet varierer så klart ut fra hvor mange kjøretimer du trenger og at du har en flink lærer. Derfor må du ikke velge kjøreskole ut i fra pris. Det er en grunn til at noen kjøreskoler har billige timer, ofte trenger du mange flere timer der enn med en dyktig lærer. Det er stor kvalitetsforskjell på kjørelærere, akkurat som på skolen ellers. Du har sikkert lærere på skolen som er forskjellige? Noen lærer du masse av, andre er ikke så flinke til å forklare ting? Det beste er å høre med folk du kjenner som har tatt førerkort og vært fornøyde med sin lærer. Så kan du be om å få kjøre med samme læreren. Etter trafikalt grunnkurs kan du øvelseskjøre både privat og på en kjøreskole. De fleste trenger en del kjøretimer for å bli flinke nok til å bestå en førerprøve. Du må nok regne med rundt 15000 kroner totalt, men det kan bli mer eller mindre alt etter hvor mange timer du trenger. Det er ikke så mange obligatoriske timer, men veldig mye du skal kunne. Da går kjøretimene fort og du har nytte av en flink lærer. Heldigvis vil de fleste som kjører lett mc ha en stor fordel når de senere skal ta billappen. Her er en oversikt over hva du trenger for å få førerkort på lett motorsykkel: trinn 1 Trafikalt grunnkurs. trinn 2 Grunnleggende kjøretøy og kjørekompetanse.Grunnleggende kjøretrening skal taes ved trafikkskole eller privat øvingskjøring. 3 timer teori er obligatorisk og må taes ved trafikkskole. Ingen obligatorisk praktisk opplæring utover veiledningstime. trinn 3 Trafikal del. trinn 4 Obligatorisk sikkerhetskurs på veg med 4 timer, hvor 3 timer er praktiske øvelser. Mot slutten av trinn 2 og 3 skal det gjennomføres en veiledningstime på 45 minutter. Timen skal inneholde både praktisk kjøring og en samtale Som du ser så er det ikke mange obligatoriske kjøretimer. Men du må jo kunne beherske sykkelen både teknisk, i bykjøring og på landeveg/motorveg. Så derfor vil antall kjøretimer (og pris..) avhenge av hvor fort du lærer disse tingene. Lykke til! Lenke til kommentar
Fastar Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Takk, takk Bør jeg kjøpe pakke-pris eller? Jeg har tenkt å ta lappen ved statens vegvesen trafikkstasjon i risløkka. Faren og moren sier de har mer erfaring og er bedre på slike ting, pluss at de ikke plutsekig går konkurs. Endret 15. desember 2006 av Fastar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå