Gå til innhold

ATV på traktorskilter.

Neptun_

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg lurer littegrann på. Jeg har stussa mye på det å kanskje ta traktorlappen, førerkort klasse T for traktorer og motorredskaper konstruert for hastigheter under 40 km/t, for så å kanskje få spart opp til en ATV. Traktorlappen trenger jeg mer eller mindre etter hvert for å ha til skolen, men det er noe jeg lurer på angående ATV;

Skilter. De forvirrer meg. Jeg vet at man kan få registrert en atv på svarte skilter, men er det da slik at man ikke har lov til å kjøre på offentlig vei? Og hvor kan man kjøre med ATV på svarte skilter? Også har vi de ''vanlige'' hvite traktorskiltene. Får man ikke registrert en ATV så den kan kjøres på offentlig vei, om den har fartssperre satt så den går under/i 40 km/t? Og da kan man ikke kjøre i utmark uten tillatelse, det vet jeg jo. Så vanskelig det skal være. Viva la sosialisme!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du svarte skilter har du vel lov å krysse offentlig vei, men ikke kjøre 'langs' den..

Svarte skilter er til uttafor vanlig vei, dvs skog, anleggsområder, jorder, osv..

Hva som bestemmer hvilke skilt man får er vel typegodkjenningen man bruker, altså hva importøren har gått for (hvilke krav ATVen oppfyller).

Vil anbefale deg å ta kontakt med nærmeste trafikkstasjon, det er mye informasjon angående dette, og det er mange som driter seg ut når det gjelder bruk og registrering.. :)

Lenke til kommentar

Får ta kontakt til uka, for det som hadde vært best var om det gikk an å få ATV'n på hvite, vanlige skilter som de fleste traktorer har. En på skolen har en ATV, tviler på at den er registrert som moped. Blir helst til bruk på vei, og også kronglete vei. Da vil man ha hvite traktoskilter, aye?

Edit: Sitert ATV/Scooter fra atvforumet.net:

Det det ble slutt på var å registere ATVer som traktor med hvite skilt med sorte bokstaver/tall som det er lov til å kjøre etter off.vei. Det var 01.07.2005 at det ble slutt på det. Disse ATVene kan nå kun registeres som MC.

.. Faen.

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok ikke forbudt med ATV registrert som traktor - ENNÅ , Men her er et utdrag fra FORSLAG til lovendring som vil ramme dette til en viss grad.

Når endringen trer i kraft ( selvfølgelig vil den bli gjeldende. Det er jo et forbud vi snakker om ) Så er jo en løsning å importere en ATV som går som traktor i Danmark.

For traktorer med konstruktiv hastighet over 40 km/t som er nasjonalt typegodkjent før 1. juli 2005, er det etter dagens regler ikke noen tidsbegrensning på hvor lenge typegodkjenningen kan benyttes. Dette har ført til ulike konkurransevilkår for kjøretøy som er typegodkjent før 1. juli 2005 i forhold til de som typegodkjennes eller enkeltgodkjennes etter 1. juli 2005. Dette innebærer at en traktor som ikke er omfattet av en typegodkjenning må tilfredsstille andre og strengere krav i forhold til en identisk traktor som er typegodkjent.

Ut fra trafikksikkerhetsmessige og konkurransemessige hensyn er det uheldig at kjøretøy som klassifiseres i samme kategori ikke behandles likt når det gjelder tekniske krav til kjøretøy. Som nevnt ovenfor inneholder ikke forskriften noe sluttidspunkt for hvor lenge nasjonale typegodkjenninger skal gjelde ved registrering av nye T5-kjøretøy. For å få en mer ensartet godkjenning vil vi derfor foreslå at det settes en sluttdato for bruk av nasjonale typegodkjenninger for T5-traktor som er utstedt på grunnlag av kravene før 1. juli 2005. For at nåværende praksis med ulike krav for samme type traktor skal bli så kort som mulig, foreslås det at det fra 1. januar 2008, ikke lengre skal kunne benyttes en nasjonal typegodkjenning av traktor som er utstedt før 1. juli 2005 for nye registreringer av T5-kjøretøy.

Kravet foreslås implementert i kjøretøyforskriften § 6-1, nr. 3, annet strekpunkt.

Økonomiske konsekvenser

Etter Vegdirektoratets oppfatning vil den foreslåtte endringen ikke medføre ekstra kostnader for importør eller myndigheter. Kostnader for importør vil eventuelt være et det kan bli noe redusert salg av traktorer. Dette først og fremst fordi ATV-kjøretøy godkjent som traktor vil bortfalle fra markedet. Imidlertid antar vi at dette til en stor grad vil kompenseres av at utgaver av ATV-kjøretøy i stadig større grad finnes som EF-typegodkjent motorsykkel. Vi har også grunn til anta at det vil komme ATV-kjøretøy som er EF-typegodkjent som traktor på markedet innen 2008.

3

På bakgrunn av ovenstående foreslår Vegdirektoratet at nasjonale typegodkjenninger som er utstedt på grunnlag av kravene før 1. juli 2005 ikke skal kunne benyttes ved nye registreringer av T5-kjøretøy fra 1. januar 2008.

Høringsfristen settes til 20. februar 2007

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...