Gå til innhold

Problem med å kjøre i dual-channel på K8N

Plank Plank

Anbefalte innlegg

problemet har endret seg her etter hvert. Det som er aktuellt nå, går fra posten min om "Var inne i BIOSen nå og så litt" som jeg postet klokken 19:00. Har endret tittel på topic 2 ganger etter hvert som saken utvikler seg.

Jeg kjører 2X1024DDR Twinmos PC3200 200mhz nå på mitt MSI K8n NEO2 hovedkort. 939 btw. Slot 2 og 4 bruker jeg nå. Da funker det bra om jeg kjøper ekstra av Denne typen sant?

Endret av nils_wie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk! Hvorfor det?

Og hva står den på nå tror du? (gidder ikke reboote nå.. hehe)

7509437[/snapback]

den står på ddr400 nå, men når du fyller opp alle soklene setter den ned hastigheten. gjorde det med meg også, men det er bare å stille den opp igjen manuelt. :)

Lenke til kommentar
Var inne i BIOSen nå og så litt... Sto sånn som dette:

Memclock index value : 200

CPU fsb frequency: 200

Current DDR clock: 333  <-- Den kunne ikke stilles inn på..

Har award phoenix.

Hvor er det man stiller minnehastigheten?

7509549[/snapback]

kjrer du brikkene dine riktig da? har du sett i manualen hvor brikkene skal stå på hk, slik at de står på riktig plass? Kan du ikke stille på memclock index value heller? hvis det går, hva har du å velge i innpå der?

Lenke til kommentar

k.. takk!

For fant nettopp ut at RAMen stod i feil slots! way to go totaldata.no!

"it is strongly recommended not to insert the memory modules into the PURPLE slots while the GREEN slots are left empty"

- står det på msi sine hjemmesider. Gjett hvor rammen står da! skal fikse det nå...

Kommer tilbake om pittelitt med flere spørsmål! :p

Lenke til kommentar

Har nå testet å kjøre RAMmen i de slot-kombinasjonene som trengs for å bruke bruke Dual-channel. Fikk masse bugs og windows startet ca 1 av 10 ganger. Da skrudde PCen seg av etter 5 sekund.

Satte Rammen tilbake i slot 2 og 4 - der er IKKE anbefalt av MSI. Men det er eneste kombinasjonen jeg har fått til å virke.

I BIOS stod det da jeg kjørte dualchannel, at Current DDR clock var 400. Nå står det 333 igjen.

her trengs det 1337-hjelp!

Lenke til kommentar

ugs som kom når jeg testet rammen i andre slots:

1) Maskinen kom til windows-logo og restartet. Mange ganger. I sikkerhetsmodus også.

2) like før jeg kom til windowsscreenen, blinket det blått og smalt litt i headsettet.

3) Kom inn i windows en gang, men da (etter ca 5sek) kom det opp feilmelding om kritisk feil, og at systemet måtte avslutte.

4) PC fant ikke tastatur

5) Den ene gangen jeg kom inn i windows, brukte den sykt lang tid på å loade.

Var verst med bugs når jeg kjørte dual-channel. (Slot 1&2 og slot 3&4)

Lenke til kommentar
ugs som kom når jeg testet rammen i andre slots:

1) Maskinen kom til windows-logo og restartet. Mange ganger. I sikkerhetsmodus også.

2) like før jeg kom til windowsscreenen, blinket det blått og smalt litt i headsettet.

3) Kom inn i windows en gang, men da (etter ca 5sek) kom det opp feilmelding om kritisk feil, og at systemet måtte avslutte.

4) PC fant ikke tastatur

5) Den ene gangen jeg kom inn i windows, brukte den sykt lang tid på å loade.

Var verst med bugs når jeg kjørte dual-channel. (Slot 1&2 og slot 3&4)

7512663[/snapback]

Har du satt spenningen på brikkene manuelt til 2.6v-2.7v?

Sett også timings manuelt til 2.5-3-3-8 1T

Sett brikkene i slot 1-2.Da kjører de i dual channel.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Takk for gode svar mine herrer! konge!

Har testet masse greier nå, og det ser ut til å virke.... Men er fortsatt skeptisk.

Har lastet ned alle mulige drivers og tilbakestillt cmos.

Har RAMen i dimm3 og 4. Virker som det går bra i dual-channel. WOHO!

Skal kjøre diverse test-programmer og se.

CPU-Z er bra. Brukt det i ca 1 år nå. takk!

Spm. Spenningen er på Auto og kjører 2.5. (tror jeg) Bør jeg endre dette?

Har en funksjon i BIOS for "autoclocking" med fancy titler på nivå: sergeant general osv. Om jeg stiller på disse, bør jeg da også stille inn spenning manuellt?

PS: Skal teste noen programmer for å sjekke om PCen er endelig stabil igjen. Poster snart resultat

PS2: Morsomt (ikke der og da kanskje) å se alle bugs som kommer av hardwarefeil! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...