AT1S Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Negativt: Det er dessverre en del ting som ikke er saa bra med det amerikanske samfunnet. USA er ikke det vidunderlandet som alle tror. Alt er ekstremt strengt i USA. Er du mindreaarig (under 21) og er paa en fest der det drikkes alkohol, kan du bli arrestert. Blir du tatt av politiet, kommer dette til aa skje med deg: Du maa sannsynligvis tilbringe natten paa glattcellen og frem til foreldrene dine henter deg. Du maa gjore samfunnstjenester. Du faar en stor bot. Du blir kastet ut av skolens sportslag (hvis du er med paa en). Sannsynligheter for aa miste jobben. Har du meldt deg inn i millitaeret, kan du faa en fengselstraff til opptil 2 aar. Det samme skjer med deg hvis du er paa festen, men ikke drikker. Er du paa en fest der det drikkes, blir du behandlet som om du har drukket, no matter what. Veldig godt skrevet, men en ting jeg lurer på, kan man må fengselfstraff bare for å melde seg inn? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Man kan få fengselsstraff om man er mindreårig og drikker mens man er innrullert i hæren (i følge trådstarter). Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Det skal ikke mye kunnskap om amerikansk kultur til før man merker at en del av det du opplever ikke er regel så mye som unntak. 7510956[/snapback] Jeg skjonner rett aa slett ikke hva du babler om. Naa har jeg snakket ogsaa snakket med en god del andre utvekslingsstudenter som bor i statene: California, New York, Oregon, Washington, Michigan, Indiana og Texas, og slik som de forklarer det er det ganske saa mange like regler der som det er i North Dakota. Saa i folge deg tar alle vi feil, siden du vet saa mye mer om hvordan USA funker enn oss? Alexanderhagen: Riktig det som LarsP sier. Er man mindreaarig, innrullet i haeren og blir tatt for aa drikke, kan man faa en fengselsstraff paa to aar. Endret 18. desember 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Du føler ikke at et utvekslingsprogram kanskje gir et snevert syn på et land? Jeg ville personlig hatt mer tiltro til en franskmann som har bodd i Frankrike hele livet, enn mine egne erfaringer, selv om jeg har tilbrakt mer enn 6 måneder der. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Selvsagt. Allikevel kan en som har bodd der i 6 maaneder fortelle ganske saa enkelt om hvordan Frankrike fungerer. Jeg tror jeg vet hvordan USA sitt samfunn fungerer, og jeg tror du vet hvordan det fungerer. Problemet er at vi er to forskjellige personer, og har forskjellige meninger om hva som er bra og daarlig. Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Naa vet jeg ikke om dette kan vaere saa veldig negativt i den forstand, men jeg kan trygt si at den norske ungdommen er mye smartere enn de amerikanske. 7508860[/snapback] Jeg misunner din evne til å sammenligne kunnskapsnivået til over 20 millioner amerikanske ungdommer med kunnskapsnivået til 300 000 norske ungdommer og komme med en glassklar konklusjon uten noen særlige anstrengelser. En annen ting som er litt dumt med amerikanere er at de tror de og USA er saa ufattlig mye bedre enn alle andre. De er ekstremt patriotiske, og henger opp flagget sitt over alt. Spiller nasjonalsangen paa nesten hver eneste sports-event ogsaa videre i den duren. 7508860[/snapback] Som sagt tidligere: I motsetning til Norge? "En annen ting som er litt dumt med nordmenn er at de tror de og Norge er saa ufattlig mye bedre enn alle andre. De er ekstremt patriotiske, og henger opp flagget sitt over alt. Spiller nasjonalsangen paa nesten hver eneste sports-event ogsaa videre i den duren." Nordmenn er utrolig flinke til å påvise andre lands patriotisme uten å innse at vi utvilsomt er i elitedivisjonen når det kommer til nasjonal stolthet. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Naa vet jeg ikke om dette kan vaere saa veldig negativt i den forstand, men jeg kan trygt si at den norske ungdommen er mye smartere enn de amerikanske. 7508860[/snapback] Jeg misunner din evne til å sammenligne kunnskapsnivået til over 20 millioner amerikanske ungdommer med kunnskapsnivået til 300 000 norske ungdommer og komme med en glassklar konklusjon uten noen særlige anstrengelser. 7528906[/snapback] Jeg er bare veldig flink. Nei, men jeg doemmer utifra skolen. Den norske skolen har mer krevende fag enn det den amerikanske har. Men selvsagt kan du da velge noe mer krevende her, men de fleste (i alle fall paa min skole) velger ikke det. Jeg saa ogsaa noe interessant paa tv for litt siden. Under et nyhetprogram kom det fram at 60 % av amerikanske ungdommer ikke kan plassere Storbritania paa kartet. En annen ting som er litt dumt med amerikanere er at de tror de og USA er saa ufattlig mye bedre enn alle andre. De er ekstremt patriotiske, og henger opp flagget sitt over alt. Spiller nasjonalsangen paa nesten hver eneste sports-event ogsaa videre i den duren. 7508860[/snapback] Som sagt tidligere: I motsetning til Norge? "En annen ting som er litt dumt med nordmenn er at de tror de og Norge er saa ufattlig mye bedre enn alle andre. De er ekstremt patriotiske, og henger opp flagget sitt over alt. Spiller nasjonalsangen paa nesten hver eneste sports-event ogsaa videre i den duren." Nordmenn er utrolig flinke til å påvise andre lands patriotisme uten å innse at vi utvilsomt er i elitedivisjonen når det kommer til nasjonal stolthet. 7528906[/snapback] Selvsagt er vi stolte av nasjonen vaar. Nordmenn er patrioter. Men vi er ikke halvparten saa ille som USA. Vi henger ikke flagget vaart over en hel vegg i gymsalen, og naermest ber til flagget vaart. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Naa vet jeg ikke om dette kan vaere saa veldig negativt i den forstand, men jeg kan trygt si at den norske ungdommen er mye smartere enn de amerikanske. 7508860[/snapback] Jeg misunner din evne til å sammenligne kunnskapsnivået til over 20 millioner amerikanske ungdommer med kunnskapsnivået til 300 000 norske ungdommer og komme med en glassklar konklusjon uten noen særlige anstrengelser. 7528906[/snapback] Jeg har en veldig god venn på skolen som har bodd i Usa i 3år.. Han forklarer akkurat det samme som Ustedalen sier, altså det med multiple choice og alt det der.. Han hadde gått sånn sirka like mange år der, som det tilsvarer å gå 3år her på vgs.. For å si det sånn, han hadde ikke greid seg gjennom vk2 da han startet i GK i 2005. Han har også forklart at de fikk inn stoffet på en helt annen måte, om det er positivt eller negativt blir vel opp til hver enkelt å dømme.. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Selvsagt er vi stolte av nasjonen vaar. Nordmenn er patrioter. Men vi er ikke halvparten saa ille som USA. Vi henger ikke flagget vaart over en hel vegg i gymsalen, og naermest ber til flagget vaart. 7529173[/snapback] Men så består jo USA av så utrolig mange folkegrupper og man kan ikke peke på en person og si at "han, han er ekte amerikaner!". I Norge er det et innlært syn at nordmenn ser sånn og sånn ut og oppfører seg sånn og sånn. "My land is your land, your land is my land!" Endret 18. desember 2006 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
co2 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Ustedalen: Har ikke vært i USA selv, men er også det bilde jeg har blitt gitt av de som har. *Hente vedkommende* Endret 18. desember 2006 av co2 Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) High school i USA vs. Allmenn i norge (eneste jeg har å sammenligne med). Regner med dere kjenner skolen her ganske godt så jeg tar det jeg merka når jeg var der. * Skolen er strengere med hensyn til hva man kan gjøre/oppføre seg. Eksemple: Personer som blir kastet ut av klassen (og til rektor) pga. utbrudd av frustrasjon som "jesus christ". Folk som har blitt bedt av rektor å slutte å gå med en t-shorte det står "bong" på (billabong / surfemerke). Det er også slik at man må ha melding fra lærer for å gå på do, gå i skapet, gå på kontoret eller lign. utenom friminutt. *Kunnskapsnivået "Is Norway liek a country or somethin!?" Ja, mensteparten sliter når det kommer til de akademiske kvalitetene. Jeg har alltid klart meg greit på skolen, men ikke noe særlig mer. Var veldig god i matte og nat.fag på ungd.skole, men har ikke brilliert der i det siste. Jeg presterte greit en A i alle fag utenom Am.history og Engelsk hvor jeg fikk B (som er 4-5 eller noe sånn). I Norge føler jeg meg dum i realfagstimene, der ble jeg til tider kalt "genious". Jeg hadde også godt over gjennomsnitt karakter i både Am.history og Engelsk som nevnt tidligere. Mange av dem er kjekke folk, men vi er faen så mye bedre når det gjelder slike ting, iallefall i min omgangskrets. Edit: Angående multiple choice... HAHA. Det er det beste systemet ever. Jeg klare å få over 100% rett på to matteprøver ved å svare på både A og B på en "choose A or B" der B er vanskeligs. Det funka også slik i matten at hvis du retta prøven (eller noe av den) iløpe av timen, fikk vi halvparten av poengene tilbake... Endret 18. desember 2006 av bobbo_ Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 *Kunnskapsnivået "Is Norway liek a country or somethin!?" 7532619[/snapback] Uansett hvem eller hva det er snakk om, så synes jeg ikke kunnskap om vårt land skal være faktoren som bestemmer hvorvidt kunnskapsnivået er høyt eller ikke. Men dette er igjen litt av det som ble nevnt tidligere om hvor viktig nordmenn føler seg; de blir ofte fornærmet hvis man ikke har hørt om Norge eller ostehøvelen eller skiskyting. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Men dette er igjen litt av det som ble nevnt tidligere om hvor viktig nordmenn føler seg; de blir ofte fornærmet hvis man ikke har hørt om Norge eller ostehøvelen eller skiskyting. 7533004[/snapback] Det har jeg aldri hort om noen som har blitt. Og skiskyting er vel en annerkjent sport over hele verden, og ikke bare "norskt". Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Det er ikke det at de ikke vet hvor Norge er, men det var et eksempel på ting jeg hørte mens jeg var der. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Angående multiple choice... HAHA. Det er det beste systemet ever. Jeg klare å få over 100% rett på to matteprøver ved å svare på både A og B på en "choose A or B" der B er vanskeligs. Det funka også slik i matten at hvis du retta prøven (eller noe av den) iløpe av timen, fikk vi halvparten av poengene tilbake... 7532619[/snapback] Det er forsåvidt er ganske greit konsept...... for lærerene... Men når det kommer til elevene så funker det dårlig med sånne prøver over lengre tid. *Kunnskapsnivået "Is Norway liek a country or somethin!?" 7532619[/snapback] Uansett hvem eller hva det er snakk om, så synes jeg ikke kunnskap om vårt land skal være faktoren som bestemmer hvorvidt kunnskapsnivået er høyt eller ikke. 7533004[/snapback] Altså, Norske elever er ikke akkurat de beste i sin klasse. Men det er ikke elevenes sin feil, det er lærerenes feil. Det skal alt for lite til før en kan bli lærer i Norge hvis du sammenlikner med andre vestlige land. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Synes det er rart at dere sier at Norge er bedre når det kommer til realfag i skolene. Virker som det er strengere i USA og at de jobber mer, mens her er det mye mer demokrati og valgfrihet i skolen, noe som jeg tydelig synes resulterer i at mange driter i skolearbeidet og blir late o.l. Foresten trodde jeg også at mange andre land var mye høyere oppe enn Norge når det kom til kunnskapsnivå. Tror enkelte her overvurderer Norge litt, for enkelte av oss er nok mer naive enn vi antar. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg har ikke vært i USA, men jeg har fått inntrykk av at amerikanere er mer vennlige mot fremmede enn det nordmenn er. Mange nordmenn er fantastisk uhøflige, noe som irriterer meg. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 ArmenMinAU: Nordmenn er ikke saa veldig smarte nei. Vi er vel de daarligste i matte i hele Europa eller noe? stakan: For aa vaere aerlig er vel Amerikanere de hyggeligste personene du kan snakke med. De er utrolig hofflige her. Og det er jo en veldig posetiv ting med USA, selvsagt. Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Ja jeg opplevde at de er mye greiere der når det gjelder småprat. Hver gang jeg var ute på noe alene, var det alltid noen fremmede som snakka med meg (høres snålt ut). På innlandsflyet satt vi 3-4 stk og snakket sammen, ingen kjente hverandre på forhånd. Jeg ble også veldig godt mottatt på skolen og jeg synes de er veldig greie. Det er endel kristne hyklere og annet tull, men det er ikke landet i seg selv sin feil. Jeg mente ikke å si at de er noen idioter og vi er noen geni, men jeg følte selv at gjennomsnittet i mange fag er høyere i norge, men det er kanskje pga. at vi kan velge vekk fag vi er dårlige i på det nivået. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Synes det er rart at dere sier at Norge er bedre når det kommer til realfag i skolene. Virker som det er strengere i USA og at de jobber mer, mens her er det mye mer demokrati og valgfrihet i skolen, noe som jeg tydelig synes resulterer i at mange driter i skolearbeidet og blir late o.l. Foresten trodde jeg også at mange andre land var mye høyere oppe enn Norge når det kom til kunnskapsnivå. Tror enkelte her overvurderer Norge litt, for enkelte av oss er nok mer naive enn vi antar. 7535720[/snapback] Nå var det snakk om Usa - Norge, ikke Norge - Europa feks... De jeg har hørt snakke om skole systemet i Usa, har syntes at det norske var mye bedre og at de amerikanske elevene lå et par hakk bak når det kom til hva de lærte om.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg