Gå til innhold

Moderatorerer og emnetitler

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg synes moderatorene er litt fintfølende på emnetitlene for tiden. Skal være enig i at alle ikke er like gode, men samtidig blir det reagert på mange emnetitler jeg selv ikke har noe bedre forslag til, og emnetitler som beskriver mer enn tilstrekkelig for at jeg skal skjønne hva det dreier seg om.

Ønsker ikke ta opp noen konkrete eksempler, men synes at moderatorene bør gå inn i seg selv og vurdere om emnetittelen enten bryter direkte med reglementet (reklame etc.) eller er direkte misvisende. Når emnetittelen er et produktnavn, synes i hvert fall jeg det er innlysende nok at trådstarter ønsker tilbakemeldinger av noe slag på produktet.

Jeg synes i hvert fall at moderatormeldingene som dukker opp på nokså legitime innlegg er mer irriterende enn at emnetittelen er helt perfekt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig.

Jeg vil ikke legge meg bort i retningslinjene eller hvordan den enkelte moderator tolker dem, men i dette tilfellet (?) var jeg få millimeter fra å sende en PM til moderator for å påpeke at det aktuelle emnet faktisk hadde tilnærmelsesvis likt navn som emnet som dukket opp da Akam publiserte sin sak om samme nyhet.

(I tillegg er advarselen forholdsvis skarp, noe som bidrar til ytterligere misnøye når regelbruddet fra før er såpass i gråsonen..)

Ellers er forumet en ressurs jeg setter stor pris på!

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

No er det ein gong reglar for dette, og eg kan ikkje sjølv seie å ha sett mange slike advarslar som har vore ufortent. Når det gjeld produkt so er det litt forskjell slik eg ser det. Ein tråd som kanskje har vore i tankane dine her er den om betaversjonen av Photoshop CS3. Akkurat den er litt i ein gråsone, og det hadde kanskje ikkje vore nødvendig å kreve ei endring av den. Derimot er det ikkje verre enn å føye til «kan lastast ned no» til slutt, og so seier emnetittelen straks mykje meir.

Om nokon derimot hadde skrive kun «Adobe Photoshop CS2» i emnetittelen hadde det sagt svært lite om akkurat kva tråden handla om. Det kunne vere alt frå kor ein kunne kjøpe det og kor mykje det kosta, til installasjonsproblem, til ein feilmelding ein ikkje forstår noko av, til spørsmål om rettleiing for ein av dei tusenvis ulike funksjonane i programmet. I eit slikt tilfelle ville det langt ifrå vore godt nok.

Til sist angåande namna på trådane Akam.no oppretter for artiklane sine. Desse vert generert automatisk (om artikkelforfattar ynskjer det, slik eg har forstått) med same namn som artikkelen, og står difor utanfor regelverket elles.

Lenke til kommentar

Regner med dere mener denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=682046

...det aktuelle emnet faktisk hadde tilnærmelsesvis likt navn som emnet som dukket opp da Akam publiserte sin sak om samme nyhet...
Som 'incanus' sier, så er de tråder som havner i "Diskuter artikler (Akam.no)" autogenererte fra Akam's sider og vi har ikke råderett over hvordan artikkelforfatterene utformer sine emnetitteler.

(I tillegg er advarselen forholdsvis skarp, noe som bidrar til ytterligere misnøye når regelbruddet fra før er såpass i gråsonen..)
Advarselen er ett standardsvar på dårlig formulerte emnetitteler og velges fra en nedtrekksmeny. Lite jeg kan gjøre med utformingen av dette standardsvaret. Når det gjelder kun produktnavn i emnet, uansett lengde, så er det noe som moderatorteamet slår ned på, iallefall i "Digital foto"-delen.

Videre viser jeg til Nettiketten vedrørende dårlige/bra emnefelt, slik at man kan bedømme selv: https://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules#emne

Hadde trådstarter i den nevnte tråden lagt til: Adobe har sluppet...... så hadde emnetittelen vært mer utfyllende for trådens innehold. Snart kommer det flere tråder om denne betaversjonen og da er det vel like greit med mer utfyllende emnetitler?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...