Gå til innhold

Komponenter i stille PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å bygge meg ny PC og trenger hjelp/kommentarer til komponentene jeg har valgt, spesielt hva som trengs av kjøling.

Jeg har tatt en titt på følgende:

Intel Celeron 2,2 GHz, ca. 1087 kr

Microstar 845PE Max2, ca. 971-1383 kr

Compucase CI-69U6 Black, ca. 1045 kr (inkl. strømforsyning)

DDR-DIMM RAM, 256 MB, ca. 800-1000 kr

Seagate Barracuda V, 80 GB, ca. 1087 kr

Matrox G550, ca. 1156 kr

I tillegg hadde jeg tenkt å ha følgende kjøling:

2 stk. Enermax 120 mm vifter til kabinettet (en inn og en ut)

Swiftec CPU-kjøler

Papst 80 mm vifte til CPU-kjøler

Jeg lurer blant annet på følgende:

Er hovedkortet OK i den prisklassen, eller burde jeg vurdert et annet? Jeg trenger lydkort, enten på hovedkortet eller separat.

Jeg har håp om å kjøre viftene på meget lav hastighet (sånn at de ikke høres). Sett i lys av det: Bør jeg endre noe på kjølingen?

Hva følger med av kabler? Eller rettere sagt: Hvilke kabler må jeg kjøpe i tillegg?

Noen andre innvendinger?

Jeg har diskettstasjon, DVD-spiller, skjerm, tastatur og mus.

På forhånd takk for hjelpen!

[ Denne Melding var redigert av: anders02 på 2002-11-20 17:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder valg av prosessor/hovedkort!

Ikke kjøp det!! Intel Celeron SUGER!! Mye tregere enn det klokkefrekvensen skulle tilsi.

Kjøp heller AMD System! AMD XP2000 koster 900 Kr og er like rask (raskere på noen områder) som en P4 2 GHz. P4/AMD Xp jobber mye mer effektivt enn Celeron Prosessorene!

Husk at du må ha et hovedkort med Socket A og som støtter DDR-RAM.

Lenke til kommentar

hk er OK, har sett på det selv, men det kommer et par råere om en bitteliten stund basert på det nye Intel E7205 chipsettet eller Sis 655. Personlig venter jeg nok på SiS 655 settet.

Gå for merkeram, ikke så mye dyrere, og du kan klokke mer :smile: (mer ytelse pr.krone da) :smile:

De Enermax viftene du snakket om er ikke helt lydløse. Papst vifte på 5v er det. (kanskje på 7v oxo?) Ikke så veldig vanskelig heller faktisk, les Xvani lærer å voltmodde vifter :grin:

Edit: æsj, så ikke heraldo, ellers ville jeg nok ikke gått for Celeron jeg heller nei.. Får man tak i p4 som ikke er boxed? (er disse billigere?)

- Ikke undervurder min manglende kompetanse, :grin: og få noreg ut av Norge!

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-11-20 21:50 ]

Lenke til kommentar

Støymessig blir det veldig bra. Med den kjøleribba holder det med en 12dB-probell. Kabinettviftene kan du kjøre på 7V og allikevel få gjennomtrekk nok. Ytelsen: kommer helt an på hva du skal bruke maskina til. Matrox-kortet er ikke helt monster på spill, men duger i massevis til alt annet. Sjøl har jeg et Radeon 8500LE kun ribbekjølt. Chipsetvifta burde du bytte ut med en ribbe uten vifte (typ Zalman).

Lenke til kommentar

Kjøpt enermax og papst i kabinettvifte og mengden luft papst flytter er mye større enn enermax og den er mer stillegående...

P4 er kanskje ikke dumt med et par gigahertz og en zalman cu vifte sjekk

http://www.zalman.co.kr/english/product/cn...nps6500A-Cu.htm

ånei og nei linken ble lang :wink:

Pass på, passer vist ikke på alle hovedkort, er tung, og stille... og dyr.

Lykke til

Lenke til kommentar

Celeron=lite ytelse for pengene. AMD=raskere enn XP2100+. Disse avgir ikke så mye varme. Intel P4 avgir "lite" varme.

Nesten lydløst system. (jeg bruker dette)

120mm Papast inn.

80mm Papast 19db på prosessor.

80mm Papast 12db på 300w power

2x 80mm Papast 12db ut

Skjermkort: ATI 9000 uten vifte. Se anbefaling fra heraldo. eller ATI 8500 med montert Zalman Chipsetkjøler, Heatpipe http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80HP

Lydkort:

Hovedkortet ditt har lydkort. Har selv Asus A7N266-VM med D.D. 5.1 og digital ut. Knall lyd!

Lenke til kommentar

Takk for fine innspill!

Grunnen til at jeg valgte Intel-prosessor fremfor AMD er varmeutviklingen. Derfor er P4 1,7 GHz eneste alternativ til Celeron 2,2 GHz. Bør jeg heller betale 300 mer for P4 1,7 GHz?

Skjermkortet: Jeg har ingen bruk for 3D-ytelse. Matrox G550 er (såvidt jeg vet) vifteløst. Vil helst ha et kort som er vifteløst, og vil i utgangspunktet heller bruke penger på skjermkort enn på skjermkort + kjøleribbe til skjermkort. Dessuten er Matrox gode når jeg trenger to skjermer (og det er viktig for meg).

Grunnen til at jeg ville bruke Enermax var at det fulgte med viftestyring (da slipper jeg å modde noe særlig). Bør jeg kanskje bruke Zalman spenningsregulator til å regulere viftehastighetene?

Dersom jeg har denne vifta, kan jeg ikke da kjøre vifta veldig seint? Det følger med viftestyring, står det. Det må da være bedre at denne går veldig seint enn å ikke ha noe vifte der i det hele tatt (og støymessig er det vel ikke mye forskjell)? Da kan også inn- og ut-vifta gå seinere.

Noen som vet noe om støynivået til Compucase CI-69U6-strømforsyninga? Kabinettet kan jeg kjøpe strømforsyninga som følger med, eller jeg kan kjøpe begge deler hver for seg (=noe dyrere).

Når det gjelder hovedkortet må jeg kikke meg litt mer omkring. Skulle helst hatt et som er vifteløst.

[ Denne Melding var redigert av: anders02 på 2002-11-22 22:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:27, skrev Bach:

Jeg bruker den svarte Zalman-ribba festa med termisk lim. Er ikke sikker på om de flateste ribbene kjøler godt nok. Spørs om du ikke må tilbake til en vifteløsning da.

Er det zalman's chipset ribba du bruker på gpu? Isåfall, den er liksom beregnet til northbridge chipset'et som utvikler lite varme.

Zalman sin flate gpu ribbe i kobber kjøler nok en del bedre enn chipset ribba i alu.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-23 02:30 ]

Lenke til kommentar

Du kan jo se litt på denne. Med en god ribbe, bør du kunne sette på en bortimot lydlys vifte på den. Billigere enn Celeronen, og slår den nok i ytelse og.

Du finner billige vifteløse socket a hovedkort og f.eks dette . Bare et par innspill. Billigere og bedre spør du meg. Hvis du absolutt skal ha Intel prosessor, så kjøp northwood utgavene, dvs. at du må opp på 1.8 ghz. Har større cache (512 kb)

Lenke til kommentar

De prosessorene med partall (i hundrer tallet, dvs 1600, 1800, 2000, 2200) er northwood som har 512kb cache, og de som har oddetall er willamette (eller celeron) som har 256kb cache.

Prisene på de tregeste northwood prosessorene er ganske like, (1800mhz: 1425,- 2000mhz: 1582,- , 2400mhz: 1848,- ) så du kan godt gå for en 2400mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...