Bfosh Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Jeg har nettopp fått mitt nye Canon EOS 400d. Som seg hør og bør har jeg vært ute for å ta masse bilder, blant annet av nordlys. På nær sagt alle bildene av nordlys er det imidlertid dukket opp noen ringer på bildene. De går ut fra midten av bildet, og ser ut til å være i kameraet eller optikken. Noen mente at det på en eller annen måte kunne være mattskiva som synes på bildene. Jeg har tettet igjen søkeren slik at bildene ikke skal ha lys bakfra. Ringene synes i både jpg og RAW. Jeg tok også noen bilder av fjell i måneskinnet og stjernebildet Orion, og disse bildene har ikke ringer. Det kan se ut som om at det er kun i forbindelse med sterke lys på himmelen at ringene dukker opp. Veldig irriterende, da mange fine bilder er blitt ødelagte av ringene. Noen som vet hva dette er,og hvordan man kan unngå det? Er det et optisk fenomen som skjer i spesielle situasjoner, er det noe feil med kameraet eller er kameraet ikke godt nok for slik bildetaking? Jeg har lagt ved to bilder som viser ringene tydelig. Klikk på bildene for å se ringene enda tydligere. Ved nærmere ettersyn viser det seg at også de mørkere bildene, feks av stjernebildet Orion, også har de samme ringene. De er bare mindre synlig. Jeg skal prøve å ta bilder med et annet objektiv og se hva som skjer. Endret 15. desember 2006 av Bfosh Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Hadde du på filter av noe slag? Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Hadde du på filter av noe slag? 7508170[/snapback] Eneste filter jeg hadde på var UV-filter. Jeg skal teste et annet objektiv, men broren min hadde fått med ringene på noen av sine nattbilder. Vi bruker samme objektiv, Canon sitt 28-105mm (USM) Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Spekulasjon: Kanskje det er filteret som lager reflekse. Skal ikke gjøre det, men her er det bilder med lange lukkertider som kanskje har noe med saken å gjøre!!? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Eneste filter jeg hadde på var UV-filter. Jeg skal teste et annet objektiv, men broren min hadde fått med ringene på noen av sine nattbilder. Vi bruker samme objektiv, Canon sitt 28-105mm (USM) Hva slags UV-filter? Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Eneste filter jeg hadde på var UV-filter. Jeg skal teste et annet objektiv, men broren min hadde fått med ringene på noen av sine nattbilder. Vi bruker samme objektiv, Canon sitt 28-105mm (USM) Hva slags UV-filter? 7508338[/snapback] Jeg bruker Jessop sitt UV-filter. har tatt bilder i mange år uten å ha sett noen ringer. det er bare kameraet som er nytt. Har riktignok ikke tatt så mange nattbilder, men noen har det jo blitt. Jeg har tatt test-bilder ute nå, skal bare vente til kameraet har fått akklimatisert seg. Dette er den store testen. Hvis ringene viser seg, er det kameraet eller et ukjent optisk fenomen. Hvis de ikke viser seg, må jeg prøve igjen når det er sterkere nordlys. Jeg skal også se om ringene blir med på bilder innendørs ved lang lukkertid. I'll be back! Lenke til kommentar
pederk Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Synd med de ringene, for ellers var jo bildene jævlig kule. Hva med å spørre der du kjøpte kameraet? Endret 15. desember 2006 av pederk Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Synd med de ringene, for ellers var jo bildene jævlig kule. Hva med å spørre der du kjøpte kameraet? 7508964[/snapback] Jeg skal først prøve å finne ut hva det kan skyldes, og så kontakte selger og evt Canon Norge. jeg håper bare ikke det er en svakhet med kameraet, for da er det jo...mer eller mindre ubrukelig. Jeg skal teste ut litt nå, og se hva jeg finner ut. Det kunne vært fantastiske bilder, men ringene ødelegger bildene helt. det var et vanvittig nordlys i går nemlig. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Prøv å ta liknende bilder uten UV-filteret, og prøv også et annet objektiv. Hvis problemet oppstår i alle situasjonene ligger det i kameraet, hvis de kun oppstår med UV-filteret vet du hva årsaken er, og hvis det oppstår både med og uten UV-filteret men kun med dette objektivet så vet du at 'feilen' er i objektivet.. Feilsøking Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Prøv å ta liknende bilder uten UV-filteret, og prøv også et annet objektiv. Hvis problemet oppstår i alle situasjonene ligger det i kameraet, hvis de kun oppstår med UV-filteret vet du hva årsaken er, og hvis det oppstår både med og uten UV-filteret men kun med dette objektivet så vet du at 'feilen' er i objektivet.. Feilsøking 7509345[/snapback] Feilsøking er i gang. Jeg tok noen bilder isted, og da brukte jeg et annet objektiv. Ringene var synlige på disse bildene. Det var dessverre lite nordlys i dag, det skyet over. Jeg har ikke rukket å teste uten UV-filter. Hvis det bare blir klart (og nordlys - men det blir det pga solstormer), så skal jeg ut og teste begge objektiver uten UV-filter. Broren min, som har samme type objektiv som meg, har også fått ringer med på sine nattbilder. Jeg har prøvd å teste med å ta bilder med lang lukketid innendørs, men det var heller vanskelig å få noe ut av. Min frykt er at feilen skal ligge i kameraet, nærmere bestemt kameramodellen. Når jeg har testet mer, skal jeg komme tilbake. Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg vet hva ringene skyldes! :!: Det er et optisk fenomen som kalles Newton's rings eller interference rings. Det oppstår kun når man tar bilder av nordlys, og skyldes at det blir interferens mellom den helt flate glassflata i filteret og den buete framste linsa i objektivet som vises. Dette skjer med nordlys fordi nordlyset er en helt bestemt bølgelengde. Løsninger er enkel, det skal være å bare fjerne alle filter på kameraet og ta bilder av nordlys uten filter. Takk og lov, da var det ikke noe galt med kameraet. Jeg har aldri hørt om det før, men nå er jeg kjempelettet :!: Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Da lærte vi noe nytt i dag også Lenke til kommentar
jo-kris Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Wikipedia har mer om dette Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Er alle prikkene på bildene dine stjerner eller ser jeg noen "hot pixel" der også? For det sliter jeg skikkelig med på mitt EOS350D. Skal ha det på rep. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Er alle prikkene på bildene dine stjerner eller ser jeg noen "hot pixel" der også? For det sliter jeg skikkelig med på mitt EOS350D. Skal ha det på rep. 7517303[/snapback] Er nok stjerner ja. På nederste bildet ser du klart og tydelig stjernebildet Orion. Jeg ser til og med oriontåken klart og tydelig. Bfosh: Se på det nederste bildet ditt. Ser du de tre stjernene som går "nedover" og hvor det er litt "rødaktig" på den midterste? (De stjernene som går nesten ned til trærne) Dette er oriontåken. Har du en lengere tele og fokuserer inn på denne, så vil du kunne få frem mange flere detaljer. For de uinnvidde; her er et "skikkelig" bilde av oriontåken: Oriontåken, fotografert med EOS20D av E. Nordøy MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Bfosh Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Er alle prikkene på bildene dine stjerner eller ser jeg noen "hot pixel" der også? For det sliter jeg skikkelig med på mitt EOS350D. Skal ha det på rep. 7517303[/snapback] Er nok stjerner ja. På nederste bildet ser du klart og tydelig stjernebildet Orion. Jeg ser til og med oriontåken klart og tydelig. Bfosh: Se på det nederste bildet ditt. Ser du de tre stjernene som går "nedover" og hvor det er litt "rødaktig" på den midterste? (De stjernene som går nesten ned til trærne) Dette er oriontåken. Har du en lengere tele og fokuserer inn på denne, så vil du kunne få frem mange flere detaljer. For de uinnvidde; her er et "skikkelig" bilde av oriontåken: Oriontåken, fotografert med EOS20D av E. Nordøy MvH Bikeridr 7517369[/snapback] Prikkene er stjerner ja:) Lett å få bilde av, bare ikke bruk for lang lukkertid, da blir de streker fordi de flytter seg så fort. Tror jeg brukte ca 8 sek lukkertid. Har tatt bilde av Oriontåken allerede. Også Syvstjerna kan anbefales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå