Gå til innhold

Pentax ME Super.. Gammel skatt?

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Var å grevde i noen gamle pappesker å så finner jeg en gammel kameraveske. I spenning åpner jeg lokket og inni finner jeg et Pentax ME Super speilrefleks kamera og noen objektiver. det ligger også en lapp som sier følgende;

Pentax Me Super + 50mm, kjøpt April 83 1895kr

25-50mm Tokina F4, kjøpt brukt Aug 85 850kr

28-70mm Tamaron CF Macro,

80-200mm Petri, 1000kr

1,5x Converter Soligor, 150kr

Blitz Oram BC 2505, kjøpt sept 83 470kr

Det står noe greier på objektivene men jeg vet ikke hva de betyr. Om dere vil kan jeg poste dem og noen bilder av dem her.

Spørsmålene er; Hva tror dere dette er verdt? Og er objektivene brukbare om jeg skulle kjøpe et helt nytt digital speilrefleks kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på et av de andre spørsmålene. Kjøper du Pentax digitalt speilreflekskamera så kan du bruke gamle objektiver beregnet på Pentax på det.

Men brennvidden vil oppføre seg litt annerledes. Du mister noe vidvinkel, men får mer tele. Ganger du brennvidden med 1,5x, så får du hva brennvidden vil se ut som når du setter objektivet på et digitalt speilrefleks. Du får heller ikke autofokus når man setter på objektiver som ikke har støtte for dette.

Blitsen er jeg dog noe mer usikker på... tror ikke denne kan brukes på digitale kamera.

Lenke til kommentar
Har ikke Pentax nettopp skiftet fatning?

7510447[/snapback]

Selve bajonetten er ikke skiftet ut siden Asahi Pentax K2 på midten av 70-tallet, og Pentax Me Super har samme K-fatning. Den er imidlertid oppdatert jevnlig frem til dagens variant av KAF2 hvor K10D kan styre de ultrasoniske fokusmotorene i de nye Pentokina-objektivene som er ventet til våren (16-50/2.8, 50-135/2.8 og 60-250/4).

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Pentax ME Super er en klassiker, uten at det nødvendigvis har så voldsom verdi. Det var en rimelig stor produksjon, og de er forholdsvis enkle å få tak i enda. Strøkne varianter kan jeg tipper går for et sted mellom 1500-3000 alt etter om du finner rette kjøper med interessen.

Pentax ME Super har mulighet for å ta veldig flotte bilder, og jeg kommer iallefall aldri til å gi slipp på mitt eget ME. Dog synes jeg overgangen til samtidige Nikon kamera var overraskende stor, så mitt Pentax står mye på hyllen nå.

Jeg er ikke fullt så imponert over objektivsamlingen. Først og fremst fordi Pentax egne fastobjektiver fra denne tiden var utrolig flotte, mens her sitter du omtrent bare på 3.partsobjektiver.

Uansett ville jeg nok heller beholdt sakene, eventuelt solgt unna objektivene og skaffet meg noen klassiske SMC varianter og tatt fantastiske lysbilder etterhvert!

Lenke til kommentar
Du får heller ikke autofokus når man setter på objektiver som ikke har støtte for dette.

Jeg mener å ha hørt snakk om en telekonverter som gjør at en får autofokus på mf-objektiv?

Stemmer det, har også lest om den... Men har dessverre ingen link lenger. Fiffig sak, egentlig :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...