Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Systempip under oppstart?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en eldre AMD athlon maskin som i den senere tid har begynt å fngere dårligere og dårligere.

På meg virker det kanskje som om hovedkortet begynner å bli dårlig, da suspent to ram ikke fungerer lengre og andre ting.

Men det som er det store problemet nå, er at når man forsøker å starte maskinen, så kommer det bare lange pip ut av system høyttaleren. Slik fortsetter det uten at den vil poste, og booter heller ikke. Etter mange nok forsøk starter likevel maskinen tilslutt, som oftest etter en bluescreen og memory dump. Etter det starter den fint igjen. Men dette skjer altså hver gang man skrur på maskinen.

Har søkt litt rundt på nettet om hva lange systempip kan bety, men dette er tydelighvis individuelt ifra hovedkort produsent til produsent. Og Soltek sine nettsider nevner heller ingnting om dette.

Noen forslag?

Forøvrig kommer maskinen også med melding om at noen registry verdier har blitt restored for hver oppstart... skjønner ikke hvorfor dette skjer heller..

Specs er; AMD athlon xp 2100, soltek 75drv, 1 GB Twinmos pc 3200, 80GB western digital (system) og 180 GB Seagate barracuda

Endret av tilstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det er hovedkort og eller strømforsyning som er synderen her ja.

Selvsagt så skal du heller ikke utelukke at det er rammen som er defekt.

Kjør en memtest86 for å sjekke ram, eventuelt ta ut 1 brikke og prøv med den som står igjen og så bytt.

Når du så har gjort dette og memtest86 er også ok så kan du utelukke rammen, det du kan gjøre da er å legge inn for eksempel Speedfan for å overvåke verdiene på de forskjellige strøm verdiene og om disse er veldig ustabile så er det stor sannsynlighet for at det er strømforsyninga som ikke gjør jobben sin.

Lenke til kommentar

Ok, ja jeg tenkte jeg kanskje måtte plukke ned maskinen litt, men det er så sinnsykt statisk i den nye leiligheten at jeg ikke har tatt sjansen enda. Sitter daglig å får 20-30 små støt av alt fra kjøkkenstoler til sofa her. Men problemene startet før jeg flyttet hit da.

Men ja, den gamle strømforsyningen røk, og så tok jeg en jeg fant i et kabinett i kjelleren, men det står den skal være på 350watt max combined load, så trodde det skulle holde. Den gamle var på bare 300...

Ramen består kun av en brikke, så det er litt vanskelig å sjekk om det kan være den ved å ta den ut...hehe Men kan jo prøve den memteste saken hvis jeg klarr å finne den.

Prøvde nettopp å starte sisoft sandra og kjøre testene der, men den vil ikke starte av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Ok, ja jeg tenkte jeg kanskje måtte plukke ned maskinen litt, men det er så sinnsykt statisk i den nye leiligheten at jeg ikke har tatt sjansen enda. Sitter daglig å får 20-30 små støt av alt fra kjøkkenstoler til sofa her. Men problemene startet før jeg flyttet hit da.

7507304[/snapback]

Ser for meg rosa ullteppe :love:

stemmer det ? :p

Lenke til kommentar

Bare lange pip er vel typisk ram problemer så vidt jeg husker. Prøv å ta de ut og sett de inn igjen for å sørge for at det er ordentlig kontakt mellom brikkene og slotene.

Om du husker hvilken bios produsent du har kan du søke på navnet + beepcodes på google og se hva det er.

Noe slikt

Lenke til kommentar

Vel, nei, det er ikke noe teppe her i det hele tatt faktisk, kun linoleums gulv... aner ikke hvorfor det er så statisk... kanskje noe med varmekablene i golvet å gjøre...?

Kjørte den memory testen, og den fant ingen feil. På den annen side så bootet maskinen også fint denne gangen... så det er kanskje noe som kommer og går. Mener å huske det var Award bios...?

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...