orbryn Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg kjører dualboot med ubuntu og vista. Jeg har tidligere skrevet om konfigurasjonsfilen til bootloaderen grub, sånn at windows lastet automatisk først. Det er fler som bruker maskinen som bare blir forvirret dersom de måtte velge OS i oppstarten Jeg fikk plutselig masse anklager om at maskinen startet opp "i den der linux greia de!?!". Så jeg startet maskinen på nytt for å kontrollere og da var hele vista valget fjernet fra grub. Har det vært noen oppgraderinger eller lignende som har gjort om konfigurasjonsfila? Her i huset der det bare jeg som kjører linux og jeg har ikke endret noe i bootloaderen i det siste Lenke til kommentar
kommers Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Hmm. Det kan muligens skje ved oppgradering av GRUB eller av distroen, kanskje? Jeg ville trodd det da ville blitt tatt backup av menu.lst-fila du hadde, eller at de menyvalgene du hadde bare blir kommentert ut og nye blir lagt til nederst i fila. Du kan jo ta en titt inni /boot/grub/menu.lst og se om du finner ut av det. Hvis du fortsatt trenger hjelp til problemet, kan du lime inn innholdet du har i GRUB sin meny-konfigurasjon, da? F.eks kan du strippe vekk alt av kommentarer (linjer som starter med #) ved å skrive: egrep ^[^#] /boot/grub/menu.lst Jeg vil tippe det bare kreves litt redigering av denne fila for å få ordnet menyen igjen. I tillegg kunne det vært nyttig om du åpne et shell (terminalvindu) og kjørte: sudo fdisk -l eller bare fortalte oss hvilken partisjon det er du har installert Windows på :-) Endret 16. desember 2006 av kommers Lenke til kommentar
orbryn Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Har skrevet om grub filen min igjen, men fant ingen linjer som hadde blitt kommentert ut eller lignende. I grub mappen fant jeg bare min egen backup-fil fra når jeg redigerte filen. Windows er installert på hda 1 (hda0,0). Har bare en harddisk i maskinen som er partisjonert. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 http://www.cyberciti.biz/faq/grubconf-for-...r-xp-dual-boot/ Den hjelper deg kansje på vei, du vet jo hvor Vista ligger sier du så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå