Gå til innhold

Hva betyr "et par" for deg?

"Et par" betyr:  

356 stemmer

1. 1. "Et par" betyr:

• to, verken mer eller mindre
      151
    • to til tre
      99
    • to til fire
      103

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan nokon her med handa på hjarta påstå at vedkommande aldri har brukt uttrykket "Eit par ..." om noko som ikkje er 100% sikkert 2? «Eitt par» er to, det er greit, på same måte som eitt dusin er tolv, men «eit par» kan bety, som du ser frå ordboka: «nokre få».

Frå ordboka:

1 to som høyrer meir el. mindre saman; (ekte)makar eit p- sko / p-a svinga seg i dansen / om noko som er samansett av to like delar: eit p- briller

2 nokre få om eit p- dagar / eit p- tusen kroner / eit p- og tjue

Lenke til kommentar

Kommer litt an på sammenhengen.

Eksempel 1: En kamerat spør hvor mye et minnekort jeg nylig kjøpte kostet. Jeg svarer "Husker ikke helt... det var et par hundre tror jeg". Her er det helt innlysende at hvis det hadde vært 200,- hadde jeg svart 200.

Eksempel 2: Man ber om å få tatt ut litt ekstra kontanter i en butikk, og blir spurt "hvor mye vil du ha ut?". Svarer man "Tja... et par hundre?" så burde man regne med å få 200,-.

Jeg stemte "2, intet mer eller mindre" og føler det er mest riktig, men mangler bedre ord i eksempel 1. "Noen hundre" høres feil ut og kan tolkes som 5-6-7-800.

Lenke til kommentar

Om en snur det den ene eller den andre veien, blir ett par=2 hverken mer eller mindre. Brukes par om noen annet en 2 blir det feil betegnelse. Om jeg skal ut å ta meg ett par øl, så drikker jeg to øl. drikker jeg mer en de to blir 1 par feil og jeg har dermed anslått feil verdi.

Lenke til kommentar
Jeg tenker alltid på et par som to. Hvis jeg skal løse det opp litt sier jeg bare "et par-tre", eller noe slikt (oida, det så rimelig fryktelig ut i skreven form, men muntlig synes jeg det gjør seg godt).

7507542[/snapback]

Jeg har samme bruk som deg. Et par er to, "et par-tre" er to til tre. Om det er fler enn tre bruker jeg som regel noen.

Lenke til kommentar
et par er 2, ikke mer, ikke mindre. et par-tre er 2-4

7514995[/snapback]

Kvifor er "eit par-tre" 2-4 og ikkje 2-3?

Funnet på Norsk Språkråd sine sider:

Spørsmål:

Når vi bruker uttrykksmåten "et par", f.eks. "et par bukser", betyr det da to stykker, eller kan uttrykksmåten referere til mange flere?

Svar:

Ordet "par" kan bety to forskjellige ting. Det ene er "to", og brukes særlig om ting som gjerne hører sammen to og to, f.eks. et par sokker. I tillegg har "et par" betydningen "noen få", f.eks.: Jeg tar med meg et par epler.

Når noen snakker om "et par bøker", mener de mest sannsynlig "noen få bøker". "Et par" kan ikke brukes om mange flere enn to, men bare om noen flere enn to. Hvor mange flere enn to "et par" kan brukes om, kan en ikke si nøyaktig.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at jeg brukte uttrykket om to-fire tidligere, men nå regner jeg stort sett "et par" som to. Spørsmålet er, hvis det likevel bare er snakk om to, hvorfor ikke bare si "to" i stedet for "et par"? "Et par" må da være mye tyngre å si enn "to".

7516269[/snapback]

OK.

-jeg vil ha 2\to ski

-jeg vil ha 4 hansker (da du kan ende opp med 4 venstre hansker )

-jeg vil ha 2\to sko

osv osv osv..

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at jeg brukte uttrykket om to-fire tidligere, men nå regner jeg stort sett "et par" som to. Spørsmålet er, hvis det likevel bare er snakk om to, hvorfor ikke bare si "to" i stedet for "et par"? "Et par" må da være mye tyngre å si enn "to".

7516269[/snapback]

OK.

-jeg vil ha 2\to ski

-jeg vil ha 4 hansker (da du kan ende opp med 4 venstre hansker )

-jeg vil ha 2\to sko

osv osv osv..

7517252[/snapback]

Men her bruker vi "et par" i en sammenheng hvor det er snakk om to ting som hører sammen. Når man sier "et par hundre" eller "et par pils" så er det ikke to ting som hører sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...