Gå til innhold

Hva betyr "et par" for deg?

"Et par" betyr:  

356 stemmer

1. 1. "Et par" betyr:

• to, verken mer eller mindre
      151
    • to til tre
      99
    • to til fire
      103

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter en liten irl-diskusjon om hva "et par" betyr, spør jeg nå her. Personlig er jeg av den oppfatningen at "et par" er et relativt løst begrep, så om noen sier "denne dingsedangsen koster et par hundrelapper", regner jeg med at den mest sannsynlig koster et sted mellom 200-300kr.

7506866[/snapback]

Helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Spørs jo på hvordan det brukes da...

Et par som i et kjærestePAR er jo ikke akkurat 2-3 personer i min bok :p. Men hvis det er snakk om, som du nevner, et par hundrelapper, et par timer eller noe sånt, kan det godt være med enn 2.

7506885[/snapback]

Hehe, jeg holdt på skrive at det ikke var snakk om et kjærestepar eller et par bukser, men regnet med at folk skjønte tegningen. :)

Lenke til kommentar
Et par kan bety to ting (som er relevante i denne sammenhengen, man har også par på golfbanen):

1) To stykk, gjerne av noe som hører sammen; to par sko, to par ski osv.

2) Noen få; Par dager, par timer, par tusen osv.

Jeg sier meg enig ... hvis han mener to-tre i det siste eksempelet, da.

Lenke til kommentar

Avhengig av om en legger trykk på "et/ett", varierer mengde. For eksempel om noen sier,"Ett par øl", tolker jeg det som to øl. Hvis de derimot sier,"Et par øl", tolker jeg det som alt fra to til flere øl. Det er altså tonefallet som bestemmer om det er snakk om akkurat to, eller alt fra to til flere gjenstander, slik jeg ser det. Det irriterer meg derfor grundig når noen har et tonefall som tilsier at det er snakk om alt mellom to og flere ting, mens de da mener akkurat to.

Snorre :)

Lenke til kommentar

Altså, hvis jeg leverer bilen inn til service og får beskjed om at det kommer til å koste ett par tusen, tolker jeg det som 2000 +-500kr. Hvis jeg da kommer for å hente bilen og får beskjed om at det blir 4000 kroner hadde jeg fått bakoversveis, 4000 er langt fra ett par tusen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...