Gå til innhold

Politikk og alkohol

Bør Stortingspolitikere få lov til å entre stortingssalen når de har drikket alkohol?  

83 stemmer

1. 1. Bør Stortingspolitikere få lov til å entre stortingssalen når de har drikket alkohol?

• Ja, dette får de styre selv.
      26
    • Ja, så lenge de opplyser om at de har drikket alkohol.
      8
    • Nei, det bør ikke være tillatt.
      45
    • Ingen formening/vet ikke.
      4

Anbefalte innlegg

jeg har ingen kilder, men leste på vg/dagbladet i går, at politikerne pleide å sende folk for å stemme for de, imens de var på julebord eller hva de nå enn gjorde :p

7507144[/snapback]

Vel, det er jo sjelden salen er full (av folk, that is :p ), for å si det sånn. Det man passer på er at styrkeforholdet mellom partiene er det samme, slik at resultatet av avstemningen blir det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En liten ting er glemt.

Jeg er en Medisinstudent, og jeg kan forteller deg at han drakk ikke vin, men brennevin.

Effekten er ikke det samme.

Alkohol mengden i brennevin er meget høy, og forskjellen er at øl og vin inneholder mer andre stoffer. f.eks. gjær, vinekstrakt og drueekstrakt...osv..

Brennevin er bare alkohol og vann.

Derfor er effekten mer direkte etter drikkingen.

Han vil ikke merke noe før 10 - 20 min, men så går effekten på full guffe!

Til gjengjeld brennes alkoholen i brennevin fortere enn alkoholen i øl.

7507202[/snapback]

Jeg vet utmerket godt hva han drakk, om han da snakket sant. Men promillen hans ble målt til under 0,3 ifølge beregninger gjort av Nasjonalt Folkehelseinstitutt. Ikke 0,8 som du påstår i første innlegg :)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/14/486068.html

Lenke til kommentar

En liten ting er glemt.

Jeg er en Medisinstudent, og jeg kan forteller deg at han drakk ikke vin, men brennevin.

7507202[/snapback]

Wooo... så det må altså en medisinstudent til for å vite at akevitt er brennevin...? :innocent:

Uansett hva du drikker er den totale effekten avhenging av alkoholenheter sett i forhold til tid. Kroppen klarer bare å oppta en viss mengde alkoholenheter sett i forhold til kroppsvekt+ andre faktorer som leveraktivitet (hvor frisk leveren er) og ellers heletilstand som kan påvirke dette, det samme gjelder når kroppen skal kvitte seg alkoholen.

Lenke til kommentar

En liten ting er glemt.

7507202[/snapback]

Wooo... så det må altså en medisinstudent til for å vite at akevitt er brennevin...? :innocent:

Uansett hva du drikker er den totale effekten avhenging av alkoholenheter sett i forhold til tid. Kroppen klarer bare å oppta en viss mengde alkoholenheter sett i forhold til kroppsvekt+ andre faktorer som leveraktivitet (hvor frisk leveren er) og ellers heletilstand som kan påvirke dette, det samme gjelder når kroppen skal kvitte seg alkoholen.

7508214[/snapback]

Feil!

Kroppen kan kun forbrenne en vis mengde.. og ta opp er en annen sak...

Derfor forbrenner kroppen bedre ren sprit enn øl... ;)

Jepp!

Det avhengig vekten og leveren på kroppen din.

Men!

Alkoholiker har en høyere P450 enzymer nivå enn oss vanlige.

P450 Enzymet er ansvarlig for alkohol nedbryting.

(og for andre legemiddler som sovetabletter osv. Derfor er det ikke lurt å drikke og ta sovemedisin samtidig...)

En alkoholiker med kronisk leversvikt kan likevel drikker deg under bordet! :D

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Er totalt mot kombinasjonen jobb/alkohol og da spiller det ingen rolle hvem,hva eller hvor dette blir gjordt.

Et totalforbud mot alkohol i jobbsammenheng burde være en selvfølge og jeg ser at det jeg har nevnt tidligere ang forholdet røyk/alkohol stemmer temmelig bra, der røyk selv utenfor bedriften i pausene prøves å bekjempes fordi det er så ille,menst det liksom er greit å ta en dram på jobben, personelig synest jeg dette er skremmende.

En som tar en røyk i skjermede omgivelser i sin lovpålagte pause er ikke til faare for noen/noe, mens en som tar en dram vitterligen er det.

Når det så gjelder stortinget så burde det vel være en selvfølge at de som sitter der følger de regler som de har pålagt andre, en vet at alkohol påvirker et menneskes dømmekraft er det da ikke betenkelig at en må spekulere i om de som styrer landet og tar avgjørelser som berører oss alle var edrue eller ei :hmm:

Lenke til kommentar
Er totalt mot kombinasjonen jobb/alkohol og da spiller det ingen rolle hvem,hva eller hvor dette blir gjordt.

Et totalforbud mot alkohol i jobbsammenheng burde være en selvfølge og jeg ser at det jeg har nevnt tidligere ang forholdet røyk/alkohol stemmer temmelig bra, der røyk selv utenfor bedriften i pausene prøves å bekjempes fordi det er så ille,menst det liksom er greit å ta en dram på jobben, personelig synest jeg dette er skremmende.

En som tar en røyk i skjermede omgivelser i sin lovpålagte pause er ikke til faare for noen/noe, mens en som tar en dram vitterligen er det.

Når det så gjelder stortinget så burde det vel være en selvfølge at de som sitter der følger de regler som de har pålagt andre, en vet at alkohol påvirker et menneskes dømmekraft er det da ikke betenkelig at en må spekulere i om de som styrer landet og tar avgjørelser som berører oss alle var edrue eller ei  :hmm:

7508541[/snapback]

Meget korrekt..hmm hmm

offtopic

Forresten gidder du å hjelpe meg litt..

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&hl=

støtter den 1200MHz ddr2?

Lenke til kommentar
Politikk og alkohol hører ikke sammen. Vi har en dårlig nok politikk i norge fra før av, om politikerne ikke skal komme fulle på jobb.

Overdramatiser litt mer, vær så snill. Promillen han hadde var ikke noe å snakke om. Det er tydelig at jeg ikke bor i Danmark, men lever i et ungt konservativt land som ikke har fått eksperimentert nok. Er det nå det kommer noen glupe folk og sier at jeg "må flytte da"...? :p

Lenke til kommentar

Når det så gjelder stortinget så burde det vel være en selvfølge at de som sitter der følger de regler som de har pålagt andre, en vet at alkohol påvirker et menneskes dømmekraft er det da ikke betenkelig at en må spekulere i om de som styrer landet og tar avgjørelser som berører oss alle var edrue eller ei  :hmm:

7508541[/snapback]

Så vidt jeg vet så har de faktisk røykerom på Stortinget. En regel for folket og en for de som velter ut med regler som de ikke gidder å følge selv.

Lenke til kommentar
Politikk og alkohol hører ikke sammen. Vi har en dårlig nok politikk i norge fra før av, om politikerne ikke skal komme fulle på jobb.

Overdramatiser litt mer, vær så snill. Promillen han hadde var ikke noe å snakke om. Det er tydelig at jeg ikke bor i Danmark, men lever i et ungt konservativt land som ikke har fått eksperimentert nok. Er det nå det kommer noen glupe folk og sier at jeg "må flytte da"...? :p

7508629[/snapback]

Det er ikke promillen han hadde som er det viktige, men bruk av alkohol i jobben.

Denne gangen var det snakk om 0,3, men hva med neste gang/neste mann hva da , hvem skal kontrolere promillen til folk?

Er det ikke heller greit at det er et totalforbud, eller synest du det er greit om du ligger på sykehus og skal ha en livsviktig oprasjon og at du da må lure på hvilken promille legen som skal operere deg har, fordi det er jo kultur der han kommer fra å drikke :whistle:

Lenke til kommentar

Om det er 0,1 eller 1,5 burde være irrelevant egentlig. Den bør være 0.

Det finnes så mange grunner til at man ikke bør drikke i arbeidstiden. Den viktigste grunnen er drikkepress som det medfører. Så det er ikke for å virke "skinnhellig", jeg er glad i pils selv. Men det er intet positivt med å drikke i arbeidstid så det bør man la vær. Enkelt og greit.

Edit; Og denne artikkelen setter vel litt bilde på drikkepresset;

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144232

Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskelig for å tro at dette egentlig er et problem. At Sandberg som skulle opp på talerstolen kanskje burde holdt seg edru er en ting, men at man ikke skal kune drikke litt på et julebord fordi man skal gjennomføre en formalitetsavstemning etterpå synes jeg blir for dumt. Jeg har vanskelig for å tro at ikke samtlige representanter visste hva de skulle stemme lenge før de var på julebord.

Lenke til kommentar
Mener du da at det prinsippielt sett er greit at arbeidere kan være på jobb med promille om det ikke har innvirkning på jobben som gjøres?

7516443[/snapback]

Hvis det er hevet over en hver tvil at det ikke går utover jobben, så ser jeg ikke det helt stor problemet. Om en webdesigner liker å drikke noen halvlitere i løpet av dagen mens han sitter for seg selv og jobber, og jobben blir gjort like bra som i edru tilstand, hvem er skadelidende?

Her er saken faktisk en litt annen uansett: Det er snakk om en enkeltepisode - ikke at politikere vanligvis raver rundt i gangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...