deleder Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Skal levere denne om 15 min, så hadde bare håpet at kanskje et par fikk ta en titt på den. All retting og lignende, av alle mulige feil er HJERTELIG velkommen Gi oss jula tilbake! Jeg vil belyse kommersialisering av jula, kjøpepress og forbrukskultur. Jula starter tidligere og tidligere, allerede i slutten av september inntar julemarsipangrisen dagligvarebutikkene våre. Få uker senere starter julebordsesongen, julepynten kommer og juletrær blir satt opp. Vi får til og med drukket julebrus bare få uker etter sommerferien. Det er handelsnæringen som setter i gang jula. De skal tjene penger, og det er tydeligvis god business. I dagens samfunn dreier det seg mer og mer om penger. Jula er blitt noe helt annen enn den var før. Stearinlys er bytta ut med moderne pararellkobla elektriske lys. Pinnekjøttet i dag ligger ferdig røkt og salta i butikkene allerede i slutten av november. Alt kan kjøpes, bare det er en riktig pris. Mange mener at kjøpepresset i jula er for stort. Gaven man gir bort skal ikke være dårlig, ofte skal den gjerne koste flere tusen kroner. Barn forventer harde, store og dyre pakker. I disse dager så er det helt vanlig få en Xbox 360 (TV-spill) som koster bortimot 3000 kr. Store butikker og butikkkjeder reklamerer med hva man kan kjøpe som julepresang, og der er ikke prisen noe problem selvfølgelig. ”Kjøp en 42-tommers plasma tv til bare 19990,- For et knalltilbud, far fortjener da det. Det butikkene gjør fungerer jo helt utmerket. Vi kjøper mer og mer, og ting blir dyrere. Jeg mener at jula starter alt for tidlig. Personlig så blir jula nesten ødelagt på grunn av all reklamen. Jeg liker ikke å se et juletre før lillejulaften, og jeg vil heller ikke se julemarsipan i september. Uten at jeg vet det sikkert så vil jeg si at for få tiår tilbake så kjøpte vi ikke på langt nær så dyre gaver før. Forbrukskulturen er definitivt endret. Jeg synes at man skal få slippe å få se noe som er relatert til jula før 1. desember slik at vi kan komme tilbake til god julestemning igjen! Lenke til kommentar
Isabell_89 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 svarte kanskje litt sent, men likte det jeg. Bra skrevet MvH Isabell Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 hehe takker, var et par feil som jeg retta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå