Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterføre, 4hjulstrekk og automatgir - hvordan?

xstian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har vært litt "duste snø" og plutselig glatt over kvikne om natten siste dagene også. Men ikke noe problem hvis du ikke satser på å ligge jevnt i 100. Hvordan det føles med "nordiske" vinter dekk vet jeg ikke. Har bare kjørt med sveitsiske vinter dekk. Som ikke er spessielt glade i is og snø :whistle:

Endret av maiar
Lenke til kommentar

Du skal ikke smekke girkassa i N mens bilen er i fart. Av samme grunn som at man IKKE kan taue en bil med automatgir. Girkassen tar skade av at bilen ruller hvis den er i Neutral.

Og som sagt, finn deg en stor, glatt parkeringsplass og kjør gris. Både gøy og lærerikt.

Lenke til kommentar

En automat tar da ikke skade av å trille i N dersom motoren går. Så lenge den går vil det jo være sirkulasjon i ketchupen.

(automat - tomat, automatolje - rød, rød tomatolje - ketchup!)

Trøtt sa du? neeeida

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Da har jeg fått vinterhjula på, og det var noen Continental-dekk på, så jeg regner med de er ok (kosta skjorta iaffal).

Forøvrig en liten historie om kundeservice:

Når jeg kjøpte bilen, kjøpte jeg med vinterhjul, men forhandleren beholdt dem hos seg, og sa at når jeg ville ha dem på, var det bare å ringe. Så i dag klokka 8 møtte jeg opp, og de la om hjul mens jeg venta, balanserte og alt, og kalibrerte gps'en. Så spurte de om jeg ville ha med sommerhjula hjem, eller om jeg ville la dem ligge. "Koster det no å la dem ligge da" spurte jeg. Neida. kosta ikke ei krone. Omlegginga kosta ikke fem flate heller, og det kom det aldri til å gjøre, sa de. Og når jeg fikk den tilbake hadde de vaska den og støvsugd den inni :D

Jeg vet om en stor fin parkeringsplass langt fra folk - der skal det kjøres gris :)

Endret av xstian
Lenke til kommentar
Tenkte kanskje jeg skulle ta en tur på glattkjøringsbane, (som forhandleren foreslo) men det kosta nesten 2000 spenn, og de pengene trenger jeg til bensin :)

En Lexus har du råd til å handle deg, men 2000 kr til glattkjøring har du ikke råd til fordi du trenger dem til bensin?

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje jeg skulle ta en tur på glattkjøringsbane, (som forhandleren foreslo) men det kosta nesten 2000 spenn, og de pengene trenger jeg til bensin :)

En Lexus har du råd til å handle deg, men 2000 kr til glattkjøring har du ikke råd til fordi du trenger dem til bensin?

7527359[/snapback]

Ah vel...

Betalte ikke så mye som man skulle tro for den bilen - jeg er i den heldige situasjon at jeg kunne kjøpe den uten avgifter og moms, så den kosta ikke stort mer enn en Mondeo med litt utstyr... Pluss at jeg har en tendens til å kjøre med pedalen i bånn :D

Lenke til kommentar

Det der er akkurat den type service Toyota gir oss her i Molde, xstian :D Akkurat sånn det skal være, jeg kan jo gi et eksempel herifra:

For ganske nøyaktig et år siden kjørte fattern på en bolt som lå midt i veien. Lufta gikk ikke ut av dekket eller noe, men så lenge bolten sitter i dekket utgjør det en risiko. Vi svipper bilen nedom Toyota, og hører om det er noe man kan gjøre. "Jaaada" sier han vi snakker med. "Bare kjør bilen inn i garasjen her."

Vi gjør som han sier, og han henter noe gummigreier (minte om ei pølse av meget tjukk tjære), napper ut bolten, trapper denne pølsa inni dekket, og fyller det opp igjen. Når han så var ferdig spør fattern hvor mye han skal ha for det der, og da svarer han fra Toyota bare "God jul", og 'shaker hands' med fattern ^^

Gratla med drømmebil, forresten!

Lenke til kommentar
Det der er akkurat den type service Toyota gir oss her i Molde, xstian :D Akkurat sånn det skal være, jeg kan jo gi et eksempel herifra:

For ganske nøyaktig et år siden kjørte fattern på en bolt som lå midt i veien. Lufta gikk ikke ut av dekket eller noe, men så lenge bolten sitter i dekket utgjør det en risiko. Vi svipper bilen nedom Toyota, og hører om det er noe man kan gjøre. "Jaaada" sier han vi snakker med. "Bare kjør bilen inn i garasjen her."

Vi gjør som han sier, og han henter noe gummigreier (minte om ei pølse av meget tjukk tjære), napper ut bolten, trapper denne pølsa inni dekket, og fyller det opp igjen. Når han så var ferdig spør fattern hvor mye han skal ha for det der, og da svarer han fra Toyota bare "God jul", og 'shaker hands' med fattern ^^

Gratla med drømmebil, forresten!

7547170[/snapback]

Mange takk alle :blush:

Jepp dette er bilen sin, og servicen er en av grunnene til at den ble valgt...

Jeg kan gjerne skrive et lite essay om hvordan man velger bil, det er søren ikke lett :)

Endret av xstian
Lenke til kommentar

De fleste nyere biler med litt mer futt en vanlig har en "snow-knapp", har Lexus selv( :D ), veit også at golf gt har snow-knapp...

"snow-knappen" forandrer effektkurven, bilen får mindre dreiemoment ol. egentlig så er det en meningsløs knapp, det er bare å gi litt mindre gass istedenfor.

med snowfunksjonen på, er det større sjans for at motoren kveles i en isete motbakke pga antispinnen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På enkelte biler med "Snow"-knapp på automaten starter bilen i 3. gear for å gi lavere moment på drivhjulene, som reduserer muligheten hjulspinn. Bruk dette for å komme i gang opp en vanskelig bakke, og når du er i siget, slipper du gassen, og når du gir på igjen er kassen i vanlig modus, og fortsetter i 1. eller 2. etter behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...