Gå til innhold

Mann dreper baby over spill :(

Anbefalte innlegg

Link

Trial for father in killing of tot who broke video game

By Julie Shaw

Inquirer Staff Writer

This was Tyrone Spellman's explanation to police: He "snapped" after he thought his daughter had broken a $600 Xbox game console.

Alayiah Turman was only 17 months old, born March 29, 2005. Spellman beat her to death, prosecutors say.

In an alleged confession read at his preliminary hearing yesterday, Spellman, 25, said he was playing one of Tom Clancy's "Ghost Recon" games - a violent combat epic - in a front bedroom of his family's Brewerytown home that Thursday morning, Sept. 7. He had taken Alayiah into the room so her mother, Mia Turman, could rest.

"She pulled the cord and the whole game console fell over," Spellman said in his statement, read by Homicide Detective John Cummings. "I thought it was broken. I popped her in the face. I picked her up and tossed her in a chair."

Later that day - at 12:37 p.m. - Alayiah was pronounced dead at Temple University Hospital.

Spellman, also known as Anwar Salahuddin, was held for trial by order of Municipal Court Judge Gerard A. Kosinski on charges of murder, endangering the welfare of a child, and related offenses.

Alayiah's slaying was one of several child deaths examined by The Inquirer in an October article on the city Department of Human Services and its oversight of child-abuse and neglect cases.

DHS visited Spellman's rowhouse on the 1500 block of North 29th Street twice in August - each time seeing only the baby's mother, Mia Turman, 21, and Alayiah, inside. Turman told the agency that no one else lived there.

In September, Cheryl Ransom-Garner, then DHS commissioner, told The Inquirer that a social worker had reported the child looked happy and had no bruises. But Turman's mother, Marvine Turman, told The Inquirer that she had seen bruises on the child.

Yesterday's hearing focused on the injuries Alayiah suffered on the day she died.

In his statement, Spellman said that after he tossed his daughter in a chair, he put her on a bed. He then went to tell Turman, who was eight months pregnant and sleeping in a different bedroom, that he was going to a store to get "something to smoke and something to eat."

When he returned, Spellman said, Keith Walker - identified after the hearing by Spellman's supporters as a tenant in the house - told him that Alayiah "fell and had blood on her nose."

Spellman called 911 while Walker tried to resuscitate her.

Mia Turman testified yesterday, her voice at times nervous, as Spellman stared at her. Turman and Alayiah had moved into Spellman's house about a month before the child's death.

Turman testified that Spellman woke her about noon Sept. 7 and that, when she saw Alayiah, the baby's nose was bleeding, "the side of her face was bruised," and "she wasn't breathing."

Under cross-examination by Spellman's lawyer, Bobby Hoof, Turman agreed that Spellman had told her Alayiah had fallen off a bed and had been found lying on a barbell.

Edwin Lieberman, the city assistant medical examiner who performed Alayiah's autopsy, testified that in addition to bruises around her head, Alayiah suffered "tremendous injury" inside her head "caused by at minimum three separate blows" to the right side, top and back of her skull.

Alayiah's skull was fractured to the point that a piece of bone had fallen out, he said.

When asked by Assistant District Attorney Yvonne Ruiz what could have caused Alayiah's internal head injuries, Lieberman testified that a fist could have caused them or her head could have struck a smooth surface, such as a tabletop, wall or floor.

Under cross-examination, Lieberman dismissed Hoof's suggestions. "A simple fall as you are suggesting from a bed would not cause a skull fracture," he said. Nor, he said, would falling on a weight.

After the hearing, Turman, surrounded by relatives, let off her anger toward Spellman, who she said showed no remorse.

"My baby don't deserve that," she said.

Source: Philadelphia Inquirer

:no: Håper de henger han. Dette er en av de gangene jeg støtter dødsdom.

Endret av Bakkland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syke, syke folk ja...

Men føler litt at artikkelen gir Ghost Recon skylda...

Spellman, 25, said he was playing one of Tom Clancy's "Ghost Recon" games - a violent combat epic

Er du ødelagt i hodet, så er du ødelagt i hodet... hadde det ikke vært konsollen, så hadde ungen blitt slått ihjel på grunn av knust glass eller noe...

Og til deg som er litt for dødsstraff i dette tilfellet... trøst deg med at han antagelig for en varm velkomst i cella... og antagelig så gir medfangene ham spesialbehandling... :whistle:

Lenke til kommentar

Dette er så tragisk som det går an å få blitt. Men samtidig så tror jeg nok at det finnes mange slike "tikkende bomber" rundt om i verden. Men å gi et spill skylda for dette utfallet blir feil,selv om de helt sikkert vil prøve 100% på akkurat det i en rettegang.

Lenke til kommentar

Forferdelig sak. :no:

Men kan jo ikke gi spill eller konsoller skylda for dette. Fyren klikker fordi han tror datteren har ødelagt Xbox'en hans...men det samme kunne skjedd om han hadde trodd hun ødela tv'en eller hva som helst annet. Handler ikke om tingen som er ødelagt, det handler om at han er klikka i huet, og var en tikkende bombe som bare ventet på å gå av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
This was Tyrone Spellman's explanation to police: He "snapped" after he thought his daughter had broken a $600 Xbox game console.

Xbox 720? :dontgetit:

Enkelte folk burde ikke skaffe seg barn, ikke nok med at de ikke klarer å ta seg av de, om barna mot alle odds overlever så har de hatt en elendig oppvekst. Men som mange sier så er jo dette naturligvis ikke et problem med selve konsollen (dog voldelig atferd blir ikke akkurat _lindret_ av å spille slikt heller), han hadde nok tatt av om ungen ripa i lakken på bila hans eller noe lignende også.

Lenke til kommentar
Bare det å insinuere at dette har noe som helst med dataspill å gjøre burde medføre massivt truserøsk og fyken fra journalistjobben, minst.  :mad:

7508811[/snapback]

Men så er det jo slikt at hvis det er noe som helst sammenheng med en ting som dataspill i en rettsak (mistenkte spiller voldelige spill som f.eks GTA, CS eller Ghost Recon) så prøver forsvarer å spille på de strengene... Hvis dere husker en tid tilbake så var det jo en afroamerikansk unge som sammen med en venn (enten venn eller slekt eller noe sånt? Har så godt som glemt det meste av detaljene av den saken) som terroriserte USA med å skyte tilsynelatende tilfeldige ofre ved bruk av en snikskytterrifle. Uansett, han prøvde å skylde på bl.a at han hadde blitt påvirket av The Matrix, og voldelige dataspill han hadde spilt.

Lenke til kommentar

Syk verden vi lever i og det må vi nesten bare godta... Det er bestandig unntakstilfeller hvor noe går galt, og som oftest har det flere faktorer enn bare det at "det var XBoxen sin feil".

PS:

Angående dødsdom så syns jeg rett og slett det er en for enkel utvei. La folk få pirke mannen med kvister og sånt

Lenke til kommentar
Syk verden vi lever i og det må vi nesten bare godta... Det er bestandig unntakstilfeller hvor noe går galt, og som oftest har det flere faktorer enn bare det at "det var XBoxen sin feil".

PS:

Angående dødsdom så syns jeg rett og slett det er en for enkel utvei. La folk få pirke mannen med kvister og sånt

7512279[/snapback]

20 år med sodomisering i fengsel. Så nakkeskudd, og evig sodomisering i helvete.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ikke seriøst ment. Støtter ikke dødsstraff, men er bare så forbannet over at noe sånt kan skje. :mad:
Lenke til kommentar

Hvorfor drepe mannen? Da slipper han jo lett unna, slipper å tenke på det.

Nei sperr han inne, klistre bilder av barnet på veggene på cellen hans og la han råtne i tanke på hva han har gjort.

Dog vinklingen på artikkelen gjorde meg litt piss, ser jo nesten ut som de prøver å legge skylda over på spillet, mannen er jo totalt herpa i skolten fra før av. Jeg har selv 5 konsoller, og en gang dro en liten røver ut kontakten til konsollen slik at jeg mista alt jeg hadde gjort i løpet av 2 timers spilling. Men jeg ble ikke forbannet, er jo bare et spill. Kjente jeg ble irritert men det var jo bare et lite barn på skarva 2 år, viste ikke hva han gjorde som var feil.

Men men, dette er vel feltmat for enkelte deltagere på forumet og Thompson.

Lenke til kommentar

Han fyren burde bankes litt as... Eller helst litt mye. Håper jeg ikke ser han noen gang :mad:

Men føler litt at artikkelen gir Ghost Recon skylda...
Spellman, 25, said he was playing one of Tom Clancy's "Ghost Recon" games - a violent combat epic

7508779[/snapback]

Ganske enig.

Lenke til kommentar

Forskning viser at voldsspill hemmer aktivitet (og over sikt til og med også utvikling) i de partier av hjernen som styrer dannelse, kunnskap og lignendes mens den primitive delen av hjernen som vi deler med aper og pattedyr får økt aktivitet og over sikt blir denne også overutviklet. For meg ser det ut som at mannen var aktiv med "feil" del av hjernen når dette skjedde, når en er aktiv i denne delen har en veldig lett for å handle på impulser, spesielt voldelig. Han ble rasende og mistet kontrollen, handlet i raseri. Helt klare tegn på at han var påvirket av noe som er voldsfremmende og derfor reagerte ved handling ifra primitive delen av hjernen heller enn den som styrer tankegang og lignende, ettersom han satt hjemme og spilte et voldsfremmende spill ser ikke jeg noen grunn til å skylde på noe annet enn dette spillet, unntatt kanskje at han har spilt for mye voldsspill og dermed blitt kapabel til slike handlinger.

Selv om å skylde på et spill blir like dumt som å skylde på alkohol tror hendelsen ville fått et annet utfall hadde mannen spilt bilspill til eksempel. Slik jeg ser det har dataspillet krevd nok et offer, på samme måte som at alkohol tar sine offer siden mye vold i beruset tilstand ikke ville tatt sted hadde de involverte vært edru.

Denne mannen avviker nok ikke så mye ifra befolkningen ellers.. En kan gjerne ta avstand fra han så mye som en vil, men han var relativt normal og dette kan skje egentlig ganske mange mennesker idag, barn såvel som voksne. Årsaken til dette har noe med samfunnet vårt å gjøre.

Lenke til kommentar
Snipet en stor bøtte BS

Merk da for pokker mann at mannen drepte fordi ungen rev ned konsollen, ikke fordi han spilte et voldelig spill, feil vinkling på artikkelen. Mannen hadde tydeligvis et problem med sinnet, så utfallet hadde nok blitt det samme om han spilte et bilspill. Igjen, som jeg har sagt til deg før, ta med alle faktorene i spillet før du konkluderer. Det gjelder foresten andre der ute som trekker konklusjoner før de tenker.

Lenke til kommentar

Bear^, Hva om ungen hadde veltet et glass med vann og faren pryler henne så hun dør, vil du da mene det er barnet sin skyld siden hun veltet glasset?

For det er det du skriver, og jeg er uenig med deg..

Innlegget mitt forklarer det som faktisk skjedde, basert på det forskere vet om sinne, aggresjon og voldsspill. Som vanlig tror du at du vet bedre enn forskerne, noe jeg sterkt betviler.

Du utelater den viktigste faktoren til nettopp denne hendelsen, voldsspillet. Prøv å se hva som skjer med hjernen når noen spiller voldsspill, det er nemlig ikke vanskelig å studere slikt idag. En dose med voldsspill flytter aktiviteten over til "feil" del av hjernen, slik at en handler med sinne, raseri og impulser, istedenfor med problemløsning, tale, dannelse og lignende. Faren var rett og slett i voldsmodus, det er så enkelt vet du :)

Men hva vet vel forskere? 50 år med forskning kan ikke være til å stole på, så de vet vel ingenting. Da er det bedre å høre på milliardærene som tjener penger på å selge dritten til oss, for de vet best og som en liten bonus sier de tilfeldigvis nøyaktig det du ønsker å høre.

Eller, for å si det på en måte som er lettere å forstå.

Om du går til legen fordi du er dårlig, og han sier du har en godt kjent sykdom som vil forverres over tid men heldigvis er lett å behandle.

Hva svarer du da? "Ååh det var godt" eller "Pøh, du tar ikke med alle faktorene, menneskekroppen er altfor komplisert, du tar helt feil tenk deg om før du sier noe neste gang!"

Sistnevnte er ikke et uvanlig svar fra mennesker som er avhengige av noe og får beskjed om å kutte ned på forbruket eller dø. Det være seg sigaretter, alkohol, fetendes mat og andre ting.. Siden responsen du støtt kommer med er så og si identisk med "forsvaret" omtrent enhver avhengig lager for seg selv samme hva de måtte være avhengig av, undres jeg iblant på om du kan være avhengig av nettopp disse voldsdataspillene du forsvarer.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Hva om ungen hadde veltet et glass med vann og faren pryler henne så hun dør, vil du da mene det er barnet sin skyld siden hun veltet glasset?

For det er det du skriver, og jeg er uenig med deg..

Det jeg skriver er at er du agresiv av deg skal det lite til for at det utløses. Vet om folk som har blitt drept pga de snek i køen. Gjør sniking i køen folk voldelige :hmm:

Innlegget mitt forklarer det som faktisk skjedde, basert på det forskere vet om sinne, aggresjon og voldsspill. Som vanlig tror du at du vet bedre enn forskerne, noe jeg sterkt betviler.

Tror ikke jeg vet mer en forskerne dine, men jeg har da lov å betvile grunnlaget til mange av dem som mangler esentsielle deler av forskning som f.eks et dekkende grunnlag, noe alle dine "forskere" mangler i sine studier av dette temaet. At man har et senter for ditt og datt er noe man vet ja, hva som utløyser det er noe annet.

Du utelater den viktigste faktoren til nettopp denne hendelsen, voldsspillet. Prøv å se hva som skjer med hjernen når noen spiller voldsspill, det er nemlig ikke vanskelig å studere slikt idag. En dose med voldsspill flytter aktiviteten over til "feil" del av hjernen, slik at en handler med sinne, raseri og impulser, istedenfor med problemløsning, tale, dannelse og lignende. Faren var rett og slett i voldsmodus, det er så enkelt vet du

Ble ungen drept fordi faren døde i voldsspillet, nei, men fordi barnet rev ned konsollen. Noen er mer agresive enn andre, slik er det bare. jeg f.eks har et lite sinne, har mange datamus og kontrollere på samvitigheten. Men noen av dem har endt sitt liv fordi jeg tapte i et RTS spill, eller tapte i et bilspill. Gjør bilspill meg voldelige da?

Det du skriver om er bare teorier, noe du er flink til å snu som fakta i alle diskusjoner her på forumet, hvorfor kan du ikke være så snill å lære deg forskjellen mellom teori og fakta. Er dritta lei av det "fakta" klaskinga du driver med her på forumet.

Faren var ikke i voldsmodus, tror du faren hadde reagert med kos og klem om had hadde spillet Rayman? Neppe, agresiv oppførsel kommer frem uansett hvilket spill man spiller, vis man er agresiv av seg. Jeg har et sinne, det er noe jeg er klar over og noe jeg jobber med. Men det sinnet har jeg had siden jeg kom ut av min mors liv. Eller, når jeg tenker over så satte jeg der i 9 månder og spilte voldelige spill, se DERFOR jeg er så agresiv av meg til tider. Mamma da.

Men hva vet vel forskere? 50 år med forskning kan ikke være til å stole på, så de vet vel ingenting. Da er det bedre å høre på milliardærene som tjener penger på å selge dritten til oss, for de vet best og som en liten bonus sier de tilfeldigvis nøyaktig det du ønsker å høre.

ET made conection with home? Man har forsket på hjernen lengere enn det og hva vet man om den? Nada nesten, noe vet vi, men det er masse som fremdeles er i skyggeland.

Du er så opptatt av det derre pengegreien, og at vi hører om dem som selger dritten til oss, unnskyld meg, men jeg hører ikke på kassadama på elkjøp jeg når jeg kjøper spill. Eller kanskje Elkjøp har et skjult budskap i barkoden. Konspirasjonfakta på gang her ja, teori? Den dropper vi liksågodt. Hva skal man vel med teori, etter 2 minutters forskning så vet jeg ALT.

Forskjellen mellom meg og deg er at jeg tenker selvstendig, du er så langt oppi stumpen på forskerne i USA at jeg vet snart ikke hvor forskeren slutter og du begynner. Om det er snakk om hvem som hører på hvem er du blottet for selvstendig tenking og tar alt om dette temaet som fakta og avviser alt annet som svada og tull. Hvem er det som er kjøpt og betalt her da?

Edit:

Eller, for å si det på en måte som er lettere å forstå.

Om du går til legen fordi du er dårlig, og han sier du har en godt kjent sykdom som vil forverres over tid men heldigvis er lett å behandle.

Hva svarer du da? "Ååh det var godt" eller "Pøh, du tar ikke med alle faktorene, menneskekroppen er altfor komplisert, du tar helt feil tenk deg om før du sier noe neste gang!"

Nope, for det er noe man fysisk kan forske og se resultatene på. Men selv menneskekroppen kommer frem med ting man ikke kan svare på. Forskjellen er at hjernen kan man ikke fysisk forske på ennå, bare tolke tall og statistikk, noe som er noe helt annet.

Sistnevnte er ikke et uvanlig svar fra mennesker som er avhengige av noe og får beskjed om å kutte ned på forbruket eller dø. Det være seg sigaretter, alkohol, fetendes mat og andre ting.. Siden responsen du støtt kommer med er så og si identisk med "forsvaret" omtrent enhver avhengig lager for seg selv samme hva de måtte være avhengig av, undres jeg iblant på om du kan være avhengig av nettopp disse voldsdataspillene du forsvarer.

Jeg er avhengi av spill ja, men ikke bare voldsspill men de fleste typer spill. Men det eneste jeg forsvarer er andre gamere der ute som nærmest blit tråkket på av idioter som tror de er forskere fordi de har hvit frakk og penn i brystlomma som sier at du blir voldelig av spilling, noe som er bullshit.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...