Gå til innhold

Gamle dos spill fungerer ikke i Virtual PC.

perpyro

Anbefalte innlegg

Hadde lyst å spille Worms United og Warcraft2.

Worms United fungerer ikke under XP og Warcraft 2 fungerer men lydsporet som spiller i bakgrunne er borte samt at det og bevege seg rundt på kartet med musa går lynkjapt.

Installerte derfor Virtual PC fra før Microsoft kjøpte opp Connectix som laga programmet opprinnelig og installerte Windows 98 SE viritualt.

Worms gikk relativt greit og installere og spillet fungerer tilfredstillende mens warcraft2 lar seg ikke starte, det returnerer bare tilbake til windows uten noen feilmeldinger eller lignende.

Dette er jo et spill som fungerte fint før XP var oppfunnet.

Hva kan feilen være og vil eventuelt MS virtual PC 2004 gjøre jobben bedre?

Eventuelt laste ned Virtuel PC 2007 Beta fra MS og teste den.

Så jo for meg at Virtual PC var beregnet til og kjøre eldre OS med tilhørende programmer som XP ikke takler.

Erfaringer mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut DosBox på Sourceforge.net

Windows NT må emulere DOS programmer, og denne emulatoren (NTVDM som den heter) er kun laget for at det skal fungere, og ikke noe mer.

Det at du ikke får noe lyd, har faktisk ingenting med Windows XP å gjøre, men lydkortet. Siden lydkort ikke lenger er vanlig praksis for lydkort å få en egen IRQ, så vil heller ikke lydkortet svare på IRQ 5, 7 eller 9. Dette er fordi nye lydkort har en innebygget hardware mixer, som gjør at flere programmer kan bruke det samtidig. Ingen DOS spill er programmert for å takle dette, og derfor trenger du en emulator.

Lenke til kommentar

Noen ganger fungerer det faktisk også utmerket å høyreklikke, velge "Run As" og deretter Win-95. Om det virker i ditt tilfelle tør jeg ikke svare på, men jeg har fått mange DOS-applikasjoner til å virke på denne måten.

På dem som ikke har virka, har DosBox kommet til unnsetning, som GeirGrusom allerede har utdypa funksjonaliteten av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...