Gå til innhold

IR72 på EOS 400D.

Anbefalte innlegg

Mårnings, folket.

Jeg har fått tak i et Hoya Super IR72 filter, diameter 77mm, til å passe på ef-s 10-22'en min, som igjen er festet på EOS 400D.

Har lenge hatt lyst til å prøve IR-fotografering, og ville prøve å dette filteret på det digitale speilet før jeg evt. prøver å skyte på IR-film, og så stresse med å få den fremkalt.. :)

Uansett - Jeg prøvde det såvidt i går (det er travelt i disse juletider) - men fikk bare tid til tre eksponeringer.

Som jeg er blitt fortalt gjorde jeg, altså - kamera på stativ, finne utsnitt og fokus. Skru på selvutløser, manuell fokus, fokus litt tilbake (grunnet fokusavstand på IR-lys vs. "vanlig" lys).

Jeg tok de tre eksponeringene på den lyseste tiden på dagen, omtrent i 12.00-tiden, men det var ikke sol ute.

Første eksponering 3.5 sec, ISO 100, f4.0

Andre eksponering 20 sec, ISO 100, f4.0

Tredje eskponering 30 sec, ISO 1600, f3.5

Kun den tredje fikk gjennom nok lys til at det ble en riktig eksponering.

Er det dette jeg må belage meg på? Lengste lukkertid, høyeste ISO verdi og størst blenderåpning på alle shotene?

..Da går vinningen litt opp i spinningen, synes jeg.. :hrm:

Uansett, bildet jeg tok (tredje eksponering) er vedlagt her.

Er glad for råd og tips.

mvh

kjetilfb

post-91311-1166172973_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ble i alle fall et bra bilde etter min mening! :cool:

7506124[/snapback]

heh, takk skal du ha - Men støyen som blir påført av å bruke 30 sekunders lukkertid i kombinasjon med videste blender og ISO 1600 gjør at det ikke svarer helt til forventnigene.

Jeg håper jeg har gjort noe feil eller misforstått noe. ;)

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Bildebrikkene i kameraene våre er følsomme for lys utenfor det synlige spekteret, noe som gjør at de uten IR-filter ville gi bilder med en rekke avvik fra det vi ser i det daglige. Tidlige speilreflekskamera fra Nikon kom med svakere IR-filter enn tilsvarende fra Canon, noe som ga resultater som: urene hudtoner (blodårer og andre detaljer skinner igjennom), syntetiske sorte stoffer får et lilla fargeskjær, sterke IR-lyskilder som vegetasjon får et tap i skarphet som følge av at IR-lyset (i mye optikk) fokuseres til et annet punkt enn synlig lys (tenk CA), tidlig klipping av rødkanalen i kunstig belysning etc.

Denne problematikken har vært mye oppe de siste par månedene ifbm Leica M8 som kommer med et relativt svakt IR-filter og derfor viser mange av disse svakhetene. Her blir forøvrig løsningen å bruke et IR-blokk-filter foran på objektivet for å eliminere IR-strålingen allerede der.

Nikon har i de senere kamerahusene utstyr bildebrikken med et kraftigere IR-filter for å eliminere disse problemene men f.eks D70 sees på som godt egnet til IR-opptak.

Konklusjonen er at eksponeringstidene du får ikke er noen brukerfeil, men et resultat av et kraftig IR-filter og noe du må leve med sålenge du vil ha et optimalt fungerende kamera til vanlig bruk.

Du er imidlertid heldig med at verken optikken eller billedbrikken din skaper hot-spots eller ghosts spesielt ved IR-opptak, noe som er et problem for mange som prøver IR for første gang.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Takker for godt svar, Kjetil.

Jeg var på forhånd klar over at CMOS-brikken slipper inn lite IR-lys, og samtidig hadde jeg sjekket at EF-S 10-22 var velegnet for IR.

Spørsmålet som jeg fortsatt stiller meg er hvorvidt jeg i det hele tatt slipper unna ISO 1600 - f.eks. ved my sollys?

Mao, vil det ved gode solforhold være økt IR-belysning også?

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
..så jeg sjeldent grunn til å gå ut med mindre det var strålende solskinn. Ikke gi opp før du har fått prøvd ideelle forhold iallefall.

7509638[/snapback]

Så med andre ord så er økt sollys = økt IR-lys.

Det var dette jeg håpet. Jeg har egentlig ikke noe særlig imot å ta bilder med lukkertider rundt 20 sek, det er ISO 1600 jeg vil til livs. ;)

Opp gir jeg ikke uansett!

Har tatt noen flere bilder med filteret i formiddag, poster dem i denne tråden når jeg kommer hjem, ettersom jeg ikke har støtte for CR2 på jobb.

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Selvsagt har EOS 400D Bulb, og for guds skyld - funksjonen har streifet meg i forbindelse med IR-fotografering.

Grunnen til at jeg ikke har tydd til det enda er todelt;

1) Av EXIF-data på bilder som jeg ser er tatt med tilsvarende IR-filter og DSLR ser jeg at blender gjerne ligger rundt f8-f11 (perfekt, mao), lukkertid rundt 5-6 sekund og ISO på 100. Jeg hadde håpt at jeg kunne få fine eksponeringer med liknende verdier, men hvis det er BULB jeg må ty til for å få en god eksponering på ISO 100, så er det løsningen.

(Long exposure noise reduction i CFN er selvsagt aktivert fra før)

2) Jeg har ingen trådutløser. Jeg antar det er det dere benytter når dere skyter i 30 minutter? :)

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Jeg ser jo forøvrig at Channel Mixer i PS CS2 er løsningen for å tweake IR-bilder, her er et jeg tok i morges, som i utgangspunktet er dønn rødt.

Rød kanal: Red = 0, Blue = 100

Blå kanal: Blue = 0, Red = 100, Yellow = 65

:hmm:

For å være helt ærlig håper jeg værgudene som styrer spakene på vestlandet snart gir oss sol, for den har ikke vært fremme på evigheter. Og har den tittet frem noen minutter en dag, har jeg betraktet den gjennom et skittent vindu på jobben. *sukk*

:no:

mvh

kjetilfb

post-91311-1166231885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
2) Jeg har ingen trådutløser. Jeg antar det er det dere benytter når dere skyter i 30 minutter? :)

mvh

kjetilfb

7512471[/snapback]

Selvfølgelig, med mindre du klarer å dø mens du holder utløseren nede. :!: Ellers må du bruke et fjell som stativ.

RS-60E3 skal vel funke på 400D også, den starter vel på 150 spenn. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser jo forøvrig at Channel Mixer i PS CS2 er løsningen for å tweake IR-bilder, her er et jeg tok i morges, som i utgangspunktet er dønn rødt.

7512503[/snapback]

Med et mørkere filter (Wratten #87-ekvivalent) på en D70 var det veldig nødvendig å sette hvitbalansen riktig, slik at ikke alt ble rødt og nesten umulig å ikke brenne ut rødkanalen. Men hvis man satte hvitbalansen manuelt mot f. eks gress i sollys ble alt i orden.

Et eksempel til fra Bergen:

v_33729.jpg

Lenke til kommentar

For det første CWalken - utrolig flott bilde! Noe slikt er det jeg ønsker å oppnå.

Jeg har forøvrig trådutløser - anbefalt av riktig - på vei i posten nå. ;)

Men hvis man satte hvitbalansen manuelt mot f. eks gress i sollys ble alt i orden.

.. Dette leste jeg også i tutorialen på DA som pederk postet i et innlegg i denne tråden.

Vedkommende som hadde forfattet tut'en brukte samme filter som meg, og nevnte nøyaktig samme teknikk for manuell hvitbalanse (grønt gress).

Jeg gleder meg til å prøve dette, og vil poste resultater i denne tråden.

Tusen takk for hjelpen så langt. :)

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål.  Hva gjør et IR filter?

7525056[/snapback]

Kjapt svar:

IR filter blokkerer alle andre bølgelengder enn IR.

Litt lengere svar:

Et IR filter brukes for å fotografere i infrarødt lys. I "gamle dager" fikk man kjøpt spesiell film som kun var sensitiv til infrarødt lys. En fikk filmene både som svart/hvitt og farger. Svart/hvitt filmene gjenga/gjengir ofte motivene og spesielt gress som om det er/var mye vind under fotograferingen.

Fargefilmen viste det infrarøde spekteret, slik at menneskehud ble grønn, gress ble en magentafarge. Himmelen ble svart. Den er jo blå, så det er svært lite rødt i den (siden rødt og blått er i hver sin ende av spektret), derfor, ingen info, som jo da ble svart.

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*update*

Jeg har fått meg trådutløser nå, og selvom julestria ikke har gitt meg tid til å finne flotte motiver, så har jeg tatt noen lange eksponeringer med filteret når jeg har hatt sjansen.

Eksempelet her er på drøye 2 minutter.

Jeg har brukt gress som er eksponert med IR-filteret på som custom WB.

Fønker greit. Gleder meg til å fortsette. :)

Takk for all hjelp, og fortsatt gledelig jul!

mvh

kjetilfb

post-91311-1167176092_thumb.jpg

Endret av kjetilfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...