Gå til innhold

Zelda TP bedre på GC (i følge GameSpot)?


Tjohei

Anbefalte innlegg

Skulle vært mer freshere? Zelda er Zelda... Skal man begynne å gå rundt med UZI og leke GTA på Zelda for at det skal være "freshed" ?

 

Zelda har aldri hatt stemmer, og det er en ting som gjør det unikt.. hvis man skal ha stemmer, så kjøp et annet spill.

 

Det er noe helt vidunderlig når det ikke er stemmer, er vanskelig å forklare, men man lever seg mer inn i det og det blir mer stemningsfult.. Så håper de aldri gjør det.

 

Å trekke for orkester er bare dumt synes jeg... går an å lage herlig musikk uten orkester også, MEN skal være enig om at kanskje orkester er det beste.

 

Det med grafikken er bare *****...... Det ble ferdig lagd for 1 år siden sannsynligvis og da kjente de kanskje ikke maskinen så mye? Så hvorfor ikke bedømme grafikken utifra det da?

 

Nei uff.. anmelderne nå til dags er på bærtur mener Jeg=) Stoler ikke på anmeldelser mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mye nytt og forbedret gammelt i TP i forhold til andre Zelda spill, i alle fall til Wii. Lett skifte mellom items, nye items ikke minst, forbedrete ting, bedre siktesystem, vanskeligere monster (krever mer tenking å ta ut styggingene) etc. Føler at det er mye småting som er endret på TP som i sin helhet gjør at spillet har faktisk tatt et steg opp på stigen.

 

Når det kommer til tale kan man ha det, men er ikke noe man trenger. Mange RPG spill har ikke tale men tekstbokser og det blir det ikke trukket mye for. Jeg for min del synes det er greit med tekstbokser. Når det er tale hender det som oftest at det blir "mumle mumle mumle", "bla mumle bla" og så sitter jeg der som verdens største spørsmålstegn og lurer på hva jeg skal gjøre nå, for det de sa hørte jeg ikke pga dårlig voice acting. Fallhøyden med å ha tale er forferdelig stor, og jeg synes ikke det mangler i Zelda i det hele tatt.

 

Og orkestermusikk er ikke mulig med det de har i Zelda nå, nemlig den nydelige faden mellom musikkstykkene ettersom du kommer i fare og tilbake når faren er eliminert. Det lar seg bare ikke gjøre med orkester da alt må klaffe 100%, og med orkester er samme stykke aldri 100% likt, så faden blir garantert sur.

 

3D overgangen til Zelda var det mange fans som var skeptisk til, etter Philips totalt herpa Zelda navnet med CD-I prosjektet sitt. Men overgangen ble til det posotive, og det fungerte perfekt.

 

Selvfølgelig, de kunne ta et sprang over til orkester musikk og tale, men er risken virkelig verd det, trenger man voice acting og orkestermusikk for å lage et bra spill? jeg synes musikken i Zelda:TP er nydelig og stemningsfull, faktisk mye bedre enn masse av musikken i spill i dag som bruker andre formater. Men selvfølgelig, i f.eks Hitman spillene er jo orkestermusikken noe av det nydeligste som finnes.

 

Men alt i alt synes jeg ikke det er behov for noe endring i Zelda formelen ennå, kanskje ikke i det hele og det store faktisk. Men hva vet vel vi, kanskje vi får se snart et Zelda spill der du har tale. Men vet jo ikke med Nintendo, alt man vet er at det prøver ut forskjellige ting hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg ble skikkelig skuffet over at det ikke var stemmer i Zelda. Null risiko og innføre stemmer og orkestermusikk IMO, det funker jo fint i lassevis av andre spill. Hvorfor skulle det ikke fungere i Zelda? Hvis det er noen som absolutt ikke vil ha stemmer så er det bare å skru dem av...

 

Synes Zelda TP er "same shit new wrapping". Heldigvis så er "same shit" i dette tilfellet bra. :D

 

Gameplay messig så er det velidg likt Occarina of Time, med stort sett samme items, nye dungeons, nye bosser.

 

Lars

Lenke til kommentar
Og orkestermusikk er ikke mulig med det de har i Zelda  nå, nemlig den nydelige faden mellom musikkstykkene ettersom du kommer i fare og tilbake når faren er eliminert. Det lar seg bare ikke gjøre med orkester da alt må klaffe 100%, og med orkester er samme stykke aldri 100% likt, så faden blir garantert sur.

Dette er da gjort med stort hell i andre spill?

Lenke til kommentar
Skulle vært mer freshere? Zelda er Zelda... Skal man begynne å gå rundt med UZI og leke GTA på Zelda for at det skal være "freshed" ?

Jeg sa fresh, ikke pimp. Det går an å fornye en sjanger og en spillserie uten å innføre skytevåpen. Med Mario har Nintendo vært veldig flinke til å utvide spillopplevelsen, og gjerne også hele gameplayet. Se forskjellen på Super Mario 64 og Super Mario Sunshine for eksempel. Eller den endringsfasen spillet er i nå på vei mot Super Mario Galaxy. Zelda følger samme sporet, og hadde det ikke vært for at det sporet allerede var utrolig bra, hadde spillet aldri fått en så god karakter som 8.8.

Zelda har aldri hatt stemmer, og det er en ting som gjør det unikt.. hvis man skal ha stemmer, så kjøp et annet spill.

Zelda hadde aldri vært i 3D før OoT heller, men utrolig nok så gikk det an å forbedre spillet på den måten åkke som. Det må være lov til å stille krav om visse ting etterhvert som spillbransjen moderniseres. Jeg skjønner godt folk som ikke ønsker forandring fordi de vil beholde alt ved det gamle, men skulle alle ha delt den tankegangen hadde vi vel fremdeles sett på sterkt pikselerte Atari-spill, med utrolig monoton musikk (ikke at det er noe i veien med det forsåvidt, jeg savner de gode gamle dagene også :wee: Men man blir litt "bortskjemt etterhvert).

 

Det med grafikken er bare *****...... Det ble ferdig lagd for 1 år siden sannsynligvis  og da kjente de kanskje ikke maskinen så mye? Så hvorfor ikke bedømme grafikken utifra det da?

Spillet trekkes for grafikk fordi grafikken er dårlig i forhold til hva maskinen kan (og bør) klare. Det er et Gamecube-spill som har blitt portet til en kraftigere maskin, uten at grafikken på noen som helst har blitt forbedret. Klart det er et ankepunkt.

Nei uff.. anmelderne nå til dags er på bærtur mener Jeg=) Stoler ikke på anmeldelser mer...

Bare sånn for å ha spurt: Hvor langt er du kommet i spillet, og hvilken karakter hadde du gitt det?

 

 

 

Jeg synes det er mye nytt og forbedret gammelt i TP i forhold til andre Zelda spill, i alle fall til Wii. Lett skifte mellom items, nye items ikke minst, forbedrete ting, bedre siktesystem, vanskeligere monster (krever mer tenking å ta ut styggingene) etc. Føler at det er mye småting som er endret på TP som i sin helhet gjør at spillet har faktisk tatt et steg opp på stigen.

Nå har det vel aldri vært særlig vanskelig å skifte mellom items, jeg har i hvert fall aldri hatt noen problem med det. Og Jeff mener det motsatte om fiendene; de er alt for lette, og spesielt store, fryktinngytende bosser. I tillegg sier han jo at omtrent enhver spesiell ting du trenger for å beseire en boss finnes halvveis gjennom den dungeonen du finner bossen i.

 

Når det kommer til tale kan man ha det, men er ikke noe man trenger. Mange RPG spill har ikke tale men tekstbokser og det blir det ikke trukket mye for. Jeg for min del synes det er greit med tekstbokser. Når det er tale hender det som oftest at det blir "mumle mumle mumle", "bla mumle bla" og så sitter jeg der som verdens største spørsmålstegn og lurer på hva jeg skal gjøre nå, for det de sa hørte jeg ikke pga dårlig voice acting. Fallhøyden med å ha tale er forferdelig stor, og jeg synes ikke det mangler i Zelda i det hele tatt.

Hvilke moderne RPG'er har ikke tale? Tror ikke jeg kommer på et eneste ett. Kanskje de kun bruker tekst på noen av de mindre viktige personene i spillet, men de som er viktige for historien har så og si allltid tale. At fallhøyden derimot er stor er jeg absolutt enig i. Men samtidig vil også belønningen bli enorm hvis det utføres riktig, mener nå jeg da. Metal Gear Solid står som et lærebokeksempel hos meg når det gjelder voice acting.

 

Ellers er jeg også enig med deg i at man ikke trenger voice acting og orkestermusikk for å lage et bra spill, men nå er det vel ikke en sjel som har påstått at Z: TP er dårlig heller, eller hva? Poenget er at slike "detaljer", om du vil, er med på å trekke helhetsinntrykket og opplevelsen opp - det gir spillet et mer episk preg.

Lenke til kommentar

Det er helt opplagt, som mange påpeker, at Zelda til GC er anmeldt etter andre GC spill, mens Zelda til Wii er anmeldt etter Wii standard. Man kunne ikke vente seg noe særlig mer fra en GC, men en Wii som tross alt er nestegenerasjon kunne bydd på enda mer fokus på grafikk, lyd og mer utnyttelse av Wii-remoten.

Lenke til kommentar
Hvor sier han at han trekker spillet for dårlig grafikk? Han klager litt på at det er kantet o.l. ja, men han sier jo også at de som henger seg opp i det har misforstått litt av poenget, og at spillet uansett er nydelig pga. av den artistiske stilen.

Det største problemet han har med spillet er rett og slett av det ikke er et stort nok skritt opp på evolusjonsstigen. Det gjør litt for mye av det samme som allerede er gjort, og føles dermed ikke like nytt eller fresht som tidligere Zelda-spill har gjort. Er jo et greit poeng det, eller?

 

Jeg er forøvrig enig med ham at det burde vært stemmer med i spillet (ikke på Link nei, men på de andre. Spesielt de som er viktige for historien), og spillet hadde sikkert ikke hatt vondt av et orkestralt løft i musikkavdelingen. Det er rett og slett slik vi forventer av spill av episk kaliber i dag, og jeg føler unnskyldningen "men det har jo heller ikke vært med i tidligere spill i serien" blir litt tynn. Man kunne jo latt vær å gå over i 3D også - ekte Zelda startet jo i 2D (sånn for å sette det litt på spissen ;)).

7513019[/snapback]

 

Noe av det som kjennetegner zelda, er at man lar fantasien rå store deler av spillet. Slik har hvertfall alltig jeg følt det. At det ikke er stemmer, setter større sving på fantasien. Dette fungerer meget bra i zelda :) Mener å ha lest at det er denne unskyldningen Nintendo også oppererer med...

 

Zelda hadde aldri vært i 3D før OoT heller, men utrolig nok så gikk det an å forbedre spillet på den måten åkke som. Det må være lov til å stille krav om visse ting etterhvert som spillbransjen moderniseres. Jeg skjønner godt folk som ikke ønsker forandring fordi de vil beholde alt ved det gamle, men skulle alle ha delt den tankegangen hadde vi vel fremdeles sett på sterkt pikselerte Atari-spill, med utrolig monoton musikk (ikke at det er noe i veien med det forsåvidt, jeg savner de gode gamle dagene også  Men man blir litt "bortskjemt etterhvert).

 

Nå setter du det helt på spissen, men tar poenget ditt :) Personlig har jeg alltid likt 2D zeldaspillene best. MEN zelda har modernisert seg på mange andre områder, og dette er bra gjennomført. Mulig voiceacting ville funket, men mulig dette er en for stor risiko å ta. Syns det er morsomt med de lydene folk lager, og man danner egne stemmer i hodet. Tror ikke folk mener at man skal bevare ALT det gamle med zeldaspillene, men kanskje de elementene som er særpreget ved spillet. Link er en elsket katrakter for mange mennesker der ute, at han ville fått en stemme nå, ville muligens skapt sterke reaksjoner blant folk verden over. Den skal jo samsvare med hvordan ulike mennesker har oppfattet den tidligere.

 

Er også enig i at dette Zelda spillet, på mange måter er likt Oot, da jeg nettopp har fullført spillet. Men vi må jo ikke glemme at det var dette vi ønsket?? var en del som var skuffet over Wind Waker nettopp fordi det ikke var særlig likt Oot. Allikevel har hvertfall jeg merket at spillet er betydelig vanskeligere enn Oot, noe MR. Jeff ikke mener. Man dauer faktisk en del ganger før man fullfører spillet...

Endret av Matsini
Lenke til kommentar

Typisk fanboys å være konservative. Det må være sånn og sånn for at det skal kalles Zelda. En oppfølger trenger ikke følge forrige spills oppskrift for å være bra.

Når det gjelder det å forsvare MIDI-musikken spillet bruker, forstår jeg virkelig ikke hvor dere vil hen. At MIDI-musikk kan være bra, er det ingen som sier seg imot på. Men er MIDI-musikk bedre enn ekte orkestrert musikk? Lang ifra! Om argumentet ligger i at det er vanskeligere å lage orkestrert musikk framfor MIDI, må personen som mener det forstå at det er den standarderen vi har i dag og de som ikke følger den får selvfølgelig minus for det.

 

Om det er noen i det hele tatt som er i tvil om orkestrert Zelda musikk fungerer bra, kan de vær så god å laste ned en av de flere orkestrerte Zelda albumene (eks; The Ocarina of Time ~ Hyrule Symphony) som er langt mer nydelige å høre på, enn MIDI-musikken spillene gir.

 

Jeg tror 100% at grunnen til at de ikke bruker orkestrert musikk i Zelda TP, kommer av økonomisk grunner, og IKKE fordi Zelda er bare Zelda om det bruker MIDI-musikk.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar
Typisk fanboys å være konservative. Det må være sånn og sånn for at det skal kalles Zelda. En oppfølger trenger ikke følge forrige spills oppskrift for å være bra.

Når det gjelder det å forsvare MIDI-musikken spillet bruker, forstår jeg virkelig ikke hvor dere vil hen. At MIDI-musikk kan være bra, er det ingen som sier seg imot på. Men er MIDI-musikk bedre enn ekte orkestrert musikk? Lang ifra! Om argumentet ligger i at det er vanskeligere å lage orkestrert musikk framfor MIDI, må personen som mener det forstå at det er den standarderen vi har i dag og de som ikke følger den får selvfølgelig minus for det.

 

Om det er noen i det hele tatt som er i tvil om orkestrert Zelda musikk fungerer bra, kan de vær så god å laste ned en av de flere orkestrerte Zelda albumene (eks; The Ocarina of Time ~ Hyrule Symphony) som er langt mer nydelige å høre på, enn MIDI-musikken spillene gir.

 

Jeg tror 100% at grunnen til at de ikke bruker orkestrert musikk i Zelda TP, kommer av økonomisk grunner, og IKKE fordi Zelda er bare Zelda om det bruker MIDI-musikk.

7515863[/snapback]

 

Må tilføye at jeg i høy grad er enig i at spillopplevelsen kunne vært LITT bedre med orkester musikk. Allikevel er lyden bra, men det kunne vært litt bedre. Men når det gjelder voiceacting, så bare les mine argumenter ovenfor. Plis ikke kall meg fanboy..

Lenke til kommentar
Nå setter du det helt på spissen, men tar poenget ditt :) Personlig har jeg alltid likt 2D zeldaspillene best. MEN zelda har modernisert seg på mange andre områder, og dette er bra gjennomført. Mulig voiceacting ville funket, men mulig dette er en for stor risiko å ta. Syns det er morsomt med de lydene folk lager, og man danner egne stemmer i hodet. Tror ikke folk mener at man skal bevare ALT det gamle med zeldaspillene, men kanskje de elementene som er særpreget ved spillet. Link er en elsket katrakter for mange mennesker der ute, at han ville fått en stemme nå, ville muligens skapt sterke reaksjoner blant folk verden over. Den skal jo samsvare med hvordan ulike mennesker har oppfattet den tidligere.

7515659[/snapback]

Jeg har ikke prøvd spillet enda, så jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt spillet har modernisert seg eller ei, men i anmeldelsen til Jeff er det dét at spillet ikke har modernisert seg nok som gjør at det ikke når helt opp på karakterskalaen. At det brukes midi istedetfor orkester, og at stemmer er fraværende er pirk. Virker litt som om enkelte her inne har tenkt at Jeff har letet etter feil med spillet, og i mangel på sådanne har tenkt "kun midi og null stemmer, -1.2 poeng lolol". :)

 

Det er sikkert sant som du sier, at enkelte av kjernefansen hadde reagert med avsky om Hyrules befolkning hadde begynt å snakke. Jeg sluttet selv med det meste som heter Mario etter at jeg prøvde Mario 64. Hele overgangen til 3D ødela utrolig mye for min del, men spillet hylles jo likevel av de fleste som ett av de ypperste i serien. I tillegg ser vi jo at Nintendo ikke er særlig redd for å prøve nye ting med den franchisen - Super Mario Sunshine og det kommende Galaxy er jo beviser på det. Derfor synes jeg det er litt rart at de er såpass konservative med Zelda-serien. At stemmene kunne ha blitt dårlige er selvfølgelig et reellt problem, men i og med at Nintendo produserer så mange kvalitetsspill som de gjør, tror jeg absolutt ikke de ville ha fått noe problem med at de hyret inn dårlige skuespillere. Ikke har de lite penger å bruke på det heller. Synes bare den "Zelda-spill skal ikke ha stemmer"-unnskyldningen blir litt tynn. ;)

Lenke til kommentar
Typisk fanboys å være konservative. Det må være sånn og sånn for at det skal kalles Zelda. En oppfølger trenger ikke følge forrige spills oppskrift for å være bra.

Når det gjelder det å forsvare MIDI-musikken spillet bruker, forstår jeg virkelig ikke hvor dere vil hen. At MIDI-musikk kan være bra, er det ingen som sier seg imot på. Men er MIDI-musikk bedre enn ekte orkestrert musikk? Lang ifra! Om argumentet ligger i at det er vanskeligere å lage orkestrert musikk framfor MIDI, må personen som mener det forstå at det er den standarderen vi har i dag og de som ikke følger den får selvfølgelig minus for det.

 

Om det er noen i det hele tatt som er i tvil om orkestrert Zelda musikk fungerer bra, kan de vær så god å laste ned en av de flere orkestrerte Zelda albumene (eks; The Ocarina of Time ~ Hyrule Symphony) som er langt mer nydelige å høre på, enn MIDI-musikken spillene gir.

 

Jeg tror 100% at grunnen til at de ikke bruker orkestrert musikk i Zelda TP, kommer av økonomisk grunner, og IKKE fordi Zelda er bare Zelda om det bruker MIDI-musikk.

7515863[/snapback]

 

Orkestermusikk er langt fra en standar, jeg har hørt musikkspor som er så totalt bedriten, som var i orkestermusikk, at jeg hadde mest lyst å pille meg i øret med en rusten spiker samtidig som jeg tok en nikkert med hode. Standarden ligger heller i at MIDI ansees som last year filer, og dermed blir det automatisk stempla som bad, uansett om musikken er bra. Må si at musikken i TP er noe av den beste jeg har hørt i et spill, stemningsfull, melankonsk, oppkvikkende etc. Den er alt og passer til spillet perfekt.

 

Det at jeg sier at orkestermusikk i Zelda blir nært umulig er pga den faden mellom monster/normal som egentlig ikke lar seg perfeksjonere med live orkester. Et orkester klarer ikke å spille samme låt i en transaction 100% likt samme låt. Det blir alltid en liten nyanse feil, og kan love deg det blir surt av det. Tar mye heller klar og fin MIDI musikk i Zelda enn surt gammelt sarv. Skal ikke si at orkestermusikk i Zelda kommer, men ser ikke grunnen til det egentlig. Den leverer musikken perfekt.

 

Det er og sef økonomisk kostbart å ha orkestermusikk i spillene, men tviler på at det er grunnen til at Nintendo ikke har det i Zelda. Og jeg kunne godt tenkt meg å ha det, men da bør det og gå bra, for jeg er ikke ute etter å høre på en katts pinsel mens jeg spiller Zelda.

 

Nå liker ikke jeg det ordet fanboy som har begynt å florere rundtomkring på forumet her, for folk må da få lov å forsvare sine favorittspill, uten å få det stemple på seg. Er jo akkurat slik det er i online spill, spør du om noe som er et dumt spørsmål blir du stemplet noob.

 

Men grunnen til at mange ikke har så lyst til å endre på formelen til Zelda er fordi vi vil ikke miste det Zelda står for. Og mange sitter vel med Philips sterkt i minne.

 

Jeg er ikke imot endringer i Zelda, der kom endringer til N64 da de gikk over til 3D, og endringern vil forekomme. Men Zelda er et av de få spillene i dag som fremdeles er fengende, til tross for en 20 års gammel formel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...