Minty123 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Har trappet opp en god del på treningen i det siste, og da spessielt sportsklatring. I det siste har dette ført til smerte i biceps/indre albueregionen under og etter trening (gir seg som regel etter noen dager) Noen som aner hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre for å forebygge det? Hvile er vel det mest opplagte svaret, men for å være helt ærlig er jeg ikke så utrolig hypp på å ta meg noen pauser. Så med mindre dette viser seg å være noe alvorlig, kommer jeg nok ikke til å gjøre det! Om det er relevant har ikke denne "skaden" ført til noen reduksjon i ytelsen muskelen er i stand til å utføre, faktisk er den sterkere en noensinne, men er fortsatt litt småbekymret. "Smerten" er ikke av typen gangsperre, og ligger nærmere opp imot ubehag en ordentlig smerte! Om noen har noen råd eller formeninger motas de med takknemlighet Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Dette er nok ganske sikkert en begynnelse på en Tendinitis(Senebetennelse). Altså i ditt tilfelle er den den sene som fester biceps til Ulna(det ene benet i under armen) Dette kan komme av flere grunner, som f.eks overbelastning. Mitt råd er et du kutter ut all trening som involvere biceps. Dette gjelder da også mesteparten av ryggtrening. Ta fri en uke eller to. Hvis du ikke tar deg fri og ikke lar senene kvitte seg med infeksjonen, kan det gå over til å bli kronisk. Hvis du lar det gå så langt som til kronisk senebetennelse, kan dette kanskje aldri gå over. Når du starter med trening igjen, begynn rolig med reps mellom 12-15. Så bygg deg sakte oppover. Husk på at du skal bruke armene gjennom hele livet, tenkt lurt og aldri tren med egoet Det er sansynligvis den hvite bunten med sener som fester biceps du har vondt i. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Helvette, var akkurat dette jeg fryktet >< Noe jeg kan gjøre for å eventuelt avkrefte at det er dette som er tilfellet? Som jeg skrev i øverste post er det for det meste sportsklatring som er årsaken til dette, og dette går alltid på biceps, så en pause fra "bicepstrening" vil med andre ord si totalt avhold. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Det er ikke noe du får gjort for slike skader. Du kan gå til legen, men han sier bare at du skal ta det rolig i en eller to uker. Du kan få brexidol, men siden det du beskriver er i begynnelsens fasen er dette meget usannsynlig at du får dette, eller at dette vil ha noe stor effekt. Tenkt hvor utrolig kort tid en til to uker er, i forhold til alle de uken du kan trene resten av livet ditt. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Greit, vi får ta oss en uke fri! Takk for hjelpen Er det foresten noe jeg kan gjøre for å få fortgang i restutisjonsprosessen? Endret 15. desember 2006 av PandaMartin Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Nei ikke i begynnelsen. Det er celler og slikt som må fornyes\helbredes, og dette er en prosess som tar litt tid. Men selv om det har sluttet og gjøre vondt, er det forsatt ikke helt bra. Da er det viktig å begynne med restitusjons trening for å bygge opp og forhindre at det kommer igjen. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Okay, da tar jeg tiden til hjelp, venter en ukes tid før jeg starter å klatre meget lett, for så å gå gradvis over til nivået jeg var på Takker så mye for råd! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Før i tiden fikk jeg en liten 'smerte' omtrent rundt det senefestet i tiden da biceps restituerte seg etter trening.. Bør jeg være obs om jeg får dette igjen? Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Kjenner du det ikke noe nå så trenger du ikke det. Men bare ikke kjør lav repp meg høyvekt. Kommer jo an på hvor lenge dette er siden å. For selv om man føler seg helt bra, så er det flere av cellene som ikke er 100% etter en skade. Som f.eks et kraftig overtråkk tar det faktisk 1 - 1,5 år får alt er 100%, selv om du føler deg helt bra etter 3 månder. Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Akkurat hva emnetittelen heter føler jeg nå. Var på vikarjobb i går for et flyttefirma, og måtte til å stable en god del kasser. Lenge siden jeg har brukt bicepsene så mye over så lang tid, og kjenner det nå godt dagen etterpå. Ubehaget kommer helt i toppen av muskelen, ved begynnelsen av skulderen. Kjenner det om jeg bare bøyer armen helt tilbake, føles nesten ut som om muskelen er for stor for huden min eller noe. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Jeg husker at jeg pleide å få ganske vondt ikke i selve biceps, men lengre nede på armen, på motsatt side av albuen når jeg trente biceps før. Spesielt i preacher curl øvelsen, og av og til vanlig curl-stang. Jeg visste ikke hva dette var så jeg bare presset videre. Nå for tiden gjør ikke dette vondt lengre, men jeg føler fortsatt ganske stor spenning i underarmene ved hard trening av biceps. Kan dette potensielt være farlig? For å være helt klar: det gjør altså ikke vondt, bare en del "spenning", føles nesten litt som en strekt strikk der nede. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Akkurat hva emnetittelen heter føler jeg nå. Var på vikarjobb i går for et flyttefirma, og måtte til å stable en god del kasser. Lenge siden jeg har brukt bicepsene så mye over så lang tid, og kjenner det nå godt dagen etterpå. Ubehaget kommer helt i toppen av muskelen, ved begynnelsen av skulderen. Kjenner det om jeg bare bøyer armen helt tilbake, føles nesten ut som om muskelen er for stor for huden min eller noe. 7514078[/snapback] Dette er bare at du er støl og stiv. Meget normalt, du kjenner det spesielt når det er lenge siden du har aktivisert muskelen hardt over tid. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg husker at jeg pleide å få ganske vondt ikke i selve biceps, men lengre nede på armen, på motsatt side av albuen når jeg trente biceps før. Spesielt i preacher curl øvelsen, og av og til vanlig curl-stang. Jeg visste ikke hva dette var så jeg bare presset videre. Nå for tiden gjør ikke dette vondt lengre, men jeg føler fortsatt ganske stor spenning i underarmene ved hard trening av biceps. Kan dette potensielt være farlig? For å være helt klar: det gjør altså ikke vondt, bare en del "spenning", føles nesten litt som en strekt strikk der nede. 7518146[/snapback] At du blir "pumpet" i underarmene er normalt. Kjenner du det er noe der som ikke skal være der, kutt ut øvelsen noen uker, og prøv på nytt. Jeg selv har hatt\ har kronisksenebetennelse i Palmaris Longus. Jeg kan ikke kjøre biceps øvelser med stenger. Disse øvelsene belaster denne senen\muskelen min for mye, så smerter kommer etter noen øvelser. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Kengdal: Kjenner man dette på utsiden av armen? Etter å ha kastet mye stein fra et jorde i litt feil vinkel har jeg hatt lett for å få vondt i yttersiden av armen, særlig når jeg trener enkelte øvelser med rette stenger. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Kengdal: Kjenner man dette på utsiden av armen? Etter å ha kastet mye stein fra et jorde i litt feil vinkel har jeg hatt lett for å få vondt i yttersiden av armen, særlig når jeg trener enkelte øvelser med rette stenger. 7523301[/snapback] Akkurat Palmaris Longus kjenner du en smerte på stedet du kan se på bilde over. Det er meget mange muskler og sener i underarmene. Det er derfor ganske vanskelig å lokalisere det betente stedet. Se bilde under. Men som sagt hvis du har vondt under en øvelse, kutt denne ut. Hvile for den aktuelle senen\muskelen er viktig, men går det over flere uker, kan opptrening være en fin ting. En annen meget viktig ting er å strekk ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå