Xander^ Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Denne tråden får meg virkelig til å verdsette yrket mitt! - Rørleggerlærling Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Jepp. That sounds about right.. Brukte dere (primax-)klemmer for å lage en forbindelse mellom armeringsjern og armeringsjern? I så fall jorder dere armeringsnettet mer enn de fleste elektrikere gjør. 7550438[/snapback] Jorder ikke elektrikerne du kjenner armeringen varmekabelen ligger direkte på? Primax klemme er heller ikke godt nok. Det kan enten benyttes skjøtehylse med krympestrømpe over hylsa eller thermittskjøt. Hvorfor så grundig tilkobling? Jo fukt får metallet i koblinga til å korrodere og til slutt har man ikek kontakt med armeringen lengere. Krympestrømpen sørger for at koblinga holder tett og med thermittskjøt så er metallet i armeringa og i kabelen fysisk sveiset sammen. Skruklemmer på jordinga skal kun benyttes der det i ettertid er mulig å komme til koblingen. At rørleggeren gnir seg i hendene skjønner jeg hvertfall ikke, for er det noe det finnes mange av er det hobbyrørleggere med råteskader og mugg rundt om i det ganske land som resultat.. Endret 21. desember 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 At rørleggeren gnir seg i hendene skjønner jeg hvertfall ikke, for er det noe det finnes mange av er det hobbyrørleggere med råteskader og mugg rundt om i det ganske land som resultat.. Det er ikke det jeg sikter til. Oppvarming ved bruk av vann er bare en bedre og enklere løsning en strøm. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det er nå en sannhet med modifikasjoner. Har du innlagt fjernvarme eller har andre muligheter en elektrisk oppvarming av vannet så lønner det seg i lengden sammenlignet med varmekabler. Vannbåren varme er ikke enklere heller da det skal draes kilometervis med vannrør i hele huset (tenker da på vannbåren varme i alle gulv) med de lekasjer dette kan medføre over tid med etterfølgende fuktskader. Så at du har en så mye enklere hverdag tror jeg ikke. Men er jobben gjort rett og man kan fyre vannet på annet en elektrisk kraft så er helt klart vannbåren varme det beste alternativet. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Det er nå en sannhet med modifikasjoner. Har du innlagt fjernvarme eller har andre muligheter en elektrisk oppvarming av vannet så lønner det seg i lengden sammenlignet med varmekabler. Vannbåren varme er ikke enklere heller da det skal draes kilometervis med vannrør i hele huset (tenker da på vannbåren varme i alle gulv) med de lekasjer dette kan medføre over tid med etterfølgende fuktskader. Så at du har en så mye enklere hverdag tror jeg ikke. Men er jobben gjort rett og man kan fyre vannet på annet en elektrisk kraft så er helt klart vannbåren varme det beste alternativet. 7552152[/snapback] sånn som hos broren min, i en blokk leilighet, med sentral fyring, når han pusset opp badet, så var det opprinnelig en radiator på badet. det er jo stygt og kjedelig. så da ble det lagt vannrør i gulvet som er koblet til der radiatoren var før. Smart! Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Det er nå en sannhet med modifikasjoner. Hva mener du med "modifikasjoner"? Vannbåren varme er ikke enklere heller da det skal draes kilometervis med vannrør i hele huset(tenker da på vannbåren varme i alle gulv) Nå vet ikke jeg helt hva du mener med å dra da vi legger rørsløyfene, noe som ikke akkurat er tungt eller vanskelig arbeid. med de lekasjer dette kan medføre over tid med etterfølgende fuktskader. Forstår ikke helt hva du mener med at legging av rør kan medføre til lekasjer over tid. Wikipedia om PEX (Materialet som selve røret er laget av) The advantageous properties of this material make it a candidate for progressive replacement of metal and thermoplastic pipes, especially in long-life applications, as the expected lifetime of PEX pipes reaches 50-200 years. Norges Astma- og Allergiforbund om vannbåren gulvvarme Planlegg framtida, også når det gjelder energi Når du bygger hus, velger du samtidig oppvarmingssystem for 30-40 år framover. Samtidig vet vi at oppvarmingssystemet har betydning for det inneklima vi omgir oss med og at 80% av energiutgiftene i en bolig skyldes oppvarming av rom og tappevann. Derfor er det viktig å kunne velge boligoppvarming som kan bidra til positive gevinster for innemiljøet og økonomien samt gi mulighet til å bruke ulike energikilder. Nøkkelen til disse fordelene ligger i kombinasjonen vannbåren gulvvarme og varmelager. Fleksibel boligvarme betyr: Godt inneklima og høy komfort Lavere energiregninger Frihet til valg også i framtida Så at du har en så mye enklere hverdag tror jeg ikke. Det er jeg helt enig i! Snekkerne er ikke alltid helt medgjørlig til tider Artig å se at det finnes andre håndverkere på forumet også Men dette ble litt vel OT tror jeg trekker meg sakte tilbake før en moderator stenger tråden pga avsporing EDIT: Når da vannrørene ligger i gulv og vegger så ser jeg for meg at etter år med billedspikring, ommøblering og annet som finenr sted i en bilig så kan man være uheldig og finne vann med en vellplasert skrue eller spiker. Vi bruker som oftes å legge varmesløyfene våre i gulvet og ikke i veggene! :!: Når det gjelder tappevann så legges det i vegg og gulv på bad og til kjøkken. Da kan man være uheldig å skru en skrue i røret. Derfor bruker vi systemet rør-i-rør. (illustrasjon) Da renner vannet i ytterrøret.. videre inn til rørskapet.. der det til slutt ender opp på badgulvet. Endret 22. desember 2006 av Xander^ Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Men dette ble litt vel OT tror jeg trekker meg sakte tilbake før en moderator stenger tråden pga avsporing Jepp, hold tråden on-topic. Ønsker man å diskutere andre emner,så start en ny tråd i dertil egnet kategori. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Vil alikavel svare vår kjære rørleggerlærling før vi legger vannbåren varme død. Vannbåren varme er definitivt bedre oppvarming en varmekabler om alternativene til oppvarming av vannet er stil stede. Når det kommer til legging av vannrør kontra varmekabler så er rørene sikkert enkle nok og legge men ser for meg at det skal litt mere muskelkraft til en å rulle ut varmekabel som festes enkelt til underlaget. Når da vannrørene ligger i gulv og vegger så ser jeg for meg at etter år med billedspikring, ommøblering og annet som finenr sted i en bilig så kan man være uheldig og finne vann med en vellplasert skrue eller spiker. Så lenge dette ikke finner sted er det nok ikke noe problem, men når røret først er pungtert da begynner den store jobben. Mens man kan trekke nye kabler i skjultanlegget om man skulle være så uheldig å skru i et skjultrør så må hele gulvet legges på nytt om ei varmesløyfe lekker. Det er nemlig ikke lov og skjøte slike rør i følge BVN da skjøten vil begynne å lekke etterhvert. Så derfor er vannbåren varme best men ikke enklest. Sånn da skal heller ikke jeg skrive mer om vannvarme i denne tråden. Endret 22. desember 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Jepp. That sounds about right.. Brukte dere (primax-)klemmer for å lage en forbindelse mellom armeringsjern og armeringsjern? I så fall jorder dere armeringsnettet mer enn de fleste elektrikere gjør. 7550438[/snapback] Jeg vet ikke hvordan metall-klemmene så ut. Det så ut som et hult syliderformet metall som man skulle klemme på for og lage forbindelse mellom armeringsjernene. Men siden vi ikke hadde nokk slike klemmer, hadde vi helt likense klemmer men bare med plastikk utenpå seg. Elektrikkeren mente at det kunne også gjøres... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Skjøtehylser var det dere brukte. Helt vanlig på tynn netting men det skal også krympestrømpe over skjøten for at den skal bli vanntett. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Skjøtehylser var det dere brukte.Helt vanlig på tynn netting men det skal også krympestrømpe over skjøten for at den skal bli vanntett. 7557856[/snapback] Glemte det ja. Vi brukte krympestrømpe på også. Så fuktighet kan kommer så langt ned i betongen? At koblingen korriderer? Endret 22. desember 2006 av narutofan Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Jaha så dere bruker tørr betong/avretningsmasse til å støpe med? Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Jeg var ikke der under støpinga. Men det var hurtig tørkende sement. Oppå betongen mener jeg sikkert han lagde helling med avrettningsmasse. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Du tok den altså ikke. Avretningsmasser hurtigtørkende eller ikke blandes ut med vann til de blir ganske tynn før det helles utover gulvet. Det er den første fuktigheten koblingen kommer i kontakt med men som du tenker så skal ikke det komme fuktighet i avretningsmassen i ettertid, det tåler den ikke. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Jeg aner ikke hvordan han gjorde det. Fattern og en anne gjorde det. Jeg er uansett ikke helt inne på det med støping og bygging... Spesielt fattern egner seg ikke som snekker. Makan til upresist arbeid. Men seff har jo fattern fått slag for ca 7 år siden.. Og ha en pappa som ble forandret etter et slag var ikke noe artig. Husker at han ikke husket oss når han fikk sitt slag nr 2. Men han husker oss nå da. Eller viss han sjuler det med og ha spurt mamman sin om alt om oss. :saad: Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Perpyro: primax klemmer med krympestrømpe burde da vere godt nok de... Ikke får du fuktighet og ikke blir det bevegelse... Legger man varmekabelen over 2cm over brennbart materiale (spon ol) så er det lov mener jeg å huske (innen en viss grense for w\m2 da regner jeg med, men for en vanlig oppholdsrom burde det vere ok) Når man snakker om vannbåren varme så finner jeg ikke grunn til å rope så utrolig høyt om det siden det tar mange mange år før det er inntjent og du har varmetap på sløyfene mot varmekabler som leverer 100% av det du tilfører (greit minus noen watt i regulatoren...) Kan noen komme med noen linker til en god faktaside der det står om oppbygging, hva som er bedre med vannbåren vs elektrisk og slikt... Skulle likt å fått en bedre opplæring i det så jeg har noe å begrunne med når jeg skal snakke om det Edit: Stod lenger oppe i tråden at det var en som hadde sett at det ble jordet på kjellergulv, men ikke resten av bygget? Hva er det slags tull, om man jorder kjellergulvet eller loftsrommet er bygget like feil om ikke det som skal jordes jordes... Jo mer jord jo bedre! Et badegulv, skal jordes enten man vil eller ikke... Og foran skal det vere jordfeilbryter... Det som er "kjekt" med jordfeil er at jf-bryteren kan koble ut ved feil i nabohuset, eller den ikke kobler ut og du får en fantastisk fase-jord spenning... Målte 230v fase-jord på et bolighus jeg skulle installere en stikkontakt på Jf-bryteren var inne siden det ikke var noen faktisk jordfeil etter jf-bryteren i anlegget. Når jeg målte faste-jord på inntaksbryteren så hadde vi den der også... Ga beskjed til sjefen så han ringte e-verket så de ordnet vel opp i saken, vet ikke mer siden vi ikke har noe med det siden det er på "feil-side" av inntaket... Endret 23. desember 2006 av icer Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Du målte ikke på et TN-anlegg, da? Endret 23. desember 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Perpyro: primax klemmer med krympestrømpe burde da vere godt nok de... Ikke får du fuktighet og ikke blir det bevegelse... Legger man varmekabelen over 2cm over brennbart materiale (spon ol) så er det lov mener jeg å huske (innen en viss grense for w\m2 da regner jeg med, men for en vanlig oppholdsrom burde det vere ok) Når man snakker om vannbåren varme så finner jeg ikke grunn til å rope så utrolig høyt om det siden det tar mange mange år før det er inntjent og du har varmetap på sløyfene mot varmekabler som leverer 100% av det du tilfører (greit minus noen watt i regulatoren...) Det som er "kjekt" med jordfeil er at jf-bryteren kan koble ut ved feil i nabohuset, eller den ikke kobler ut og du får en fantastisk fase-jord spenning... Målte 230v fase-jord på et bolighus jeg skulle installere en stikkontakt på wink.gif Jf-bryteren var inne siden det ikke var noen faktisk jordfeil etter jf-bryteren i anlegget. Når jeg målte faste-jord på inntaksbryteren så hadde vi den der også... Ga beskjed til sjefen så han ringte e-verket så de ordnet vel opp i saken, vet ikke mer siden vi ikke har noe med det siden det er på "feil-side" av inntaket... Så vidt meg bekjent er en primaxklemme en ganske så stor skruklemme, men for all del om du får krympestrømpe over den, nettingen og 2,5mm2 utgjevningsforbindelsen og samtidig får det tett så for all del. Men en gul isolert skjøtehylse gjør samme jobben og er mye billigere. Og ja så lenge varmekabelen ikke ligger direkte på brennbart materiale er det ikke så farlig. Faren er når kabelen festes direkte på underlaget, da skal underlaget være brannsikkert. Når det kommer til vannbåren varme så er den best der det er billige alternativer til oppvarming av vannet. Bor du i Hemavan der det er ned mot 50 minus om vinteren er vannbåren varme definitivt billigst om man fyrer den med ved man har saget selv av egen skog. Har man fjernvarme så vil det også lønne seg da prisen på varmtvannet fra fjernvarmeanlegget er mye mere stabil en prisen på strømmen nå for tiden. Har man jordvarme som faktisk noen i dette landet har investert i vil også her vannbåren varme lønne seg. Har man derimot vannbåren varme og en elkasett til og varme vannet med da går nok regnestykket i minus. Måler du f.eks 230V mellom fase og jord etter jordfeilbryteren betyr ikke det at det er jordfeil på den aktuelle kursen. Det eneste du har konstatert er at det er jordfeil på den aktuelle trafokretsen, noe som ikke er så uvanlig. Har du en 30mA jordfeilbryter på hele installasjonen i et hus kan naboens jordfeil ta din bryter, derfor anbefales det under slike forhold at man har en 100mA bryter forran hele installasjonen og 30mA jordfeilbrytere på de kursene der det er påkrevd. Jordfeilbrytere kun beregnet for AC jordfeil takler ikke DC jordfeil, noe elektronisk utstyr kan gi. De vil etterhvert gå i metning og løser da ikke ut for noenting. Endret 23. desember 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) en primax vil uansett ikkje tilfredstille kravene fordi det er en skrutilkobling og derfor ikkje ansett som "varig" uansett hvor mye krympestrømpe en legger på . meiner eg altså. skjøter som ikkje er tilgjenglige for inspeksjon skal vere press eller sveise skjøt. at en primax gir like god kontakt som en press eller sveise skjøt kan diskuteres, men dog. med mindre du lager en inspeksjonsluke ned i gulvet, men det blir vel egentlig for spesielt intresserte . så må du bruke en press eller sveise skjøt Endret 23. desember 2006 av Hypsilofodonten Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Det stemmer nok det Hypsilofodonten sier fordi primaxklemme er ikke noe varig forbindelse som tilkobling av utgjevningsforbindelse, og for min det har dette aldri vært noe tema da vi har thermittsveiseapparat og pressutyr i firmaet. Endret 24. desember 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå