Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Webside om hvordan en bruker NAT Firewall ?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en DLink DI-604 router med NAT firewall. Tenkte å avistallere Zone Alarm (den tar opp systemressurser), men jeg skjønner ikke hvordan jeg konfigurerer NAT firewallen (Zone Alarm jo selvforklarende). Finnes det noen gode websider med guide til hvordan sette opp en NAT brannmur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se i brukerveiledningen. Nat fungsjonen på ruternet må være tilstede vist du har kun en IP fra Internet levrandør. De fleste internett routere (alle for privat marked.) er bygget på prinsippet med en IP fra ISP. Derfor har du ikke store muligheter for konfig. av denne ungsjonen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 16:26, skrev basss:

Betyr det at jeg bare skal la alt være på default? Internett, Outlook, etc virker som det skal ihvertfall. Er NAT god nok beskyttelse for en hjemmepc eller bør jeg fortsatt ha Zone Alarm installert?

Ja, det holder i massevis.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 16:38, skrev basss:

Jeg har UPC Chello og valgte dynamisk ip adresse. Det fungerer, men jeg fikk ingen spørsmål om brukernavn og passord. Var det riktig?

Det høres da rett ut, på de fleste bredbåndsforbindelser så er dette metoden som blir brukt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 16:26, skrev basss:

Betyr det at jeg bare skal la alt være på default? Internett, Outlook, etc virker som det skal ihvertfall. Er NAT god nok beskyttelse for en hjemmepc eller bør jeg fortsatt ha Zone Alarm installert?

Hvis den også NAT/portforwarder innkommende trafikk så er ikke en NAT nødvendigvis god nok beskyttelse, alt innkommende vil da bli sent til en lokal ip. Da må du isåfall disable NAT/portforward på innkommende, evt. disable alt unntatt innkommende porter du benytter.

TCP trafikk (som gjelder stort sett alt untatt streaming og enkelte spill) trenger vanligvis ingen innkommende NAT/portforward for å fungere, da de fleste (alle?) routere/proxyer vil slippe inn returpakker for en pakke som ble sendt ut.

UDP derimot....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 16:51, skrev HawP:

Hvis den også NAT/portforwarder innkommende trafikk så er ikke en NAT nødvendigvis god nok beskyttelse, alt innkommende vil da bli sent til en lokal ip. Da må du isåfall disable NAT/portforward på innkommende, evt. disable alt unntatt innkommende porter du benytter.

TCP trafikk (som gjelder stort sett alt untatt streaming og enkelte spill) trenger vanligvis ingen innkommende NAT/portforward for å fungere, da de fleste (alle?) routere/proxyer vil slippe inn returpakker for en pakke som ble sendt ut.

UDP derimot....

Da har man vanligvis endret fabrikkoppsettet og da bør man jo vite hva man gjør, disse små billiger routerene er jo ganske greit satt opp med hensyn til sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...