Gå til innhold

Fotokonkurransen 2.0, Runde 13: Stress

Anbefalte innlegg

STRESS

Bidragene

Hva er denne førjulstiden preget av mer enn noe annet? Sannsynligvis stress. Det er i alle fall temaet denne siste avgjørende runden før en ny kvartalsvinner skal kåres. Lykke til!

Bildene skal være tatt i løpet av tidsrommet fredag 15. des – søndag 17. des kl 23:59, men trenger ikke å leveres inn før påfølgende mandag kl 20.00. Bildene blir deretter lagt ut i egen tråd med poll for avstemming, som varer fram til førstkommende torsdag kl 21.00. Fotografen bak de tre bildene som får flest stemmer, blir offentliggjort og gitt poeng fra 1 til 4. (1. plass = 4 poeng, 2. plass = 2 poeng, 3. plass = 1 poeng). Poengene teller i sammendraget, hvor det vil bli kåret en kvartalsvinner etter runde 13. Det er verdt å merke seg at vinnerbildet fra hver runde uten videre kan bli brukt som illustrasjon for annonseringen av neste rundes konkurranse på akam.no.

Reglene for konkurransen:

1. DU må være fotografen bak bildet.

2. Bildet må være tatt mellom fredag og søndag.

3. Du står fritt til å tolke temaet.

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

5. Filstørrelse: MAKS 350KB.

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

7. Bilder som tidligere er postet, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

8. Du kan KUN benytte ett bilde i konkurransen.

9. Arrangør/Vinner av forrige runde, har ikke anledning til å delta.

10. Vinneren av konkurransen arrangerer neste ukes konkurranse, og har dessuten ansvaret for å underrette redaktøren på akam.no (faaeri) når nytt tema er lagt ut, samt når bildene er lagt ut til avstemning. (Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde.)

Bildene sendes til meg som PM

NB: Husk å oppgi bildets tittel, dato og klokkeslett bildet er tatt (exif helst). Alle vil få en bekreftelse pr PM.

OBS! Dersom du ikke har mottatt noen bekreftelse når konkurransen nærmer seg slutten, må du ta kontakt umiddelbart så vi kan få ordnet opp tidsnok!

Tidligere konkurranser:

12. Runde: Kulde - Bildene

11. Runde: Arkitektur - Bildene

10. Runde: Vær - Bildene

9. Runde: Ønskedrømmen - Bildene

8. Runde: Lyd - Bildene

7. Runde: Fristelse - Bildene

6. Runde: Stilleben - Bildene

5. Runde: Kommunikasjon - Bildene

4. Runde: Høst - Bildene

3. Runde: Kropp - Bildene

2. Runde: Stillhet - Stillhet

1. Runde: Forfall - Bildene

Lykke til!

Endret av sentimental
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er avstemningen avsluttet og slik endte denne runden:

1. plass:

"Fremdeles ikke ferdig med barnerommet (åtte dager over termin)"

Fotograf; Magneska

15 stemmer - 4 poeng

2. plass:

"S-Tress"

Fotograf; Dagim

11 stemmer - 2 poeng

3. plass

"Rakk fotokonkurransen i siste liten"

Fotograf; Pybalto

6 stemmer - 1 poeng

Dette var også avgjørende runde før vi skulle kåre ny kvartalsvinner, og også her gikk Magneska seirende ut. Gratulerer så mye! :)

Neste runde nullstilles poengene, og alle får nye muligheter til å samle poeng.

Slik endte stillingen etter 13 runder:

post-90344-1166732251_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Gratulerer Magneska! Håper for "modellens" skyld at barnet er ute nå! Du aner ikke hva du har i vente... ;) (om det er ditt barn da...)

Jeg endte med å stemme på S-Tress, for jeg syns Magnes bilde ble litt kjedelig og rotete. Sånne klokkebilder (og bilder av høytalerelementer og andre ting) skjønner jeg ikke hva gjør i konkurransen.

Lenke til kommentar
Gratulerer Magneska! Håper for "modellens" skyld at barnet er ute nå! Du aner ikke hva du har i vente... ;) (om det er ditt barn da...)

Sånne klokkebilder (og bilder av høytalerelementer og andre ting) skjønner jeg ikke hva gjør i konkurransen.

7553251[/snapback]

:no:

Faktisk vurderte jeg en gang tidligere å delta. Det var noe om stillhet som var tema. Jeg hadde tenkt å ta ett bilde av ett avslått gitar og bassrigg i et øvingslokale. Masse(!) høytalere. Men jeg rakk ikke delta den gangen. Denne gangen rakk jeg egentlig ikke å delta med ett sekunds margin. Bildet er av en klokke som går for sakte så etter reglementet burde jeg vel ikke fått delta, men arrangøren syns ikke det ene sekundet gjorde noe så jeg fikk lov allikevel. :thumbup:

Også er det ikke så nøye for meg å delta flere ganger, og om jeg skulle gjort det og enda vunnet skulle jeg på pur faen med deg satt neste tema til å være av klokker. :tease:

Lenke til kommentar

Hva bilder av klokker, høytalerelementer etc har å gjøre i en konkurranse kommer vel i stor grad an på temaet. Denne gangen syntes jeg bildet til pybalto representerte temaet bra på flere måter;

1) Klokke kan representere tidspress - definitivt stress.

2) På bidraget til pybalto er tiden i ferd med å renne ut, men han rekker i nesten siste sekund å ta et bilde som "bevis" på at han såvidt rakk det - med et mobilkamera! Definitivt stressende...

3) Bildet er kanskje ikke så bra teknisk sett eller redigert, men igjen et tegn på tidspress / stress.

Men det er en ting jeg gjerne vil understreke til senere konkurranser; les konkurransereglene nr 5 og 6. Her er det blitt syndet noen ganger...

Så får vi håpe at magneska har tid til å komme opp med ny konkurranse snart... Men han har kanskje nettopp blitt far? ;)

Endret av sentimental
Lenke til kommentar

Om det er tilfeldig sammentreff vet jeg ikke, men desemberkonkurransen på foto.no hadde også tema Stress.

Se de ti beste her:

http://foto.no/cgi-bin/konkurranser/vis_vi...onkurranseid=46

Bildene bærer jo blant annet preg av at tidfristen er lenger der, ja. I tillegg er det jo lagt større deltagelse. Hver fotograf kan også sende inn flere bidrag ser det ut til.

Jeg synest en bør vurdere om konkurransen skal strekkes over lengre tid enn en helg også her for å nettop heve kvaliteten på bidragene (jo mer tid en har, jo mer gjennomtenkt vil bildene nødvendigvis bli) og få med flere deltagere. Dette har jo vært diskutert før og det finnes jo argument både for og i mot.

Lenke til kommentar

...og Ioannis Lelakis vinner alltid med et barneportrett... ;) I det minste har han gjort det de få gangene jeg har sett på konkurransen der. :)

Jeg er selv skyldig i å ha levert et par skikkelig dårlige og uinteressante bilder, bare for å delta, men jeg syns det er komplett uinteressant med et flatt og kjedelig bilde av en klokke i en fotokonkurranse. Det er ikke det at det er et bilde av en klokke i seg selv jeg syns er uinteressant, men det at det ikke lå noen innsats i bildet (hvem som helst kan stille en klokke til å vise 23:59:59). Det holder ikke å ha en god idé - den skal gjennomføres som fotografi også. Gjør det interessant å se på bildet i mer enn et halvt sekund! En vegg av høytalere og en avslått gitar, hvor fotografen har jobbet litt med temaet for så skape et interessant bilde, er noe helt annet enn ett enkelt høytalerelement som (for sikkerhets skyld bare nesten) er sentrert i bilderuten.

Derfor er jeg enig med Ragamuffin i at vi bør gjøre noe med formatet på konkurransen. Én helg er alt for kort for mange, og det har konkurransen slitt med nesten fra dag én, med noen få untak.

Da Afseth kjørte månedskonkurranser var jo deltagelsen mye større. Egentlig er det vel ikke noe i veien for å ha to paralelle konkurranser, men det er vel en fare for at det vil trekke deltagelsen ned i begge?

Lenke til kommentar
Derfor er jeg enig med Ragamuffin i at vi bør gjøre noe med formatet på konkurransen.

7554751[/snapback]

Dere kan jo lage en lukket konkurranse for dere i eliten her på diskusjon.no. Eller dere kan skrive om reglene mtp kvaliteten på bilder som kan delta. Eller så kan dere skrive at dårlige bidrag blir latterliggjort i ettertid. Så får vi se hvor mange flere enn tre som deltar.

...det at det ikke lå noen innsats i bildet (hvem som helst kan stille en klokke til å vise 23:59:59)

7554751[/snapback]

Det er jo selvmotsigende, om det hadde vært sant. Jeg tar dette som kritikk på at jeg har ødelagt kvaliteten på denne konkuransen. Unnskyld så mye, det var nå bare på gøy.

Min stemme gikk til den gravide, da jeg syntes det passet best til temaet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er noen grunn til å ta så voldsomt på vei fordi jeg ikke syns bildet ditt var særlig spennende som foto. Å få kommentarer på bildet er nok noe du må finne deg i når du deltar i en fotokonkurranse, og jeg har ikke tenkt å late som om jeg syns det var et godt fotografi.

Idéen var grei, ikke gjennomføringen. I mine øyne. En av de tingene som gjentatte ganger har blitt etterspurt av deltagerne i konkurransen (meg selv inkludert) er mer kritikk på bildene.

Forøvrig kvalifiserer jeg nok knappest til å tilhøre noen elite. Det er enkelte veldig dyktige fotografer her, som har gode idéer og flott gjennomføring. Jeg når ingen av dem til ankelen en gang som fotograf (men jeg er like vel i stand til å mene noe om bildenes kvalitet).l

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Neida, jeg er litt enig. Men jeg syntes nå allikevel ikke noe om at du sier at dette bildet er alt for dårlig til å delta.

Kan du ikke gjøre som alle andre? Le høyt og gjørr narr av det, bruk det gjerne som ett dårlig eksempel internt, men ikke fortell fotografen at bidraget var noe dritt og ikke hører hjemme her.

Lenke til kommentar
Kan du ikke gjøre som alle andre? Le høyt og gjørr narr av det

Nei. ;) Jeg sier ikke at bildet er for dårlig til å delta (det er det din jobb å vurdere), og jeg prøver ikke å latterliggjøre deg. Det jeg sier at jeg ikke skjønner hvorfor du deltar med det bildet. Jeg syns det er viktig og bra at det gis kommentarer på bildene, spesielt de mindre gode. Man lærer bare av sine feil om man vet hva feilen er.

Jeg har selv levert et par skikkelig kjipe bilder, og hadde et bilde litt á la Magneskas i tankene denne helgen. Jeg har pusset opp og bygd ut leiligheten min i nesten 4 måneder. Den sto ferdig i går og i morgen skal jeg vi feire jul der (én dag før tiden - ikke spør hvorfor ;)) Det var stress, og jeg så for meg et bilde av en byggeplass med teksten "Her skal det feires jul!", men jeg innså at jeg ikke kom til å klare å lage noe skikkelig ut av det, og sto heller over denne runden.

...forøvrig er dette bare en variant av en diskusjon man har hatt flere ganger rundt konurransen: Hva er viktigst i en fotokonkurranse av denne typen - idé eller gjennomføring?

Jeg mener at begge deler er viktig, men dette er og blir en fotokonkurranse, så man kan ikke ha idé uten gjennomføring. Mener jeg.

Edit: Forresten så er vel dette noe av grunnen til at konkurransen er anonym - om man flopper skal man kunne gjøre det "med æren i behold". Nå ble det litt personlig (hvor personlig kan det bli når en fyr som kaller seg Anew disser bildet til en som kaller seg Pybalto?) fordi det var så få deltagere at du ble identifisert.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...