Kjetil Lura Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Bla bla.... dere er tydeligvis "eu-eksperter" Nei er ikke en eu ekspert, men eg husker litt fra valget i 1972 at mine foreldre var fornøyde for at det ble nei den gangen. Eg var ikke gammle karen i 72 men litt husker eg? MrA du er nå ikke en ekspert du heller, med tanke på alderen din så må eg si at du gaper meget høyt nå? Dere kan i det minste sette dere inn i systemet i EU. Og slutt for skitt og være så egoistiske. Det eneste dere tenker på er dere selv og vært lille eventyrland. Vi tror vi kan leve slik for alltid. Ja eg er stolt av mitt lille eventyrlandet norge og det burde du og vært, hvorfor tror du eu vil ha inn lille norge. Egoister? Hvem er egoister om eg kan for lovt å spørre deg om det? Når skal dere tenke fremover, når oljen og skogen vår er borte? Og ja som en antyder, hvis Norge ikke er medlem av EU når jeg runder 30 så flytter jeg til andre trakter. For de som ikke ser det er dette vaset jeg leser reine og skjøre propagandaen. Håper nå ikke at skogen vår forsvinner, og oljen varer i ca 100år til. Men oljen og gassen er en viktig inntekt til norge ja, men er da ikke bare den som den norske stat har mye inntekt på. Jaja eg skal ikke nekte deg å flytte til et annet land? Valget er ditt. Jaja, som Telia sa: "Norge er den siste kommunist stat" Jajo kanskje det, men har det noe med eu saken å gjøre da? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Nei. Eneste forskjellen er om vi vil ha medbestemmelse, eller bare være en marionettstat som må godta alt storebror finner på, uten formell inflytelse. Ville ikke fått så mye å si om vi var medlem i eu heller med våre ca3 stykker der nede. Om alle landene hadde hatt samme antallet inne, da ville det vært en annen sak. Det funker sånt at de går etter anntall innbyggere i landene, tenk nå tyrkia kommer inn med sine 70milioner innbyggere. De vil få mange inn i bryssel? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Nei. Eneste forskjellen er om vi vil ha medbestemmelse, eller bare være en marionettstat som må godta alt storebror finner på, uten formell inflytelse. Ville ikke fått så mye å si om vi var medlem i eu heller med våre ca3 stykker der nede. Om alle landene hadde hatt samme antallet inne, da ville det vært en annen sak. Det funker sånt at de går etter anntall innbyggere i landene, tenk nå tyrkia kommer inn med sine 70milioner innbyggere. De vil få mange inn i bryssel? Det hadde ikke vært rettferdig om lille Norge hadde like mange som Tyskland. Det sier seg selv Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Det hadde ikke vært rettferdig om lille Norge hadde like mange som Tyskland. Det sier seg selv Det er derfor vi ikke får noe å si der inne på grunn av de store landene har mer repensentanter der inne? Hvorfor ville ikke det vert rettferdig om alle landene kunne hatt samme antallet f.eks 10 stykker vær :wink: Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Vel, vi kan ikke forvente oss alt heller Lura, men i dag bestemmer vi ingen ting å betaler for EØS avtalen, og følger den. Hva er poenget med å ikke være med da? Og hvorfor er du så opphengt i stemmeretten? Det er jo så og si det eneste du prater om. Når det er stortingsvalg unngår du vel ikke å stemme, kun fordi at en stemme fra eller til ikke spiller noe rolle? :oops: Litt dumt om alle skulle tenke slik... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 EU er ikke bare for eller i mot.... Det finnes både gode og dårlige sider, liten tvil om det... Og dessuten, selv uten EØS har vi våre gamle frihandelsavtaler å falle tilbake på om det er det vi virkelig ønsker.... EU er bare så mye mer enn et ja eller nei til norsk landbruk, uansett regler for bøying av bananer.... Gammel som jeg er var også jeg med i debatten ved siste avstemning, og den var likedan dengang som nå... Det endte opp med en krangel omkring norsk landbruk og distriktspolitikk.... Dengangen håpet jeg også på at norske bønder, som tilsynelatende fremdeles er den største motstandgruppen, så mulighetene for norsk landbruk, og ikke bare problemene.... At det er bøndene som opprettholder våre distrikter holder ikke.... Det finnes mange småbønder i det øvrige Europa også, ikke bare i Norge, og tro det eller ei, det er ikke bare bønder vi lever av?! DET ER IKKE BØNDER VI LEVER AV!!!! Bøndene koser seg i stor grad over hva andre arbeidstagere har råd til å betale for hva norsk mat koster.... Det dreier seg om servicenæringer og Industriansatte i nærområde som kjøper hva de produserer... Det er ikke bøndene som opprettholder distriktene, men de som fremdeles har råd/lyst til å kjøpe de produkter de leverer... Bønder er etter min mening sirompa trygdemottagere, som hverken har lyst eller vilje til å møte utfordringer, fordi de er så fordømt vant til å motta sine 150.000,- pr. år.... For 150.000 pr. år kunne vi ha vært trygdemottagere alle sammen? Det finnes bønder her i landet som får statstøtte fordi de produerer mer, og får ekstra støtte om de produserer mindre.... Fordi hva de produserer ikke er liv laga, og fordi de produserer alt for mye, får f.eks. Prior statstøtte for å eksportere kyllinger til EU..... De samme kyllinger som vi reiser til Sverige og kjøper tilbake langt billigere.... Min påstand er at det minst viktige i debatten omkring Ja/Nei til EU er norske bønder.... Norske bønder er den eneste beskyttede næringen vi har..... Gi F i alle andre..... Det eneste vi trenger er norske kålhoder.... 'mine foreldre' skremmer meg ellers litt.... Du bare gjør som 'mora di sier??' Hva med å tenke slev? Ikke rart AP taper stort.... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Ville ikke fått så mye å si om vi var medlem i eu heller med våre ca3 stykker der nede. Om alle landene hadde hatt samme antallet inne, da ville det vært en annen sak. Det funker sånt at de går etter anntall innbyggere i landene, tenk nå tyrkia kommer inn med sine 70milioner innbyggere. De vil få mange inn i bryssel? Hvor mange rep. Tyrkia vil få (om de får forhandle) aner jeg ikke. Men det minste landet i EU (Luxenburg) har 6 representanter. Hvor du har fått tallet 3 fra aner jeg ikke. Og selv du må da være enig i at det er bedre med sel 1 representant enn ingen? Eller mener du alle de som stemmer på f.eks kystpartiet (1 rep.) bare kunne gitt F siden det ikke betyr noe alikevel? Og du skriver at du er stolt av ditt lille eventyrland.... og så skriver du Norge med liten n... (Måtte bare påpeke den) Og hvordan kan du forvente at Norge skal ha like mye innflytelse som f.eks Tyskland i EU? De har langt flere innbyggere, og tanken bak demokratiet er nå tross alt en person, en stemme. Det er ganske logisk at de mange tyske stemmene vil gi dem mer innflytelse - for ikke å glemme at de bidrar med en hel del mer til felleskassen også. Men selv i EU (som i Norge) er det forskjeller. En stortingsrepresentant fra Finnmark har langt færre stemmer bak seg enn en fra f.eks Oslo. Selv om de begge teller en stemme ved avstemninger i Stortinget. Så du kan si at en finnmarking har mere betydning for styret av Norge enn en fra Oslo. Likt i EU. Norge vil nok ha færre stemmer bak hver representant i EU Parlamentet enn det en representant fra f.eks Tyskland. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 24. januar 2003 Del Skrevet 24. januar 2003 Bønder er etter min mening sirompa trygdemottagere, som hverken har lyst eller vilje til å møte utfordringer, fordi de er så fordømt vant til å motta sine 150.000,- pr. år.... Du burde kanskje prøve å snakke med en bonde en gang for å høre hvordan det egentlig er å drive landbruk. Alt er dyrere å produsere i Norge. Det jo ikke slik at alt plutselig blir så mye billigere om vi blir med i EU, hvorfor skulle det det når det i hovedsak er lønnsnivået vårt som gjør det dyrt. Glad-melding, både for ja og nei folk (?): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 1 Lenke til kommentar
anne kari Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Jeg blir nesten flau :oops: av å lese innlegg der folk skriver at "ikke bry deg om bønder" Norske folk må tåle at at vi bor i Norge og Norge er et landbruks land. Vi er ikke et nymoderne land, så vi kan ikke sammenligne oss med f.eks. USA( spørs hvor nymoderne dette landet er, men...) Norge er et trygt og godt land og bo i. Vi har god økonomi og trygg mat. Produksjon av mat skiller seg vesentlig fra all annen vareproduksjon. Naturen setter selv rammene, og matproduksjonen er en viktig del av ressursforvaltningen. EUs landbrukspolitikk tar ikke hensyn til at naturgrunnlaget for landbruk varierer sterkt mellom EU-landene. EUs felles landbrukspolitikk legger opp til et intensivt og industrialisert landbruk som svekker naturgrunnlaget, øker forurensningen, svekker dyrehelsen og øker smittepresset. Medlemskap i EU vil føre til sterk nedtrapping av landbruket i Norge. Samtidig får vi mindre kontroll over matvareproduksjonen. Dette tror ikke jeg er bra. Landbruket i Norge er viktig! Det er synd at det er så få som skjønner det... 1 Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Kan nok ikke si meg enig i det Anne Kari. Vil heller si at Norge er et industriland enn et landbruksland. Med tanke på landbruket må holdes "kunstig" i live vil det være rimelig dumt å satse fremtiden på det Og EU tar noe hensyn til geografi etc med deres jordbruksoverføringer. (Det gis mer støtte til "utkanter") Og Norge vil ikke bli noe bedre eller verre å bo i om vi melder oss inn i EU. Vi er jo i praksis allerede innmeldt, dog uten stemmerett. Du har nok rett i at matvarsikkerheten kan bli noe dårligere, men en skal jo ikke så langt tilbake i tid for å finne "Godt Norsk" egg fra Nederland med salmonella.... Og ved et evt EU medlemskap vil en jo finne ut om Nordmenn VIRKELIG ønsker å betale dyrt for norsk "kvalitet". Norske bønder burde heller spesialisere seg og overlate den generelle produksjonen til land som har bedre forutsetninger for det. Og den såkalt utrygge EU maten ser ikke ut til å stoppe folk fra handelsraid i vårt naboland i øst? Og ingen her spiser biff når de er på ferie i Europa? (Vil anbefale å ligge unna kyllingen - personlig dårlig erfaring hehehe) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå