Gå til innhold

EU-medlemskap -> Nye importregler?

mbst

Anbefalte innlegg

Den over hadde mye bra, men måtte komentere denne:

Hvorfor skal Norge inn i Eu??

Vi bor i et land som tror på demokrati og folkestyre. Dette er veldig viktig i Norge. Hvis vi blir med i EU vil dette ta slutt. Det kommer til å sitte en forsamling i Brussel og ta avgjørelser som vil handle om Norge. Tåler vi og ikke være med på å bestemme??

Hehehe. Aner ikke folk hva som skjer? Akkurat sitter det byråkrater i Brussel og vedtar lover som gjelder i Norge. Dette skjer nærmest daglig. Norge har innført tusenvis av lover, vedtatt av EU, uten at Norge har NOE de skulle ha sagt. INGENTING har vi å si! En kypriot har mer innvirkning på lover som gjelder i Norge enn vi nordmenn! Og så sier de at vi vil få MINDRE demokrati i EU? Hallo?!? Sovet i samfunnsfagstimen?

Norge er et land der folk lever i luxus, kjøper ting til mange penger. Vi er ikke gjerrige når det gjelder dette. MEN!! Vi har ikke råd til å kjøpe norsk egenprodusert mat.. Kom ikke å si at det er fordi vi ikke har råd til det.. Hvorfor skal vi ha utenlands mat, når man kan få PERFEKT norsk mat?? Hvorfor???

Ikke råd? Kan skjønne vi har råd, men hvorfor skal jeg betale DYRT for en norsk biff, når jeg kan få en like god biff mye billigere ved å importere den fra f.eks EU? Bondelaget kommer nok løpende med genmanipulering osv. men om EU vedtar en lov som sier dette er OK, så gjelder også den i Norge, så hva er da forskjellen? Jeg mener, det kan se ut som om halve norge kjører over svenskegrensa og handler BILLIG EU mat, og så vidt meg bekjent er ingen døde av det?

Og til kjetil: Du sier at innad i EU er det verftsstøtte, om vi var medlem ville de reglene også ha omfattet din arbeidsplass....

Og maten ville nok blitt billigere - Bøndene hadde fått konkurranse fra importert mat. Sansynligvis måtte de spesialisert seg for å overleve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

m-kane

Uofisielt er de verksted støtte ja, men det norske stortinget kan gjøre det samme men gjør det ikke på grunn av EU sine regler.

Du sier du vil ha billigere mat, har ikke tro på at den blir billigere om vi går inn i EU.

Hvem tro du må betale rekningen for å være medlem i EU jo du og eg?

Skal selge mye for å få igjen medlems avgiften som vi må betale, enten vi får en nye EØS avtale eller melder norge inn i EU.

EU miner mye om gammle romerrike tanken, en mynt enhet, ingen grenser?

Og hvorfor skal norge styres fra bryssel, det er de store landene som bestemer hva som skal gjøres og hvordan.

Om norge får nye EØS avtale blir den meget kostbare avtale, eu har forlangt 3.6milliarder kroner for at norge skal få nye eøs avtale. Er du klarover hvor mye varer vi må selge for å få de pengene igjen.

Syns det er meget merkelig at ingen av våre politikere nevner det. Hva får vi igjen av EØS avtalen montro, tilatelse til å selge våre varer til polen, og de andre fattige landene som ikke har penger. Forstå den om du kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det er dyrt å bli medlem. Men vi har da penger så det holder etter her på berget. Så jeg ser ikke kontingenten som noe problem. Men når du tenker på at >70% av norges eksport går til EU (Sikkert mer nå når alle de østeuropeiske landene er blitt medlem) så vil en utestengning fra dette markedet være en katastrofe for norsk eksport. Joda, EU vil nok fremdeles ha olja og gassen vår, men den tar slutt, og da trenger norge en industri å leve av. Og en utestengning vil ramme mange. Er rimelig sikker på at utgiftene til arbeidsledighetstrygd osv fort kan spise opp det medlemskapet koster. Selv EØS avtalen vil nok lønne seg. Og er det så galt av vi er med å støtter opp de fattige landene i Europa? Syntes det er en helt OK ide jeg. EUs indre marked er en god del millioner mennesker.

Og hvorfor skal norge styres fra bryssel, det er de store landene som bestemer hva som skal gjøres og hvordan.

Du skriver hvorfor vi skal styres fra Brussel, vi ER styrt fra Brussel allerede, om da ikke EØS avtalen sies opp. Bare sjekk hvor mange lover vedtatt i Brussel som er kommet inn i det norske lovverket. Og lager de en ny lov i dag så må vi innføre den og. Er forpliktet til det.

Om maten blir billigere eller ei, kan være du får rett, men i EU får vi nok ikke holde på det strenge importvernet (på godt og vondt) og da kan kjøpmennene importere billig EU mat istedet for å handle fra de digre, ineffektive norske monopolene. Jeg er faktisk av den oppfatning at den Norske bonde ikke er så dårlig som man vil ha det til. Har vel heller en mistanke om at det er de digre monopolene som administrerer som er vanvittig ineffektive.

Men så er jeg for deregulering. Staten bør ikke ha noe annet enn et strengt kontroll regime. Private bør gjøre resten. (Bestemor på anbud er helt topp! Så lenge det fører til at bestemor får bra stell og kan dusje når hun vil, og slipper å legge seg klokka 6 enten hun vil eller ei!)

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt dyrt å bli medlem i EU. Spørsmålet er imidlertid ikke om vi har råd til å bli medlemmer, men om vi har råd til å bli stående utenfor.

Det blir argumentert med at vi er så rike at vi ikke trenger EU? Dette er på ingen måte noe å være stolte av, da dette er et av de største problemene vi har i forhold til å beholde arbeidsplasser innenlands... Hver enkelt av oss tjener for mye penger! Det er dette som gjør at prisene blir høye og at vi ikke for solgt norskproduserte varer i utlandet. Det er derfor norske bedrifter flytter utenlands.

Alt for mange nordmenn jobber på subsidierte arbeidsplasser... Er dette et mål i seg selv? At arbeidplassen din er subsidiert betyr jo bare at det egentlig ikke er bruk for den jobben du gjør, i allefall ikke til den prisen....

Et NEI til EU har ellers ingen effekt i forhold til at norske bedrifter kan bli kjøpt opp av utenlandske... Ulstein Propeller, en av verdens største produsenter av skipsutstyr og en norsk hjørnestensbedrift, er kjøpt opp av Rolls Royce... Inntil videre er heldigvis de arbeidplassen fremdeles i Norge, men vi har ingen garanti? Dersom RR beslutter at de vil tjene mer penger på sine produkter, hva hindrer dem i å flytte virksomheten til Polen?

I samarbeid med det firmaet jeg arbeider i har et Bergens firma utviklet en ny type slampumpe til bruk innen offshore. Bare våre produkter ville ha utgjort ca. 700.000 NOK pr. pumpe og det var planlagt å bygge ca. 100 stk. pr. år i Norge i første omgang. Nå er selskapet kjøpt opp, og produksjonen overført til USA etter at det er brukt flere år og massevis av penger til utvikling her i Norge.

Vi har alltid vært litt bakstreverske her i hjemme, uintressert i annet enn oss selv og med en iboende frykt for alt nytt...

I og med at dette er et dataforum, er det noen her som kjenner Bull, kanskje mer kjent som Honeywell-Bull, i allfall i USA? Dette er fremdeles en verdens største datafirmaer... Til tross for at Bull var norsk, husker jeg ikke feil het han Johann Hysing Bull, har Bull engang ikke en gang represantasjon i Norge lenger. Manglende finansiering i Norge førte Bull til Paris....

Dengang IBAS startet på Kongsvinger og søkte om støtte fra DU ble de møtt med "at dom sku itte ha no med data på Hedmark'en"... :-)

Og for de som fremdeles ikke vet det, er faktisk norsk industri tradisjonelt like viktig for distriktene som landbruket... Se på Norsk Hydro og Elkem (det som er igjen), Kværner. Ulstein, alle papirfabrikkene og aluminiumsverkene over det ganske land... Hvorfor blir den ene etter den andre lagt ned? Fordi de ikke er konkurransedyktige! Hvorfor ikke? Fordi vi tjener for mye, les "er for rike", og at vi ikke har full tilgang til EU's indre marked....

Når EU nå utvider vil vår tilgang til det europeiske markedet innsnevres ytterligere om vi fortsatt velger å stå utenfor... Selv ikke salg av reinsdyrhorn og hvalpeniser til Japan kommer til og kompansere vårt tap av markedsandeler i Europa, om vi altså ikke skulle være så heldige å få en ny EØS avtale som definitvt kommer til og koste i nærheten av det et fullt medlemskap ville ha gjort...

Ved å være med på å bringe de fattige landene i Europa opp på et økonomisk nivå nærmere vårt eget, og kanskje gjennom et EU medlemskap redusere litt på vår egen levestandard, vil vi kunne bli med på å skape nye markeder for våre produkter, og med det i kanskje kunne opprettholde det meste av våre sosiale goder...

Eller, vi kan fortsatt velge å stå utenfor... Dette vil på kort sikt øke den enkeltes kjøpekraft og gjøre oss enda rikere... Renten vil øke igjen fordi vi har råd til det. Vi vil miste enda flere arbeidsplasser innen industri og også primærnæringer uansett, men vil få flere på tjenestetilbyder siden, fordi selv arbeidsløse i Norge vil ha råd til å betale for tjenester....

På lengre sikt, kanskje etter at USA har tatt over kontrollen med Iraks olje, vil oljeprisene synke, handelsbalansen vil svekkes... Oljefondet vil gradvis tappes for å opprettholde den levestandard vi er vant til... Våre folkevalgte vil, som de har gjort de siste 10 år, fortsette å krangle om hvem som har skylden i diverse TV-debatter... Det eneste som vil forandre seg er hva de har skylden for....

Vår trøst "får" være at sauer tross alt er allreite dyr :-)

Lenke til kommentar
Akkurat som Risør er en del av Norge er Norge en del av Europa og Europa er en del av resten av verden, enten man liker det eller ikke.

Vel, Norger blir vel fortsatt en del av verden selv om vi ikke er med i EU... enten vi liker DET eller ikke.

Akkurat nå sitter det byråkrater i Brussel og vedtar lover som gjelder i Norge. Dette skjer nærmest daglig. Norge har innført tusenvis av lover, vedtatt av EU, uten at Norge har NOE de skulle ha sagt.

Det er vel i stor grad den sørgelige EØS-avtalen som har vært årsak til dette. Har en mistanke om at denne stiltiende innføringen av EU-direktiver uten noen særlig form for offentlig debatt, er en snikinnføring av EU i Norge (eller rettere en snikk innføring av Norge i EU). Dette har skapt netopp den holdning og tro at vi bare må finne oss i alt Brussel bestemmer uten å mukke, og at da er det bedre å være medlem for da får vi bestemme litt. Tror de norske politikerne er for redd for å sette seg opp mot EU. Er det noen som husker noen eksempler på at norske politikere har sagt NEI og virkelig vist motsand? Hvem er det som roper høyst nå under reforhandlingene av EØS? Nei, ikke de norske men de islandske politikere. Når politikerne er så tafatte når vi ikke er medlem av EU, vil de få noe mer guts dersom hvis vi blir medlem?

Det er varemottagerens adresse som bestemmer momsen innen EU/EØS.

Handler man som privatperson innad i EU betaler man momsen til det landet man handler fra. Om det er sånn eller sånn har vel egentlig lite betydning da man må betale moms i en eller annen form uansett. Man sier vel ikke JA til EU-medlemskap av hensyn til moms (noen % fra eller til), eller pga. rentenivå for den saks skyld.

Staten bør ikke ha noe annet enn et strengt kontroll regime. Private bør gjøre resten. (Bestemor på anbud er helt topp! Så lenge det fører til at bestemor får bra stell og kan dusje når hun vil, og slipper å legge seg klokka 6 enten hun vil eller ei!)

Det er netopp dette som får meg til å stemme NEI, NEI, og NEI igjen. Jeg er prinsipielt imot EU da jeg oppfatter EUs grunnleggende samfunsprinsipper som basert på makt, kapitalisme, markedkrefter (og det som verre er). (bla, bla... orker ikke skrive mer om det nå)

Eneste prinsipielle grunn jeg ser til å være medlem er av solidarisk med de svake landene (østeuropa etc.), men samtidig er det jo ikke umulig å være solidarisk og hjelp selv om vi ikke er medlem. Men, hele tankegangen med EUs indre marked er jo igrunnen usolidarisk da det baserer seg på at noen går sammen og "stenger" andre ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Klart det er dyrt å bli medlem. Men vi har da penger så det holder etter her på berget. Så jeg ser ikke kontingenten som noe problem. Men når du tenker på at >70% av norges eksport går til EU (Sikkert mer nå når alle de østeuropeiske landene er blitt medlem) så vil en utestengning fra dette markedet være en katastrofe for norsk eksport. Joda, EU vil nok fremdeles ha olja og gassen vår, men den tar slutt, og da trenger norge en industri å leve av. Og en utestengning vil ramme mange. Er rimelig sikker på at utgiftene til arbeidsledighetstrygd osv fort kan spise opp det medlemskapet koster. Selv EØS avtalen vil nok lønne seg. Og er det så galt av vi er med å støtter opp de fattige landene i Europa? Syntes det er en helt OK ide jeg. EUs indre marked er en god del millioner mennesker.

Ser du ikke medlems avgiften som noe problem nå, nei det gjør ikke eg heller per dags dato.

Men som du selv sier har vi ikke gass og olje om ca100år, hva da med avgiften?

Utgifter til arbeids løse i EU er mye høyere enn den vi har.

Og hvorfor må vi være medlemer får å kunne selge noe, det er bare politikk som EU fører for å tvinge norge inn i EU systemet. Og hvorfor skal det bli så mye bedre om vi er små eller store som EU er, utgiftene er og mye større om vi er store.

Nei eg ser heller ikke noe galt å støtte fattige land, men vi kan gjøre det utenfor EU.

Eu's indre market er ok å være med på, men det er måten det gjøres på som irreterer meg, at vi er nødd til å betale sinnsykt mange milliarder får å få lovt til å være med på det. Hva koster det eu om vi selger litt varer der, og hva får vi tilbake? små rusk vil eg kalle det.

Du skriver hvorfor vi skal styres fra Brussel, vi ER styrt fra Brussel allerede, om da ikke EØS avtalen sies opp. Bare sjekk hvor mange lover vedtatt i Brussel som er kommet inn i det norske lovverket. Og lager de en ny lov i dag så må vi innføre den og. Er forpliktet til det.

Ja og hvem sin feil er det da at fehodene inne på stortinget ikke tørr å si dem imot, og tror du virkelig de vil få mere å si ned i bryssel? NOPE de 3 nikke dokkene vil bare prate med seg selv.

Om maten blir billigere eller ei, kan være du får rett, men i EU får vi nok ikke holde på det strenge importvernet (på godt og vondt) og da kan kjøpmennene importere billig EU mat istedet for å handle fra de digre, ineffektive norske monopolene. Jeg er faktisk av den oppfatning at den Norske bonde ikke er så dårlig som man vil ha det til. Har vel heller en mistanke om at det er de digre monopolene som administrerer som er vanvittig ineffektive.

EU har den samme regelen mot ikke medlems land, så den får EU og fjerne skal det bli rett ferdig.

Du har tydelig ikke sett på hvordan mat blir dumpet av EU landene får å holde prisene oppe, og store monopoler finner du ikke i lille norge men i store EU finner du dem, de monopolene som du sier er i norge er pissemaur i forhold de du finner innen EU systemet.

Den norske bonden er bra dem, men det er dyrt å drive gårdsbruk i norge, mye av skylden er plasseringen av landet våres.

Men så er jeg for deregulering. Staten bør ikke ha noe annet enn et strengt kontroll regime. Private bør gjøre resten. (Bestemor på anbud er helt topp! Så lenge det fører til at bestemor får bra stell og kan dusje når hun vil, og slipper å legge seg klokka 6 enten hun vil eller ei!)

Staten er du og eg, det er derfor det er viktig å stemme ved valgene. Og ja bestemor kan private få vaske og stelle.

Hvilken tid hun skal legge seg på skal eg ikke utale meg om?

Lenke til kommentar
Det er netopp dette som får meg til å stemme NEI, NEI, og NEI igjen. Jeg er prinsipielt imot EU da jeg oppfatter EUs grunnleggende samfunsprinsipper som basert på makt, kapitalisme, markedkrefter (og det som verre er). (bla, bla... orker ikke skrive mer om det nå)

Kapitalismen og markedskreftene er den viktigste grunnen til at jeg sier et rungende JA til EU. Er møkk lei av diverse knallrøde nisser på tinget som vet så uendelig mye bedre hva som er godt for oss. Enkelt fortalt skulle Norge hatt en lov: "Du skal ikke plage andre, du skal være snill og grei, og forøvrig kan du gjøre hva du vil" Utover det bør politikerne gi blanke i hva jeg velger å gjøre med livet mitt, og la meg ta konsekvensene om jeg driter meg ut. Litt sosiale nettverk kan jeg leve med, men dette med å sy puter under armene på folk fra vugge til grav kan de spare meg for!

Ser du ikke medlems avgiften som noe problem nå, nei det gjør ikke eg heller per dags dato.

Men som du selv sier har vi ikke gass og olje om ca100år, hva da med avgiften?

Utgifter til arbeids løse i EU er mye høyere enn den vi har.

Og hvorfor må vi være medlemer får å kunne selge noe, det er bare politikk som EU fører for å tvinge norge inn i EU systemet. Og hvorfor skal det bli så mye bedre om vi er små eller store som EU er, utgiftene er og mye større om vi er store.

Måten EU fungerer på er at hvert land betaler for sine sosiale ytelser, pluss en kontingent til EU som går til sentrale EU myndigheter og blir viderefordelt derfra. Så om et land har høy ledighet vil ikke det koste Norge noe. Kontingenten vil nok kunne reforhandles om den slår veldig urettferdig ut.

Eu's indre market er ok å være med på, men det er måten det gjøres på som irreterer meg, at vi er nødd til å betale sinnsykt mange milliarder får å få lovt til å være med på det. Hva koster det eu om vi selger litt varer der, og hva får vi tilbake? små rusk vil eg kalle det.

Det koster EU en hel del :) De produktene vi kan selge billigere enn det de produseres for i EU er produsenter i EU interresert i å få toll på slik at de får solgt sine produkter i stedet. Samme som bøndene i Norge driver med. I praksis er det umulig å importere mat pga høye toll satser, og sånn tjener bøndene penger. Likt med laks. Oppdrettere i Skotland og Irland (Sikkert andre steder og) fikk EU til å innføre minstepriser pga at Norge dumpet i markedet til priser de ikke kunne konkurere med.

Ja og hvem sin feil er det da at fehodene inne på stortinget ikke tørr å si dem imot, og tror du virkelig de vil få mere å si ned i bryssel? NOPE de 3 nikke dokkene vil bare prate med seg selv.

De tør ganske enkelt ikke fordi de ser de store negative konsekvensene av å ikke ha en EØS avtale. SP var motstandere på sin hals, men når forrige sentrumsregjering (Bondevik v1.0 - med en syntax error på noen uker :lol: ) satt, så ble det veldig stille om den tidligere så høyt omsungne vetoretten. (Og hvor får du tallet 3 fra? Den minste medlemsgruppa i EU Parlamentet er Luxemburg, med 6 medlemmer, Danmark og Finland har 16) Se for eksempel på Svenskene og Danskene? De har nettopp hatt formannskapet i EU. Så de små har også noe de skal ha sagt. Men det er jo helt klart at de store har mer inflytelse. Det har de i alle sammenhenger. Bare se på f.eks USA. Om de VIRKELIG vil ha noe fra Norge får de det som de vil. Sånn er det bare..

EU har den samme regelen mot ikke medlems land, så den får EU og fjerne skal det bli rett ferdig.

Du har tydelig ikke sett på hvordan mat blir dumpet av EU landene får å holde prisene oppe, og store monopoler finner du ikke i lille norge men i store EU finner du dem, de monopolene som du sier er i norge er pissemaur i forhold de du finner innen EU systemet.

Norge har også tollbarrierer som hindrer andre lands landbruksprodukter å komme inn på markedet. Som EU. De har også masse bønder. Og Norge driver da også massiv dumping av landbruksprodukter i utlandet. Du får generellt sett Norsk kjøtt billigere i Sverige enn Norge, ganske enkelt fordi vi har overproduksjon og monopolene vil ikke la prisen falle, så de destruerer det, eller dumper det i utlandet. Og det skulle bare mangle at EU som er 100 ganger større enn Norge ikke skulle ha mye større landbrukssamvirker?

Den norske bonden er bra dem, men det er dyrt å drive gårdsbruk i norge, mye av skylden er plasseringen av landet våres.

Helt korrekt. Og pga plasseringen vil norske bønder motta bra med EU subsidier ved et evt. medlemskap.

Man sier vel ikke JA til EU-medlemskap av hensyn til moms (noen % fra eller til), eller pga. rentenivå for den saks skyld.

Rentenivået og Euroen syntes jeg er kanon argumenter for EU. Renta vil nok bevege seg i EU også, men valutaen er mye større og dermed mye mer stabil. Samt at vi vil ha samme valuta som de fleste vi handler med.

Lenke til kommentar

Dobbelt så mange ja-folk som nei? Hva skjer? Skulle nesten tro Norge har blitt et JA-land gitt.

Fremtiden i våre hender sier EU er bedre enn Norge på miljø

EU utvider østover, øst-europa ser lyst på fremtiden

Folk begynner å skjønne at Norge trenger EU, ikke omvendt..

Hva slags argumenter har NEI-siden å komme med nå?

Gleder meg til å høre dem..

Håper Bondevik skal fronte dem også :) hehe dømt til nederlag

Lenke til kommentar

Det må bemerkes at Fremtiden i våre hender faktisk har tatt et helt klart NEI-standpunkt i spørsmål om norsk EU-medlemsskap. Selv om de i sin rapport konkluderer med at Norge henger litt etter EU i noen miljøsaker, så er jo ikke det noe argument for norsk medlemsskap - vi trenger ikke være med i EU for å forbedre oss på miljøvern. Man må jo samtidig huske på de at EU sliter med sine problemer, bla. stort inntjeningspress i landbruket som nok har bidrat til problemer med f.eks. kugalskap, mye hormonbruk osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dobbelt så mange ja-folk som nei? Hva skjer? Skulle nesten tro Norge har blitt et JA-land gitt.

Fremtiden i våre hender sier EU er bedre enn Norge på miljø

EU utvider østover, øst-europa ser lyst på fremtiden

Folk begynner å skjønne at Norge trenger EU, ikke omvendt..

En av grunnen for at det er mye ja nå er at går norge inn i EU så tror mangen at alt blir så mye billigere, renten, maten, spriten, bilene osv. Vi kan få billigere mat og andre ting om vi setter ned lønningene uten EU. Skal vedde på at det er det ingen som vil være med på, normen begynner å bli noen store egoister.

Vet ikke om du husker hva gro sa om vi ikke ble med i EU før avstmmningen i 94, at alt ville bli så mye verre. Økonomien til lille norge har alldri vært bedre etter at vi stemte nei? Det som gleder meg er at karl ivar hagen er i tvil om han skal være for eller mot EU.

Lenke til kommentar

Ser dere ikke at vi kan fortsette med noe så idiotisk som "land". Ja til forente Europa :D. Det gammle avleggse systemet for å dele opp land vi har i dag er dømt til å fjernes. Det kommer til å ta mange generasjoner før vi blir kvitt slike mega motstandere som Kjetil Lura. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er i mot EU. Det meste av påstandene du har kommet med er på ingen måte sannsynlige, jeg tviler på at du har veiet opp prisen for å være i EU og hvor mye kjøtt vi kjøper med hverandre. I alle andre medlems land er så og si all mat billigere enn det du finner i Norge. Og ikke minst av bedre kvalitet. Her i dette landet fullt av bondeknøl har vi ikke noe konkuranse, så om grisen har eti dæv fjellrev eller hundemat spiller ingen rolle for bonden, han får like mye for varene uansett.

Du har IKKE forstått poenget med EU. Jeg syntes du skal melde deg inn i sammen med Hagen.

Du tar utgangspunkt i slik du tror det fungerer. Og du kan på ingen måte si hvordan Norge sin posisjon blir i EU før vi har vært i forhandlinger med EU.

Og jeg håper ingen avgjør sitt valg angående EU utifra alle spekulasjonene som er blitt gjort her...

Lenke til kommentar

Du tar utgangspunkt i slik du tror det fungerer. Og du kan på ingen måte si hvordan Norge sin posisjon blir i EU før vi har vært i forhandlinger med EU.

Og hva er fordelen med å være der inne da, siden du frem stiller deg som EU ekspert?

Bare vent til EØS avtalen er ferdig forhandlet, der vil du se det meste. Forskjellen mellom EU og EØS er ikke mye.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært fint med EN stor verdens-union hvor alle levde lykkelig ...uten "krig og fred og religion og politkk og sånn"

Du har IKKE forstått poenget med EU. Jeg syntes du skal melde deg inn i sammen med Hagen.

Det er jo ikke så viktig for deg det her med land og sånn, så da kan vel like godt DE flytte til Tyrkia, de blir jo snart medlem, så får du det slik du vil. eller...?

Du tar utgangspunkt i slik du tror det fungerer. [...]

Er det ikke det alle gjør, om man er for eller imot?

Lenke til kommentar

Eg er ikkje så oppdatert på dette drittet av EU og USA dritt. Heile dritten er at han som styrer EU vil ha verdens kontroll. Visepresident for noen måner siden ville til og med kalle EU ... Det Forente Europiske Stater. Med andre ord ...dette er et nytt forsøk på å slå saman først Europa og så få slå saman heile verda. Eg ser masse positivt i det, men her er en ting som er feil. Mennesker er grådige. Vi vil berre leve for vårt eget beste. Vi er dømt til å drive oss sjølv i døden. Berre vent til vi har fått kontakt med romvesener.(kanskje vi allerede har? kven veit? USA holder jo alt hemmelig...berre å skru på discovery channel en dag så finner du ut masse rart ...).

så ...ta det opp igjen litt...så ... EU er JEVLA BRA så lenge menneskeheten er ikkje grådige idioter og klarer å samarbeide. Men her er så fordømt mange tegn på at...her er en person som vil eige verden. Gleder meg så til den dagen vi får problemer med "unidentified aliens" ...då kanskje mennesker finner ut at ...oii sånn..her må vi samarbeide og ikkje sånn som Sadddam'shit'o'labin og sitte på nucler bomb og vil ta over verden. Så ...den dagen eg trur menneskene vil samarbeide, er den dagen dei finner ut at vi må redde menneske-arten. Enkelt og greit. Grådige ****** :p

Så ...ja takk til EU viss folk KLARER å samarbeide. Menn...Irak og USA er jo fint eksempel på slik. Men innerst inne tipper eg EU blir sånn som USA. Maktsyke Bush? eller kven som sitter i kongestolen å nyter alkohol mens han driver med andre ting han ikkje skal :rofl: blblabla...så masse du kan "dikte" opp, masse du kan lage for ..masse du kan lage imot...world is not simple.

Lenke til kommentar

Bla bla.... dere er tydeligvis "eu-eksperter" :D:lol:

Dere kan i det minste sette dere inn i systemet i EU. Og slutt for faen og være så egoistiske. Det eneste dere tenker på er dere selv og vært lille eventyrland. Vi tror vi kan leve slik for alltid. Når skal dere tenke fremover, når oljen og skogen vår er borte? Og ja som en antyder, hvis Norge ikke er medlem av EU når jeg runder 30 så flytter jeg til andre trakter. :cry: For de som ikke ser det er dette vaset jeg leser reine og skjøre propagandaen.

Jaja, som Telia sa: "Norge er den siste kommunist stat"

Lenke til kommentar
Eg er ikkje så oppdatert på dette drittet av EU og USA dritt. Heile dritten er at han som styrer EU vil ha verdens kontroll. ..........masse rart ...).

........kven som sitter i kongestolen å nyter alkohol mens han driver med andre tin...for ..masse du kan lage imot...world is not simple.

oi, skjelden tror jeg så mange bits har blitt sløst bort på svada..

Er du seriøs?

HAN som styrer EU? Ja det blir nok en diktator en dag ser du.

En av forskjellene mellom EU og USA er at store makter innenfor EU som Tyskland og Frankrike nettopp viser mot til å stå imot krigshisseriet og world-domination pisset til USA.. UK viser seg nok en gang som et mindreverdig medlem av EU, alt for mye rompleslikking mot USA. EU kan bli en viktig motpart mot USA hvis utviklingen i "krigen mot terror" fortsetter over alle støvle og kosteskaft slik som det ser ut til så lenge han nissen sitter i det hvite hus.

Og at folk i det hele tatt kan tenke tanker som "screw EU, vi har alltids USA! jaaa!" er flaut på hele norges vegne. (Deriblant Bondevik-soppen, cursed be thy name"

Lenke til kommentar

En av grunnen for at det er mye ja nå er at går norge inn i EU så tror mangen at alt blir så mye billigere, renten, maten, spriten, bilene osv. Vi kan få billigere mat og andre ting om vi setter ned lønningene uten EU.

Så du mener at det er bedre å senke levestandarden utenfor EU enn å være EU medlem med dagens levestandard?

Skal vedde på at det er det ingen som vil være med på, normen begynner å bli noen store egoister.

Er vi ikke mer egoister om vi nekter å dele vår rikdom med de fattige landene I EU?

Vet ikke om du husker hva gro sa om vi ikke ble med i EU før avstmmningen i 94, at alt ville bli så mye verre. Økonomien til lille norge har alldri vært bedre etter at vi stemte nei? Det som gleder meg er at karl ivar hagen er i tvil om han skal være for eller mot EU.

Om du leser aviser vil du se at økonomien i de fleste land i verden har gått vel så godt som vår hjemlige norske. Og de har ikke engang olje å smøre villt med....

Lenke til kommentar

Og hva er fordelen med å være der inne da, siden du frem stiller deg som EU ekspert?

Bare vent til EØS avtalen er ferdig forhandlet, der vil du se det meste. Forskjellen mellom EU og EØS er ikke mye.

Nei. Eneste forskjellen er om vi vil ha medbestemmelse, eller bare være en marionettstat som må godta alt storebror finner på, uten formell inflytelse.

Lenke til kommentar
Eg er ikkje så oppdatert på dette drittet av EU og USA dritt. Heile dritten er at han som styrer EU vil ha verdens kontroll. ..........masse rart ...).

........kven som sitter i kongestolen å nyter alkohol mens han driver med andre tin...for ..masse du kan lage imot...world is not simple.

oi, skjelden tror jeg så mange bits har blitt sløst bort på svada..

Er du seriøs?

HAN som styrer EU? Ja det blir nok en diktator en dag ser du.

En av forskjellene mellom EU og USA er at store makter innenfor EU som Tyskland og Frankrike nettopp viser mot til å stå imot krigshisseriet og world-domination pisset til USA.. UK viser seg nok en gang som et mindreverdig medlem av EU, alt for mye rompleslikking mot USA. EU kan bli en viktig motpart mot USA hvis utviklingen i "krigen mot terror" fortsetter over alle støvle og kosteskaft slik som det ser ut til så lenge han nissen sitter i det hvite hus.

Og at folk i det hele tatt kan tenke tanker som "screw EU, vi har alltids USA! jaaa!" er flaut på hele norges vegne. (Deriblant Bondevik-soppen, cursed be thy name"

I er en klok mann :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...