m-kane Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Nei er motsatt B|Real? Er EU som er avhengi av norge. Så er ikke vi som trenger EU. Dersuten så er det ikke bare EU som vi kan handle med, Finnes faktisk andre land utenfor EU som vi kan handle med. Et eksempel er japan/usa Hallo! Våkn opp! Ca. 70% av norges eksport går til EU. Når øst europa blir medlemmer snart kommer dette helt sikkert til å øke! Om Norge forsvant i et digert sort hull hadde ikke EU brydd seg det spøtt! Om EU forsvant, hadde norge hatt et STORT problem! Det er ikke for gøy Norge er best i klassen med å innføre EU direktiv. Det som jeg ler meg skakk av hver gang er når inger anne og co kommer å sier "sjølråderett" når de vil vi skal stemme nei. Sjølråderett? Vi har ikke en DRITT vi skulle ha sagt, men må gjøre til lov alt brussel vedtar, UTEN ENGANG Å FÅ DELTA PÅ MØTENE! Og det er sjølråderett. My ass! Og oljeressursene vil notge få beholde selv om vi blir medlem av EU. Det er bare å se på England, Danmark og Nederland(?). Alle disse produserer olje. (Sorry for å ytterligere avspore moms topicen ) Lenke til kommentar
Odden Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 jeg har litt lyst til å tenke over hva EØS egentlig betyr for norge og samarbeidet med EU. jaja, vi er jo en stormakt i EØS. spesielt når vi tenker på at det bare er lichtenstein og færøyene som er med der. og så må vi tenke på hvor mange eu regler vi har blitt prakket på. f.eks dette med salg av rusbrus i butikk. viss dere ikke husker så truet eu med boikott viss det ikke ble solgt i butikken. med eøs samarbeidet så er vi i teorien et selvstendig land. men som alltid er teori og praksis to helt forskjellige ting. jeg velger å se det som om norge er medlem av eu uten stemmerett. og alle bøndene som vil være utenfor bare fordi de får helvetes store støtter og prisene på mat er sykt høye. nei faen heller. blir det nytt euvalg så stemmer jeg JA. så enkelt er det. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Nei er motsatt B|Real? Er EU som er avhengi av norge. Så er ikke vi som trenger EU. Dersuten så er det ikke bare EU som vi kan handle med, Finnes faktisk andre land utenfor EU som vi kan handle med. Et eksempel er japan/usa Hallo! Våkn opp! Ca. 70% av norges eksport går til EU. Når øst europa blir medlemmer snart kommer dette helt sikkert til å øke! Om Norge forsvant i et digert sort hull hadde ikke EU brydd seg det spøtt! Om EU forsvant, hadde norge hatt et STORT problem! Det er ikke for gøy Norge er best i klassen med å innføre EU direktiv. Det som jeg ler meg skakk av hver gang er når inger anne og co kommer å sier "sjølråderett" når de vil vi skal stemme nei. Sjølråderett? Vi har ikke en DRITT vi skulle ha sagt, men må gjøre til lov alt brussel vedtar, UTEN ENGANG Å FÅ DELTA PÅ MØTENE! Og det er sjølråderett. My ass! Og oljeressursene vil notge få beholde selv om vi blir medlem av EU. Det er bare å se på England, Danmark og Nederland(?). Alle disse produserer olje. (Sorry for å ytterligere avspore moms topicen ) Våkn opp? Er våken eg da. Og hvor mye makt tror du vikelig lille norge få å si når det er ca 800 seter i bryssel Får vel 3 plasser om vi er heldige? De 3 landene du snakker om som og produserer olje er så lite i forhold til hva norge gjør. Nei du innse det at norge er ikke nødd til å gå inn i EU for å overleve? Det sa gro i 94 og, Norge ville gå under og hjem? Men hva har skjedd siden 94, Jo vi har et dundrende overskudd og det er uten EU. Så vennligs ikke si at vi må inn i EU for å overleve. 1 Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Våkn opp? Er våken eg da. Og hvor mye makt tror du vikelig lille norge få å si når det er ca 800 seter i bryssel Får vel 3 plasser om vi er heldige? De 3 landene du snakker om som og produserer olje er så lite i forhold til hva norge gjør. Nei du innse det at norge er ikke nødd til å gå inn i EU for å overleve? Det sa gro i 94 og, Norge ville gå under og hjem? Men hva har skjedd siden 94, Jo vi har et dundrende overskudd og det er uten EU. Så vennligs ikke si at vi må inn i EU for å overleve. Har aldri sagt at vi ikke overlever utenfor EU. Så lenge vi har olje kan vi flyte på den. Men tre stemmer (Regner med vi ville fått mer, i EU som norge er små enheter overrepresentert - dvs at en rep fra norge har færre stemmer bak seg enn en rep fra f.eks tyskland) og møterett er bedre enn ingen stemmer og måtte vente på gangen når beslutninger som vil gjelde i Norge blir tatt. Du skriver vi har et dundrende overskudd, vet du hvordan vi ligger an om Norge ikke hadde hatt olje? Det kommer til å skje. 50-100 år frem i tid så må vi plutselig begynne å tjene penger på andre måter. Da kan fri tilgang på EU markede være gull verd. Og kanskje et ord med i laget? Norske arbeidsplasser flyttes ut av landet i kjempe tempo. Et EU medlemskap og Euro kunne ha hjulpet der. Ranta ville vært lavere, samt at valutaen hadde vært mer stabil i forhold til våre handelspartnere. De 800 i EU-parlamentet som ler sånn av vedtar faktisk lover som gjelder i Norge, selv om vi har null (0) representanter. Du er vel enig i at 3 er bedre enn 0? For ikke å glemme at Veto retten vil være enklere å bruke om vi er fulle medlemmer. Under EØS avtalen har ennå ingen norsk regjering våget å si nei..... Jeg mener på ingen måte EU er et kjempevalg, men det er det beste alternativet vi har. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Har aldri sagt at vi ikke overlever utenfor EU. Så lenge vi har olje kan vi flyte på den. Men tre stemmer (Regner med vi ville fått mer' date=' i EU som norge er små enheter overrepresentert - dvs at en rep fra norge har færre stemmer bak seg enn en rep fra f.eks tyskland) og møterett er bedre enn ingen stemmer og måtte vente på gangen når beslutninger som vil gjelde i Norge blir tatt. Du skriver vi har et dundrende overskudd, vet du hvordan vi ligger an om Norge ikke hadde hatt olje? Det kommer til å skje. 50-100 år frem i tid så må vi plutselig begynne å tjene penger på andre måter. Da kan fri tilgang på EU markede være gull verd. Og kanskje et ord med i laget? Norske arbeidsplasser flyttes ut av landet i kjempe tempo. Et EU medlemskap og Euro kunne ha hjulpet der. Ranta ville vært lavere, samt at valutaen hadde vært mer stabil i forhold til våre handelspartnere. De 800 i EU-parlamentet som ler sånn av vedtar faktisk lover som gjelder i Norge, selv om vi har null (0) representanter. Du er vel enig i at 3 er bedre enn 0? For ikke å glemme at Veto retten vil være enklere å bruke om vi er fulle medlemmer. Under EØS avtalen har ennå ingen norsk regjering våget å si nei..... Jeg mener på ingen måte EU er et kjempevalg, men det er det beste alternativet vi har.[/quote'] At norske arbeidsplasser flyttes til utlandet kan vi selv takke oss for og politikerne på stortinget, Er altfor høyt pris og lønnsnivå i norge og det blir ikke mere arbeisplasser om vi går inn i EU. Valutaen er riktig det ville nok vært en fordel, men eg vil ha den norske kronen ikke noe euro. Og renta ville ikke vært lavere om vi var med i EU. Det er den norske bank som styrer rente nivået ikke EU. Norge tjener mye penger på at renten er høy. Om 50-100år vil vi ha andre inntekter om politikerne er smarte. Om du er klar over hvor mye den norske stat fikk inn i skatt og moms i 2002, Ca 212, så kommer alle andre avgifter som eg ikke husker i farten. Så eg tror ikke det vil bli så veldig ille om vi hadde mistet oljen nå. Nei er ikke enig i at 3 er bedre enn 0 representanter i bryssel? Problemet er at de bare blir til stede og kan ikke gjøre en dritt med alle lovene som vi er i mot. Se på bondeviken og gjengen hans? Hva pokker har de å si uten FRP eller AP og SV? Nei EU trenger penger,for hva tror du det koster å få med de 10 nye landene som fann ikke har penger selv? Og en ting til på slutten. Er derfor de opprettet olje fondet på grunn av de tenker når oljen og gassen er borte. Er politikerne våre smarte så setter de pengene heller i banken, Fy fann så mye rente inntekter vi ville fått om de satte dem der isteden for å kjøpe aksjer og verdipapirer (oblikasjoner) Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 At norske arbeidsplasser flyttes til utlandet kan vi selv takke oss for og politikerne på stortinget, Er altfor høyt pris og lønnsnivå i norge og det blir ikke mere arbeisplasser om vi går inn i EU. Valutaen er riktig det ville nok vært en fordel, men eg vil ha den norske kronen ikke noe euro. Og renta ville ikke vært lavere om vi var med i EU. Det er den norske bank som styrer rente nivået ikke EU. Må bare få arrestere deg med en gang Det er den sentrale EU banken som styrer renta for EU landene (de som er med i den monetære unionen - dvs de som har Euro som valuta) Så hadde norge vært EU medlem og medlem i den monetære union hadde vi hatt EU rente Ellers er jeg enig i at norge selv må ta mye av skylda for at arbeidsplassene flagges ut. Norske politikere må lære seg å si nei. Norge tjener mye penger på at renten er høy. Vennligst forklar? Om 50-100år vil vi ha andre inntekter om politikerne er smarte. Om du er klar over hvor mye den norske stat fikk inn i skatt og moms i 2002, Ca 212, så kommer alle andre avgifter som eg ikke husker i farten. Så eg tror ikke det vil bli så veldig ille om vi hadde mistet oljen nå. Tror samlede inntekter var no sånn som ca 700mrd kroner. Uten olje ville norge etter 2002 budsjettet hatt et UNDERSKUDD på ca 55 mrd kroner. Tar du med at en del mennesker i fastlandsnorge har jobber knyttet til oljevirksomheten er jeg redd det ville gitt betydlig større problemer enn de vi har nå med høy kronekurs og høy rente. Nei er ikke enig i at 3 er bedre enn 0 representanter i bryssel? Problemet er at de bare blir til stede og kan ikke gjøre en dritt med alle lovene som vi er i mot. Vi sier da ikke det spøtt nå heller. Vi får ikke engang være med på å diskutere! Som medlemmer vil muligheten for Veto være bedre! Vanskeligere å kaste ut et medlem enn å si opp en avtale. Og EU Parlamentet er ikke det eneste. De har ikke mye reel makt. EU kommisjonen og minister rådet derimot.... Og der er det (IIRC) en kommisær fra hvert land, mens de store har 2, mens minister rådet er ministeren fra hvert land som er medlem (Dvs at om det gjelder penger møter finansministeren fra alle medlemsland) Se på bondeviken og gjengen hans? Hva pokker har de å si uten FRP eller AP og SV? Nei EU trenger penger,for hva tror du det koster å få med de 10 nye landene som fann ikke har penger selv? Hva har det at norge har svak regjering med EU å gjøre? Og det er ikke EU som på død og liv vil ha oss med. Utvidelsen er vel allerede budsjettert, så vidt jeg vet, så de har de pangene de trenger til det. Men det er klart det blir dyrt. Norge bidrar jo allerede noe da, det er jo en "liten" kontingent for EØS avtalen og. Og en ting til på slutten. Er derfor de opprettet olje fondet på grunn av de tenker når oljen og gassen er borte. Er politikerne våre smarte så setter de pengene heller i banken, Fy fann så mye rente inntekter vi ville fått om de satte dem der isteden for å kjøpe aksjer og verdipapirer (oblikasjoner) "Normalt" så gir obligasjoner og Aksjer bedre avkastning. Og hvilken bank skulle de satt pengene i? Det er liksom ikke bare å trampe inn i den lokale sparebanken å si at vi har en 600 md vi gjerne skulle ha satt inn Hadde de pengene blitt kastet i omløp i lille norge hadde det blitt kaos. De må nødvendigvis spres i de større økonomiene. 600 mrd kunne gitt deg BRA uttelling på oslo børs! IIRC så er verdien av samtlige noterte selskaper rundt 600 mrd... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 quote="m-kane" Må bare få arrestere deg med en gang Det er den sentrale EU banken som styrer renta for EU landene (de som er med i den monetære unionen - dvs de som har Euro som valuta) Så hadde norge vært EU medlem og medlem i den monetære union hadde vi hatt EU rente Ok, Men hvorfor er det ikke samme renta i alle landene som er med i EU? quote="m-kane" Vennligst forklar? Enkelt, Hvem tror du som eier pengene som du og eg låner? Jepp korrekt, norges bank. Eller staten om du vil. Om sentral banken seier at de pengene som f.eks spare bank west(SR-Bank) låner og må betale 5% rente og når banken min låner dem til meg må eg betale 8.5% quote="m-kane" Tror samlede inntekter var no sånn som ca 700mrd kroner. Uten olje ville norge etter 2002 budsjettet hatt et UNDERSKUDD på ca 55 mrd kroner. Tar du med at en del mennesker i fastlandsnorge har jobber knyttet til oljevirksomheten er jeg redd det ville gitt betydlig større problemer enn de vi har nå med høy kronekurs og høy rente. Hvordan får du det til at når du sier norge hadde ca 700milliarder kr og ville hatt et underskudd på 55miliarder? Om ikke eg husker feil så er budsjettet til norge på ca 430miliarder. Rett meg om eg har feil m-kane? quote="m-kane" Vi sier da ikke det spøtt nå heller. Vi får ikke engang være med på å diskutere! Som medlemmer vil muligheten for Veto være bedre! Vanskeligere å kaste ut et medlem enn å si opp en avtale. Og EU Parlamentet er ikke det eneste. De har ikke mye reel makt. EU kommisjonen og minister rådet derimot.... Og der er det (IIRC) en kommisær fra hvert land, mens de store har 2, mens minister rådet er ministeren fra hvert land som er medlem (Dvs at om det gjelder penger møter finansministeren fra alle medlemsland) Du gir deg ikke, Bar bra eg liker å skrive på forumet eg? Du må da skjønne det at utgiftene ikke blir mindre om vi skal ha mye mere fehoder der nede i tillegg til dem vi har her i oslo. Hva får de minste landene å si, ingenting makt får de, bare nye utgifter. Hadde det vert sånt at alle landene uansett folketallet hadde f.eks 50 stykker. Da ville alle hatt samme makten. Nå er det tyskland/engeland/spania/ o.s.v. Ser at du skriver vanskeligere å kaste ut? Hvem tror du tørr å gjøre det med norge. quote="m-kane" Hva har det at norge har svak regjering med EU å gjøre? Og det er ikke EU som på død og liv vil ha oss med. Utvidelsen er vel allerede budsjettert, så vidt jeg vet, så de har de pangene de trenger til det. Men det er klart det blir dyrt. Norge bidrar jo allerede noe da, det er jo en "liten" kontingent for EØS avtalen og. Med det ville eg bare vise deg hvor lite vi vil få og si i bryssel. Joda EU vil ha norge med, Det har viktige personer sakt at de vil ha norge med. Blir billigere for de andre landene da vett du. EØS avtalen skulle vist stige litt, men den er ikke så høy som et EU kontiget ville blitt. Men den intekten vi hadde i fjor ville det blitt ca 20miliarder i kontigent. Tror du virkelig at ting blir billigere i norge om vi går inn i EU med så høy medlemsavgift. Om du tar 20miliarder og deler det på alle innbyggerne i norge så blir det noen lapper på vær norman? quote="m-kane" "Normalt" så gir obligasjoner og Aksjer bedre avkastning. Og hvilken bank skulle de satt pengene i? Det er liksom ikke bare å trampe inn i den lokale sparebanken å si at vi har en 600 md vi gjerne skulle ha satt inn Hadde de pengene blitt kastet i omløp i lille norge hadde det blitt kaos. De må nødvendigvis spres i de større økonomiene. 600 mrd kunne gitt deg BRA uttelling på oslo børs! IIRC så er verdien av samtlige noterte selskaper rundt 600 mrd. Ja på lang sikt og om det er dine egne penger du sløser bort er det helt greit å investere i aksjer og oblikasjoner, Men fann ikke våres penger som staten er, mine og dine penger sløser de vekk på noe papirer som forsvinner i løse luften. Men ingen taper pengene på aksjer før du selger dem da, Men om as norge trenger dem der og da så må de selge aksjene med tap? Men kjære deg da mann, De kan da vel sette pengene i utlandet også. Og så er det ikke bare en bank her i norge heller? Bare for en opplysning? Om ikke eg husker feil så er den sammlede gjelden til alle i norge på ca 2000miliarder kr. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Her får du kortversjonen! He|vetes forumet kasta bort den forrige! Ok, Men hvorfor er det ikke samme renta i alle landene som er med i EU? De som er medlem i den monetære union har samme renta fra sentralbanken. Sverige, Danmark og Storbritannia er ikke med. (Mulig jeg glemmer noen) Det kan nok være noen forskjeller, men det er jo lite som hindrer en tysker å låne euro i nederland om det er lavere rente der. Enkelt, Hvem tror du som eier pengene som du og eg låner? Jepp korrekt, norges bank. Eller staten om du vil. Om sentral banken seier at de pengene som f.eks spare bank west(SR-Bank) låner og må betale 5% rente og når banken min låner dem til meg må eg betale 8.5% Tja, norges bank, stemmer nok, men og alle de som har bankinnskudd. Men du må ikke glemme alle de negative konsekvensene av høy rente. Dårligere konkuransevilkår, økte utgifter for alle virksomheter og kommuner. Selv bankene må ut med mer til de som har innskudd. Hvordan får du det til at når du sier norge hadde ca 700milliarder kr og ville hatt et underskudd på 55miliarder? Om ikke eg husker feil så er budsjettet til norge på ca 430miliarder. Rett meg om eg har feil m-kane? Norges inntekter i 2002 budsjettet er ca 700 mrd kroner (inkludert olje) Jeg leste litt fort i går, det oljejusterte underskuddet er "bare" på ca 37 mrd kroner. Utgiftene var på ca 570 mrd, inntektene på ca 515 mrd. (se her ) Så du husker nok feil Du gir deg ikke, Bar bra eg liker å skrive på forumet eg? Du må da skjønne det at utgiftene ikke blir mindre om vi skal ha mye mere fehoder der nede i tillegg til dem vi har her i oslo. Hva får de minste landene å si, ingenting makt får de, bare nye utgifter. Hadde det vert sånt at alle landene uansett folketallet hadde f.eks 50 stykker. Da ville alle hatt samme makten. Nå er det tyskland/engeland/spania/ o.s.v. Ser at du skriver vanskeligere å kaste ut? Hvem tror du tørr å gjøre det med norge. Kommer nok ikke til å gi meg med det første Rent demokratisk så bør en stemme være en stemme, men i EU som i norge får små medlemmer/deler mer innflytelse enn folketallet tilsier. Og de styrende fora er innflytelsen betraktelig større enn størreksen tilsier. Og ville det vært demokratisk at de små landene skulle kunne diktere de store? jeg mener er det noe bedre en at store dikterer små? I EU blir det diskutert fram enighet. Slik det vanligvis skjer. 51% har ikke rett til å diktere 49%. Slik er det stort sett overalt. Og utgiftene er da rimelig jevnt fordelt (Eller faktisk er det vel Tyskland som bidrar mest til unionen) Og det er verre å kaste ut et medlem enn å si opp en avtale. Med det ville eg bare vise deg hvor lite vi vil få og si i bryssel. Joda EU vil ha norge med, Det har viktige personer sakt at de vil ha norge med. Blir billigere for de andre landene da vett du. EØS avtalen skulle vist stige litt, men den er ikke så høy som et EU kontiget ville blitt. Men den intekten vi hadde i fjor ville det blitt ca 20miliarder i kontigent. Tror du virkelig at ting blir billigere i norge om vi går inn i EU med så høy medlemsavgift. Om du tar 20miliarder og deler det på alle innbyggerne i norge så blir det noen lapper på vær norman? medlemskontingenten ville nok blitt et av temaene under forhandlingene. Om den skulle bli 20 mrd (Tviler) så mangler ikke Norge penger! Så at det blir kastet på skatteseddelen tviler jeg på. Kan godt være at Norge hadde måttet bidra med 20 mrd pr. år, men vi får da endel igjen også gjennom diverse overførsler, fond osv. Vil f.eks anta at landbrukssubsidiene ville blitt litt flyttet på. Ja på lang sikt og om det er dine egne penger du sløser bort er det helt greit å investere i aksjer og oblikasjoner, Men fann ikke våres penger som staten er, mine og dine penger sløser de vekk på noe papirer som forsvinner i løse luften. Men ingen taper pengene på aksjer før du selger dem da, Men om as norge trenger dem der og da så må de selge aksjene med tap? Men kjære deg da mann, De kan da vel sette pengene i utlandet også. Og så er det ikke bare en bank her i norge heller? Bare for en opplysning? Om ikke eg husker feil så er den sammlede gjelden til alle i norge på ca 2000miliarder kr. Du skriver sløser? Jeg vil kalle det investere. Og det er stortinget som har vedtatt hvordan petroleumsfondet skal forvaltes. Og hele fondet er IKKE i aksjer. Det er mer i verdipapirer/obligasjoner. En så stor sum som petroleumsfondet må fordeles. Svært få banker er store nok til å få satt slike summer i omløp. De kan ikke ta imot slike kjempesummer, ganske enkelt fordi de ikke ville ha råd til å betale renter. Regner med det er derfor de er spredd rundt i verden også. Hadde man plutselig sprøytet 600 mrd inn på oslo børs hadde hele greia kolapset. Markedet er for lite. Banker må sette innskuddene sine i omløp og tjene penger på de. Fra finansdept: § 2. Plassering av fondet Statens petroleumsfond er plassert på særskilt konto i form av kroneinnskudd i Norges Bank. Norges Bank skal i bankens eget navn videreplassere dette innskuddet i finansielle instrumenter og kontantinnskudd denominert i utenlandsk valuta. Et nærmere bestemt beløp, fastsatt av Finansdepartementet, av plasseringene i utenlandsk valuta skal skilles ut og plasseres i egenkapitalinstrumenter etter nærmere retningslinjer fastsatt av departementet (Miljøporteføljen). De øvrige midlene (den ordinære porteføljen) skal plasseres i samsvar med denne forskrift §§ 5 til 8. Norges Bank skal søke å oppnå høyest mulig avkastning på plasseringene i utenlandsk valuta innenfor de begrensninger som følger av forskriften og de retningslinjer som er gitt i medhold av denne § 5. Aktivafordeling Den ordinære porteføljen skal plasseres i henhold til følgende fordeling av aktiva: Rentebærende instrumenter 50 - 70% Egenkapitalinstrumenter 30 - 50% Ved beregningen av aktivafordelingen etter første ledd skal derivater hvor det underliggende instrumentet er et egenkapitalinstrument, regnes som om det var investert i de underliggende instrumenter direkte. Aktivafordelingen etter første ledd regnes av hele den ordinære porteføljen eksklusive derivater. § 6. Valuta- og markedsfordeling Den ordinære porteføljen skal plasseres i henhold til følgende valuta- og markedsfordeling: Europa 40 - 60% Amerika 20 - 40% Asia og Oceania 10 - 30% Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 m-kane:Må si at eg ikke ple mere posetive til eu etter none fine seriøse diskusjoner med deg. Ser dessverre ikke så mangen fordeler at eg ville stemt nei om det var en nye avstemming nå? Men ærligtalt så syns eg at de fehodene som er på stortinget burde respektere at det norske folket har sakt nei to ganger, en i 72 og i 94. Beklager at eg ikke svarer på din andre post, får det ikke til Lenke til kommentar
macos Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Hmm lurer på hvilke unioner som har overlevd over tid??? Sett bort fra usa som ble dannet som en union. Innen 50 år brenner europa og stor rasekrig kommer.... Da er det godt å sitte her på berget å slappe av. Man kan godt som vi gjør nå, drive handel og ha nærme handelsavtaler med eu uten å måtte miste identiteten vår. Og om vi blir medlem, kommer vi da til å ha like hyppige avstemninger om utmeldelse av eu??? La den norske oljedollaren leve Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Bare lurer på en ting. Er tyskland medlem av EU? Blir det billigere med importbiler da mon tro? isåfall er det avgjort hva jeg skal stemme... Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Kjetil: Alltid kjekkt å diskutere Og hadde vi vært enige hadde det ikke vært gøy i det hele tatt! Og om det er noen trøst kommer jeg fremdeles til å stemme ja. Det viktigste er egentlig at folk gjør seg opp sin egen mening. Og i EU saken er det veldig mye tror, mener og har hørt Ikke det beste faktagrunnlag Rasekrig? Om no sånn skulle komme (Tviler) så har det lite med EU å gjøre. Den ville ha kommet selv om EU ikke eksisterte. Hvordan du kan skylde det på EU er en sammenheng jeg ikke kan se (?). Tyskland er med ja, faktisk var det et av de første medlemmene. I den opprinnelige Kull og Stål unionen. Og bilimport vil ikke bli no forskjellig, vil jeg tro. De norske særavgiftene vil nok være de samme Lite brussel kan gjøre der Lenke til kommentar
Odden Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 en liten ting er kjekt med eu. det er at de vil ha fri handel. jeg mener det er en god ting. sorry dere som driver med jordbruk, men bondelaget driver rett og slett en mafia-virksomhet. de presser ut seriøse aktører av markedet. matvareprisene hadde vert lavere. og så har vi et annen faktum: Norsk mat er ikke best i verden, norsk biff skal liksom være saftig og god osv. men realiteten er det at norsk biff suger. prisnivået hadde falt som faen om vi hadde vert medlemmer av EU. og som en eller annen sa tidligere. hva er best 0 av 800 plasser eller 3 av 800 plasser. jeg har sagt det før og sier det igjen. i realiteten er norge et eu-land uten rettigheter og uten den SUNNE konkurannsen dette ville gi oss. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 en liten ting er kjekt med eu. det er at de vil ha fri handel. jeg mener det er en god ting. sorry dere som driver med jordbruk, men bondelaget driver rett og slett en mafia-virksomhet. de presser ut seriøse aktører av markedet. matvareprisene hadde vert lavere. og så har vi et annen faktum: Norsk mat er ikke best i verden, norsk biff skal liksom være saftig og god osv. men realiteten er det at norsk biff suger. prisnivået hadde falt som skitt om vi hadde vert medlemmer av EU. og som en eller annen sa tidligere. hva er best 0 av 800 plasser eller 3 av 800 plasser. jeg har sagt det før og sier det igjen. i realiteten er norge et eu-land uten rettigheter og uten den SUNNE konkurannsen dette ville gi oss. Den sunne konkuransen som du snakker om den har vi allrede via EØS avtalen, og er en av årsaken for at eg ikke har jobb lenger. Grunnen er at eu landene gir støttet til verkstedene som i følge EU ikke eksisterer, men de skottene og engelsk folkene som eg har pratet med sier at de får støtte fra den engelske stat. Hvorfor i alle dager må vi være med i EU eller noe annet for at det skal være fri handel om eg må spørre om? Mat prisene er eg redd for ikke ville vert så mye billigere om vi ble full medlem av EU, grunnen er at utgiftene er altfor høye i bonde norge. Er veldig kostbart å drive bondegård i norge. Meste parten av norge er fjelllandskap og er kostbart å drive bondegårer inni fjordene våres Du snakker om de 2-3politikerne som ville fått ett sete ned i brussel, hva i alle dager skal dem der nede å gjøre de får ikke noe de skulle sakt. De blir værende der som et navn og nummer og utgifter til lønn og andre ting. Lurer på en annen ting eg, om norge udertegne en nye EØS avtale til ca3-4 milliarder kroner + utgifter til den norske delikasjonen. Hvor mye tror du lille norge må selge av sine varer får å få de pengene inn igjen? Eller om vi blir medlem av EU og må betale en ca 5-10 miliarder kroner i året. Fytt i katta det blir noen tonn laks og annet vare som vi eventuelt selger til et EU land, får å få inn igjen de kronene. Eg er enig i at norske bondelaget eller hvem det nå er som ikke vil ha inn EU produsert mat burde fjernet den sinnsyke skatten. Men så du det programmet som de viste på descovery om oksene som de ga noe medesin, de ble noen svære beist i forhold til de oksene som ikke fikk den medikamentet. Sånn mat er det eg ikke vil ha inn her. Det samme gjelder genmodifiserte matvarer vil eg heller ikke ha. Nei eg ser ikke noe posetivt nok til å stemme ja, har stemt nei i 96 og kommer til å gjøre det en gang til. Beklager at eg ikke gadd quote deg odden, oppdaget det for seint. 1 Lenke til kommentar
anne kari Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hvorfor ikke Norgge skal inn i EU?? Vi er et land som tror på demokrati og folkestyre. Hvis Norge kommer inn i EU så vil dette falle bort. Det meste kommer til å bli bestemt i en stor forsamling i Brussel.. Er det dette vi vil?? Norge er et rikt land, med mange goder.. vi fråtser oss i luxus, kjøper ting til mange penger. Vi er ikke gjerrige da...MEN!! Når det gjelder mat, da er vi gjerrige.. Folkens vi har penger til å kjøpe god norsk mat! Hvorfor skal vi ha mat fra utlandet? Det kan ikke stå på penger, for det har de fleste.. Så hvorfor?? Lenke til kommentar
anne kari Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hvorfor skal Norge inn i Eu?? Vi bor i et land som tror på demokrati og folkestyre. Dette er veldig viktig i Norge. Hvis vi blir med i EU vil dette ta slutt. Det kommer til å sitte en forsamling i Brussel og ta avgjørelser som vil handle om Norge. Tåler vi og ikke være med på å bestemme?? Norge er et land der folk lever i luxus, kjøper ting til mange penger. Vi er ikke gjerrige når det gjelder dette. MEN!! Vi har ikke råd til å kjøpe norsk egenprodusert mat.. Kom ikke å si at det er fordi vi ikke har råd til det.. Hvorfor skal vi ha utenlands mat, når man kan få PERFEKT norsk mat?? Hvorfor??? Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hvorfor skal Norge inn i Eu?? Vi bor i et land som tror på demokrati og folkestyre. Dette er veldig viktig i Norge. Hvis vi blir med i EU vil dette ta slutt. Det kommer til å sitte en forsamling i Brussel og ta avgjørelser som vil handle om Norge. Tåler vi og ikke være med på å bestemme?? Norge er et land der folk lever i luxus, kjøper ting til mange penger. Vi er ikke gjerrige når det gjelder dette. MEN!! Vi har ikke råd til å kjøpe norsk egenprodusert mat.. Kom ikke å si at det er fordi vi ikke har råd til det.. Hvorfor skal vi ha utenlands mat, når man kan få PERFEKT norsk mat?? Hvorfor??? Som eg sko sagt det sjøl! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hvorfor skal Norge inn i Eu?? Vi bor i et land som tror på demokrati og folkestyre. Dette er veldig viktig i Norge. Hvis vi blir med i EU vil dette ta slutt. Det kommer til å sitte en forsamling i Brussel og ta avgjørelser som vil handle om Norge. Tåler vi og ikke være med på å bestemme?? Norge er et land der folk lever i luxus, kjøper ting til mange penger. Vi er ikke gjerrige når det gjelder dette. MEN!! Vi har ikke råd til å kjøpe norsk egenprodusert mat.. Kom ikke å si at det er fordi vi ikke har råd til det.. Hvorfor skal vi ha utenlands mat, når man kan få PERFEKT norsk mat?? Hvorfor??? Som eg sko sagt det sjøl! Joda er enig i den tanken, men det er bare ett problem? Norge er ikke selvforsynt med mat så vi er nødd å importere matvarer blant annet fra EU. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Det blir jo litt morsomt når det blir hevdet at Norge har demokrati og folkestyre i den forstand at EU landene ikke har det? EU er like demokratisk som Norge, men i EU tas avgjørelsene av de enkelte lands representanter... Det eneste problemet jeg ser i forhold til at Norge ev. skulle bli medlem er at tusseladdene på vårt eget storting sannsynligvis ikke hadde klart å bli enige om hvem som skulle være våre representanter :-) Til forskjell fra vårt norske demokrati, hvor ingen tar avgjørelser og ingenting blir gjort, har EU faktisk klart å gjøre noenting... Blant annet har de laget et regelverk for luftforurensning som ikke engang Oslo i "miljønasjonen" Norge hadde klart å fylle... At små nasjoner ikke har noe å skulle ha sagt i EU er bare tull... Det er f.eks. flere land i EU som ikke har innført EURO. Bevaring av det norske landbruk er en av hovedårsakene til den norske frykten for EU, men hva med solidariteten til andre langt mer hardt arbeidende og fattigere bønder andre steder i Europa? EU utvider østover, og det er en av grunnene til at kontingenten både for EØS og EU medlemskap i de rike landene er økende. Uansett hvor fattige norske bønder er, er de som alle andre nordmenn blant de rikeste mennesker i verden... Det ble nevnt "Godt Norsk" tidligere... Både kjøttsamvirket og Prior har allerede innrømmet og ha solgt utenlandske produkter under dette varemerket, så hva betyr egentlig godt norsk? Er det ellers norske bønder eller jeg som skal få bestemme om jeg vil kjøpe norsk eller utenlandsk mat? I løpet av få år vil Norge miste tusenvis av industriarbeidsplasser til EU, og dette er som det er sagt over vår egen feil, og betyr vel bare at vi ikke har helt kontroll her hjemme på bjerget vårt, eller hva? Norge kan ikke leve av seg selv, ikke lenger i allefall.... Som den gangen man kunne melde seg ut av samfunnet, bygge seg en torvhytte oppe på fjellet og skyte villrein og ryper for å fore familien. Med mindre vi kan fore familien på olje da... :-) Etter min mening er det der EU motstanderene hører hjemme.... Akkurat som Risør er en del av Norge er Norge en del av Europa og Europa er en del av resten av verden, enten man liker det eller ikke. Angående moms: Det er varemottagerens adresse som bestemmer momsen innen EU/EØS. Dersom jeg bestiller en vare i Tyskland som skal faktureres en kunde i Norge, men som skal sendes til en mottager i Sverige, er det altså Svensk moms som gjelder.... Imidlertid er det ingen tollbehandling, og momsen står på fakturaen fra utsteder... Dersom du imidlertid som nordmann er i Frankrike og kjøper en vare, betaler du fransk moms og kan ta varen med deg hjem til Norge.... Interresant debatt uansett! :-) Ha en fin helg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå