Gå til innhold

EU-medlemskap -> Nye importregler?

mbst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe toll med EU nei! Men for all del stem nei, for da står vi fram som ekte bønner alle sammen. STEMM NEII!!! Kan ikke la Europa få makt i Noreg :grin:. Og tenk på den katastrofen hvis vi begynner å selge svensk kylling i Norge! Å nei! Hva med at bøndene ikke kan selge kylling filleter for 1000kr per stykk!Det er jo katastrofalt! Tenk hvis det hadde blitt billig i Norge? Er det mulig? NEEEEEEEEIIIIIIIIIIII!!!!

Vi er tross alt den siste kommunist stat...

Oi forsnakket jeg meg? Jeg vet det er mange bønder på forumet :grin:.

+#hw.no@undernet

-etter klar beskjed fra Lepseland :grin:

-------Panasonic Toyota Racing-------

tf102.jpg

[ Denne Melding var redigert av: mra| på 2002-11-20 22:14 ]

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange varer det er toll på i Norge heller? Man tenker kanskje på momsen og gebyret man ofte må betale?

Jeg tror EU har en EU-moms på noen prosent. Bor du i et EU-land og bestiller noe fra et annet EU-land, må du altså betale EU-moms. Men det er ikke noe tøys med gebyrer og moms når pakken kommer til ditt land. Stemmer ikke dette?

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:12, skrev LeD:

Jeg tror EU har en EU-moms på noen prosent. Bor du i et EU-land og bestiller noe fra et annet EU-land, må du altså betale EU-moms. Men det er ikke noe tøys med gebyrer og moms når pakken kommer til ditt land. Stemmer ikke dette?

LeD

Momsen i EU varierer veldig. Danmark har veldig høg moms (ca. 25% sist eg sjekka), mens land som Portugal og Hellas har mindre. Og momsen varierer litt frå produkt til produkt (mindre på mat, som her)

Akkurat korleis det fungerer mellom landa er eg ikkje sikker på, men det kan tenkes at alle forretningar må trekke frå den momsen som er i landet forretninga ligg, for så å legge til momsen i det landet kunden er. Men usikker på dette.

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-11-21 01:38 ]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:12, skrev LeD:

Men det er ikke noe tøys med gebyrer og moms når pakken kommer til ditt land. Stemmer ikke dette?

Jeg kjøpte dvd fra Frankrike en gang. Da ble momsen trukket fra hos avsender, og det du skriver ble bekreftet. Så det stemmer nok det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:11, skrev MrA|:

Ikke noe toll med EU nei! Men for all del stem nei, for da står vi fram som ekte bønner alle sammen. STEMM NEII!!! Kan ikke la Europa få makt i Noreg
:grin:
. Og tenk på den katastrofen hvis vi begynner å selge svensk kylling i Norge! Å nei! Hva med at bøndene ikke kan selge kylling filleter for 1000kr per stykk!Det er jo katastrofalt! Tenk hvis det hadde blitt billig i Norge?

Oi forsnakket jeg meg? Jeg vet det er mange bønder på forumet
.

Eg føler meg tråkka på som god bondesønn og odelsgutt.

Du meiner altså at alle bønder er mot EU? Vel, eg er for, riktignok ikkje fordi eg treng så billeg mat, men fordi eg meiner at überrike Noreg må bidra med litt meir til fellesskapet, da spesielt til dei nye aust-europeiske medlemmane.

Eg ser ingen grunn til at europa skulle få meir makt i Noreg, tross alt er ca. 80% av dei europeiske lovane og reglane gjeldane i Noreg gjennom EØS, så det vil ikkje verte så stor forskjell frå i dag, bortsett frå at vi må dele fiskeressursar og oljeressursar med resten av europa.

Dessutan ville samvirkebedriftene (Tine, Gilde) ha godt av litt ordentleg konkurranse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 23:07, skrev Ola PeK:

(...) så det vil ikkje verte så stor forskjell frå i dag, bortsett frå at vi må dele fiskeressursar og oljeressursar med resten av europa.

Seriøst?!

Nekter å dele oljen og fisket med noen! Hvis dette stemmer, kan EU se langt etter meg..

Den dagen franskmennene etablerer plattformer på Ekofisk er dagen nordmennene invaderer den franske landsbygda.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 23:07, skrev Ola PeK:

Quote:

Den 2002-11-20 22:11, skrev MrA|:

Ikke noe toll med EU nei! Men for all del stem nei, for da står vi fram som ekte bønner alle sammen. STEMM NEII!!! Kan ikke la Europa få makt i Noreg
. Og tenk på den katastrofen hvis vi begynner å selge svensk kylling i Norge! Å nei! Hva med at bøndene ikke kan selge kylling filleter for 1000kr per stykk!Det er jo katastrofalt! Tenk hvis det hadde blitt billig i Norge?

Oi forsnakket jeg meg? Jeg vet det er mange bønder på forumet
.

Eg føler meg tråkka på som god bondesønn og odelsgutt.

Du meiner altså at alle bønder er mot EU? Vel, eg er for, riktignok ikkje fordi eg treng så billeg mat, men fordi eg meiner at überrike Noreg må bidra med litt meir til fellesskapet, da spesielt til dei nye aust-europeiske medlemmane.

Eg ser ingen grunn til at europa skulle få meir makt i Noreg, tross alt er ca. 80% av dei europeiske lovane og reglane gjeldane i Noreg gjennom EØS, så det vil ikkje verte så stor forskjell frå i dag, bortsett frå at vi må dele fiskeressursar og oljeressursar med resten av europa.

Dessutan ville samvirkebedriftene (Tine, Gilde) ha godt av litt ordentleg konkurranse.

Da har vi en deal da. Du stemmer ja og jeg gjør det :smile:.

Lenke til kommentar

Nei og nei! Her var det mye korttenkt lesning.

Greit, det er på kort sikt lønnsomt for å kjøpe inn deler til pcene våre innenfor EU (mva og toll), det er helt riktig. Det er på en måte hele utngagsideen for EU...handels union.

Men EU er blitt så mye mer. EU har blitt en slags Europas forente stater. De som er medlemmer i EU styres i altfor stor grad fra Brussel. Det er ikke bra! Vi må ha selvstendighet.

Dessuten vil dette føre med seg konsekvenser for den Norske økonomien som ikke er bra. Den må reguleres av oss. Ikke et helt EU marked. Det er svært får EU land som har den oljebaserte økonomien som vi har. Hvis jeg tenker etter er det ingen slike land i EU i dag :smile:

Deter altså viktig å tenke litt lengre enn nesa rekker....både i tid og person.

Så...nå har man fått det svaret det ble spurt om her...noen grunner for ikke å stemme ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 23:35, skrev mbst:

Seriøst?!

Nekter å dele oljen og fisket med noen! Hvis dette stemmer, kan EU se langt etter meg..

Uffda, blir visst EU-debatt av dette. Sorry trådstarter.

Nah, det med oljen er ikkje sikkert, kan nok hende Norge vil tvihalde på den, men kan heller ikkje sjå bort frå at EU er veldig interessert i at Norge kun selg gass til EU og ikkje over ein viss pris eller noko slikt.

Men deling av fiskeressursane er nok ikkje så langt unna. På den andre sida så får norske trålarar fiske i EU-farvann, så da blir det ein kamp om å levere den beste fisken.

hefo: Javisst er det mange grunnar til ikkje å bli EU-medlem. Ein bør absolutt ikkje glorifisere EU, men vere obs på kva som kan skje. Td. likar eg ikkje så godt tendensen til føderasjon (at EU blir som USA).

Vidare, som tilknytta matvareproduksjon, så meiner eg det er grunn til bekymring over matvaretryggleik. I dag har Noreg veldig få dyresjukdommar (td. salmonella, BSE) takka vere streng grensekontroll og dyktige veterinærmyndigheiter. Med fri flyt av matvarer og ikkje minst levande dyr kan det vere vanskeleg å halde sjukdommane ute.

Men eg meiner det er fleir fordelar enn ulemper, td. at Noreg får vere med å bestemme litt over dei direktiva som i dag blir tredd nedover oss (vel, vel dagens politikarar er meir opptatt av spyttsleiking enn politikk men det får no så vere, Noreg har vel sett i kraft fleire EU-direktiv enn noko EU-land)

Eg meiner og at Noreg skal rette seg meir mot europa enn over atlanteren.

Lenke til kommentar

Quote:

Men eg meiner det er fleir fordelar enn ulemper, td. at Noreg får vere med å bestemme litt over dei direktiva som i dag blir tredd nedover oss (vel, vel dagens politikarar er meir opptatt av spyttsleiking enn politikk men det får no så vere, Noreg har vel sett i kraft fleire EU-direktiv enn noko EU-land)

Eg meiner og at Noreg skal rette seg meir mot europa enn over atlanteren.

Nå skal det vel også sies at politikerene trenger ikke å la EU tre så mange direktiver over hodet på oss....problemet er jo at de godtar allt!! Hvilket de ikke må.

Lenke til kommentar

Quote:

B|Real skrev (2002-11-24 15:40):

Quote:

hefo skrev (2002-11-21 23:35):

....problemet er jo at de godtar allt!! Hvilket de ikke må.

De må det.

Ellers så blir Norge et land uten kontakter utenlands og ergo vi blir issolert og blir et mini-irak.

Vi er så avhengi av EU så det går an desverre.

Nei er motsatt B|Real? Er EU som er avhengi av norge. Så er ikke vi som trenger EU. Dersuten så er det ikke bare EU som vi kan handle med, Finnes faktisk andre land utenfor EU som vi kan handle med. Et eksempel er japan/usa
Lenke til kommentar

EU avhengig av Norge? Vær grei med meg... Når du sier at USA og Japan er attraktive handelspartnere; greit nok, det skorter ikke på kapital der i gården, men transportkostnadene er (mye) høyere, og legger en demper på eksport av det lille vi har av ferdige produkter, altså er råvareeksport bedre. Det er også mindre lønnsomt. Å legge en gassledning til Danmark eller Polen er også langt enklere enn å frakte gassen til USA eller Japan.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:51, skrev Ola PeK:

Akkurat korleis det fungerer mellom landa er eg ikkje sikker på, men det kan tenkes at alle forretningar må trekke frå den momsen som er i landet forretninga ligg, for så å legge til momsen i det landet kunden er. Men usikker på dette.

Innen EU fungerer det slik at du betaler moms i det landet du handler i og ingen andre steder. En danske som f.eks. handler fra Frankrike betaler fransk moms og ikke dansk.

Den store fordelen er at det er mye enklere å sende pakker innen EU fordi alt papirarbeidet i forbindelse med fortolling er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...