Gå til innhold

Skifte vifte på strømforsyning??


Anbefalte innlegg

Er så drittlei den bråkete viften i PSUet mitt. Er sikker på at den gir 65 decibel, så jeg lurte på:

 

Er viftene som brukes i strømforsyninger vanlige vifter, slik at de kan skiftes ut??

Kan jeg f.eks. bare skru ut den gamle viften og sette i en Papst vifte??

Eller er det en rar festemekanikk??

Mister jeg garantien hvis jeg skifte vifte??

Vil det være andre støykilder hvis jeg bytter til en støysvak papst vifte??

 

Bare skriv alt dere vet om skifting av vifte i strømforsyning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skiftet ut Chieftek PSU-viften med en Papst 19dB. Har ikke giddet å lodde eller noe ennå, men man bør bruke en bedre koblingsmetode enn tape (som jeg har brukt :smile: ).

 

Etter å ha stilnet viftestøyen i min pc, har jeg begynt å irritere meg over harddiskstøyen.....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 15:13, skrev arne12:

Er så drittlei den bråkete viften i PSUet mitt. Er sikker på at den gir 65 decibel, så jeg lurte på:


Er viftene som brukes i strømforsyninger vanlige vifter, slik at de kan skiftes ut??

Kan jeg f.eks. bare skru ut den gamle viften og sette i en Papst vifte??

Eller er det en rar festemekanikk??

Mister jeg garantien hvis jeg skifte vifte??

Vil det være andre støykilder hvis jeg bytter til en støysvak papst vifte??


Bare skriv alt dere vet om skifting av vifte i strømforsyning...



 

Ja, viftene er vanlige vifter, og de kan skiftes ut med en hvilken som helst annen 12V DC vifte med samme størrelse.

 

Som regel er viftene festet med skruer, men i enkelt PSU er de festet med gummioppheng for å redusere støyen.

 

Du mister (selvfølgelig) garantien ved skifte av vifte, og hvis du belaster PSU mye, kan det hende at den blir for varm. Men dette er jo bare noe av spenningen med å modde PCer.

 

Ellers er harddisker en god kilde for støy, hvis jeg kobler ut mine, kan jeg ikke høre PCen, men med de innkoblet (noe de som regel er, hehe), bråker den rimelig godt.

 

Det er også lurt å la PSU stå avslått og UTEN nettledningen (220V~) såt i. Dette er fordi det som oftest er spenninger i PSU opp til 30 min etter at den sist stod med nettledningen i. ALDRI åpne PSU med nettledningen i, det har jeg gjort, og det var IKKE morsomt. Bare noen advarsler der... Ikke bli redd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...