henbruas Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Etter helgen skal eg installere Ubuntu og kjøre dualboot med xp, men har et par spørsmål. Har sett litt på desktop-tråden, og lurer på hvordan man får slik aero/gjennomsiktig effekt på vinduene, hvordan man får den quicklaunchbar'en fra OS X og hvordan man får noen bra målere for CPU load og slike ting. Også lurer eg på om Ubuntu er noe krevende å kjøre? Og er det Windowsprogrammer som funker på Linux, eller er mann nødt til å ha spesielle? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Ubuntu og andre distroer kan ikke kjøre windows-filer som exe, msi osv. av seg selv, men mange av dem kan emuleres via et program som heter Wine. Men det finnes nesten alltid er fullgodt alternativ for linux. Ubuntu bruker filendelsen .deb for installfiler, i likhet med debian og andre debian-baserte distroer. rpm er også mye brukt i linux, og kan gjøres om med en kommando som heter "alien" som du finner i pakkesystemet etter at du har installert ubuntu. Ellers kan man også kompilere programmene selv fra kildekode, men det er nesten aldri nødvendig. Aero/gjennomsiktig effekter: XGL/AIGLX og Beryl/Compiz. kommer vel litt an på skjermkortet ditt hva du bør velge, det letteste er nVidia, men det er ikke noe problem med ATI heller. Intel chipset burde også fungere greit. "quicklauncherbar": kiba-dock, gDesklets applet, aDesklets, superkaramba, etc... Finnes mange. Målere for CPU/RAM/swap/netverk o.l: conky eller en eller annen applet fra f.eks. gDesklets. Ubuntu er ikke systemkrevende, og et vanlig Ubuntu-system uten mye kjørende bruker rundt 100mb ram. XP bruker vel et sted mellom 200 og 300 mb ram. Det er ikke krevende, selv om kanskje en lettere window manager som xfce er å anbefale for treige systemer med lite ram Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Finner eg alle de "gadgetene" på nett til nedlasting da eller? Eller er det slik eg har sett flere steder at du skriver inn noe kommando greier? Får 1024MB RAM nå etter helgen så det blir altså ikkje noe problem. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Finner eg alle de "gadgetene" på nett til nedlasting da eller? Eller er det slik eg har sett flere steder at du skriver inn noe kommando greier? Får 1024MB RAM nå etter helgen så det blir altså ikkje noe problem. 7503457[/snapback] Du finner slikt begge steder (manuell nedlasting og komandostyrt).. Men er lettest å innstallere med en komando som gjør at programmet lastes ned fra pakkebrønn og innstalleres automatisk. Du kommer fort inn i ubuntu-verdenen hvis du er interesert og da skjønner du mer etterhvert. Med 1024mb ram så kan du kjøre alt veldig glatt med ubuntu. Lenke til kommentar
amaab Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Kjekt å ha med seg hvis man ikke har installert dette mange ganger før. Ubuntu 6.10 Guide eller Ubuntu 6.06lts Guide og Ubuntuguide.org Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Er det mulig å få Ubuntu til å virke i Virual PC 2004? Eg får det ikkje til. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Er det mulig å få Ubuntu til å virke i Virual PC 2004? Eg får det ikkje til.7508278[/snapback] Bruk den alternative installcd'n. Husk å gi tilgang til nok minne. Men kan du ikke like gjerne bare installere det på en egen partisjon? - Det vil dessuten være mye raskere. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Har en kompis som testa Ubuntu i VMware..han fikk det til rimelig fort uten at han har noe utenom det vanlige peiling på ubuntu Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Er det mulig å få Ubuntu til å virke i Virual PC 2004? Eg får det ikkje til.7508278[/snapback] Bruk den alternative installcd'n. Husk å gi tilgang til nok minne. Men kan du ikke like gjerne bare installere det på en egen partisjon? - Det vil dessuten være mye raskere. 7508691[/snapback] Skal det, skulle bare teste. Tror eg fant problemet, programmet påstod GPU'en hadde 8 MB tilgjengelig minne så grafikken ble jo herpa, kunne ikkje se en drit. Endret 15. desember 2006 av Pusur1993 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Det er et kjent problem med edgy i VirtualPC, du burde bruke den alternative installcden og installere med, så går det nok mye bedre: Den kan du laste ned her: http://no.releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-...ernate-i386.iso Lenke til kommentar
kommers Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Eller dersom man tar seg råd til 2 stk reboots (en før og en etter) så kan man teste Ubuntu fra den installasjons-CDen merket med "desktop" siden den fungerer som en live-CD og installerer ingenting (om man ikke vil). Dermed kan man teste Ubuntu uten å måtte gå igjennom noen installasjonsprosess først. Denne CD-en trenger du uansett hvis du vil ha et fancy GUI-basert installsjonsprogram, men det er ikke akkurat særlig vanskelig å installere fra "alternate"-CDen heller :-) Å kjøre det gjennom en VM er kanskje fint dersom man vil "øve" seg på å installeringa også. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Det er et kjent problem med edgy i VirtualPC, du burde bruke den alternative installcden og installere med, så går det nok mye bedre: Den kan du laste ned her: http://no.releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-...ernate-i386.iso 7511751[/snapback] Samme problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå