Instict Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg har alltid vært slackware fan, men så har jeg kun prøvd det på servere. Skal nå legge inn en form for linux distro på 2 bærbare maskiner. HW-specs: - 1gb ram - 1,8ghz - 80gb hd - intergrert skjermkort(noe dårlig noe) Hva vil være enkelt for meg å bruke? Den ene maskina hadde jeg tenkt at søstera mi skal bruke.(lei av å måtte fjerne alt som heter virus etter ho har vært en liten tur på msn/diverse) Begge maskinene skal fungere som desktop. Noen greie batterisparingsfunksjoner hadde også vært greit(har ingen erfaring med linux på bærbar, så kan hende dette er standard) Ellers, så har jeg vært endel borti linux før, så det skal ikke være noe problem å få lagt det inn.(Orker ikke å holde på i flere dager. *gentoo*) Maskinene skal brukes til veldig enkle ting. - Surfing - msn - film - musikk Jeg har internett hjemme, men jeg skal på juleferie, så da blir jeg offline. Hadde vært kjekt å få det meste til å fungere uten å måtte laste ned diverse pakker. Jeg tror dette skal være alt, og det finnest nok mange lignende tråder. Men jeg har ganske god erfaring med å spørre om hjelp her(er en stund siden nå faktisk) mvh instict Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Zenwalk? Det burde passe bra ettersom det er desktop-fokusert og du har erfaring med slackware. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Henger meg på tsg1zzn her. Bruker Zenwalk på min lille P1510 laptop, det minner mye om slackware (selv om zenwalk selvfølgelig har sine små finuligheter) og er et meget raskt system. Zenwalk har en "kun et program per oppgave" så du har (sannsynligvis) alt du trenger ut_av_boks. Og det bruker XFCE så GUIen er lett og responsiv. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg ville gått for Ubuntu, i hvert fall til din søster. Det meste ut av boks, og lite du må gjøre for å sette henne i gang... Mye GUI 8--) Lenke til kommentar
haades Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 jepp ville gått for Ubuntu eller evt. Xubuntu bruker Xubuntu selv og er veldig fornøyd for lyd/video kodeker og mye annet snacks sjekk ut Automatix Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Ubuntu er en av de tyngste distroene, så dersom du er ute etter en lett og kjapp distro anbefaler jeg deg å prøve ut Zenwalk, som tidligere anbefalt i denne tråden. Xubuntu/Ubuntu med skrivebordsmiljøet XFCE kan nok også fungere ganske greit. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Gnome (Ubuntu) er da ikke noe problem med 1gb ram. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 archlinux , zenwalk ville jeg valgt . Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Tipper det Kadmium tenker på er at maskinene er bærbare (treg harddisk) og at cpu kun kjører på 1,8 GHz. Jeg prøvde Ubuntu på min P1510 (1,2 GHz og 512 MB ram); det gikk tregt. Hadde Slackware installert samtidig så jeg hadde noe å sammenlikne med. Men smaken er som baken (brun og hårete). Det kan jo være at Ubuntu passer mitt i blinken for Instict. Andre forslag er Vector Linux (også basert på Slackware) og Damn Small Linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg har alltid vært slackware fan, men så har jeg kun prøvd det på servere. Hvorfor ikke prøve det på desktop også Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) Jeg har alltid vært slackware fan, men så har jeg kun prøvd det på servere. Hvorfor ikke prøve det på desktop også 7506347[/snapback] Selv bruker jeg Slackware på multimediaboksen, og det fungerer alldeles utmerket. Why change a winning team? Slackware fungerer like bra som desktop-distro som server-distro. Endret 15. desember 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå