kitzo Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hei Jeg er usikker på om det er PSU eller hovedkort som ikke virker. Er det noen måte å måle strøm på pinnene på kontakten som går ned til hovedkortet. Når PC er av så lyser det normalt på en lampe på hovedkortet, Det må bety at det står strøm konstant ned på hovedkortet. Hvilke pinner skal ha strøm når manskinen ikke er på, men PSU likevel er på? Jeg har desverre ikke flere PSU eller PC jeg kan bruke for å sjekke dette, men regner med det bør kunne måles med et multimeter om den virker. Dumt å sende PSU'n til rep hvis det er hovedkortet som har tatt kvelden... Har noen tips for hvordan jeg sjekker PSU'n er det flott. Mvh Kitzo Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Det er en sticky på denne kategorien som heter "Jumpstart av PSU". Her finner du pinner og spenninger: http://www.google.com/search?hl=en&q=atx+p...G=Google+Search Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 får jo kjøpt PSU tester.. koster vel rund 100/150kr mener jeg.. Lenke til kommentar
kitzo Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Jeg har nå fått sjekket litt med en annen PSU samt linken til Hårek. Det skal være 5V på to punkter, nr 9 (lilla) og 14/16 (grønn) skal begge ha 5 Volt når PC'n er av og strømforsyning en er på. Hos meg var disse "døde". Takker for hjelpen. Mvh Kitzo Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Sa du ikke at du har lys i en LED på HK? Det lyset kommer fra 5V standby, som er pinne 9 (du måler mot GND). Så det kan ikke stemme at pinne 9 er 'død' hvis du har det lyset. Lenke til kommentar
BioZ Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Skjer det ingenting når du trykker på startknappen? er du sikker på at den er kobla riktig? sjekk det først før du går til inkjøp av noe Lenke til kommentar
xtrail2 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Hei Jeg er usikker på om det er PSU eller hovedkort som ikke virker. Er det noen måte å måle strøm på pinnene på kontakten som går ned til hovedkortet. Når PC er av så lyser det normalt på en lampe på hovedkortet, Det må bety at det står strøm konstant ned på hovedkortet. Hvilke pinner skal ha strøm når manskinen ikke er på, men PSU likevel er på? Jeg har desverre ikke flere PSU eller PC jeg kan bruke for å sjekke dette, men regner med det bør kunne måles med et multimeter om den virker. Dumt å sende PSU'n til rep hvis det er hovedkortet som har tatt kvelden... Har noen tips for hvordan jeg sjekker PSU'n er det flott. Mvh Kitzo 7503062[/snapback] Du må kortslutte pin 14 og 15 på den kabelen som skal kobles til hoved kortet da skal PSU en starte uten at den er koblet til noe annet. Endret 16. desember 2006 av xtrail2 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Helt riktigt. Det finns bara en grön kabel i en atx. Kortslut den med en av de svarta i atx (finns flera, men ta inte fel med eventuell brun). Se till att ha en fläkt kopplad på en av molex (de man kopplar in i hdd, fläktar osv) bara och sätt på switchen bak på psu. Öppna ett "paperclip" och använd mellan grön och svart. Lenke til kommentar
kitzo Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Var litt uklar ser jeg. Normalt lyser det på hovedkortet. Det gjør det ikke lenger. Har nå fått målt både grønn og lilla ledning, og ingen av de har spenning. Konkluderer derfor med at det er strømforsyningen som har røket. Litt rart for den er knapt 6 mnd gammel, men det er kanskje slikt som kan skje. Lurer litt på om feil på hovedkortet kan knekke strømforsyningen, det er 2. gang strømforsyningen tar kvelden. Regner på en måte ikke det skulle være mulig, men holder muligheten åpen. Noen som har noen meninger på det? Kitzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå