Gå til innhold

Ditt syn på parallellunivers

Anbefalte innlegg

Det at vi alle skal ha kloner av oss selv i et parrallelt univers er en litt søkt teori etter min mening. Vår individuelle eksistens er vel ganske så unik? :xmas:

7519710[/snapback]

Parallelle univers er ikke identiske, men parallelle. Dette medfører en lik begynnelse for alle univers (innen den 8 eller 9 dimensjonen), og deretter blir det masse avvik utover tidslinjen ettersom hendelser får forskjellige utfall. Livet oppstår, livet oppstår ikke, dinosaurene dør ut, dinosaurene levde litt lengre, hitler tapte, hitler vant, kort fortalt blir resulatet forskjellig i hvert univers. Det finnes også modeller der melkeveien aldri oppstod, og vi finnes ikke.

Så i all relativitet, det sitter kun èn Ulkesh og skriver dette innlegget akkurat her og nå som har levd livet til Ulkesh slik *jeg* har gjort opptil nå, mer eller mindre.

Denne linken var veldig hjelpsom for min forståelse av saken. Mulig jeg har blandet sammen dimensjonene mine i innlegget.

http://www.shoutwire.com/viewstory/18527/The_Tenth_Dimension

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nemlig at vi alle har dobbelgjengere, altså hvert fjerde univers i parallell, (litt vanskelig å forklare med ord) er en kopi av vårt eget univers, samt folkene der er akkurat som kloner av oss og gjør akkurat det samme som vi gjør.

7503052[/snapback]

Jeg forstår ikke helt hvor de har det fra at hvert fjerde univers er identiske.

At identiske universer på ett eller annet tidspunkt vil oppstå dersom multiverset (dvs samlingen av alle universer) er uendelig eller evt eksponensielt økende synes jeg derimot ikke er så absurd.

7516249[/snapback]

Heilt einig. Om det er uendelig med univers er det jo nærmast garantert at det er noken som er like.

Lenke til kommentar

Heilt einig. Om det er uendelig med univers er det jo nærmast garantert at det er noken som er like.

7520065[/snapback]

Du misforstår. Grunnen til at det er uendelig med universer er fordi de er ulike. Når det skjer noe som "skaper" et nytt univers blir disse forskjellige på grunn av hendelsen. Det som egentlig skjer er at ett univers deler seg og blir til 2 nye etter hendelsen.

Lenke til kommentar

7520065[/snapback]

Det er ikke bare nærmest garantert, det ER garantert. :yes:

Hvis vi ser for oss binominale utfall, alà dem Ulkesh nevnte over her (enten/eller-utfall), så er forventningsverdien (antall ganger utfallet er antatt til å skje) definert som E=n*p, hvor n er antall forsøk (her: antall universer) og p er sannsynligheten pr forsøk (som nødvendigvis må være større enn 0 siden vi faktisk eksisterer her).

Dermed blir forventningsverdien til antall identiske universer:

E(univers lik dette)=lim{n->oo}n*p=oo (oo=uendelig), siden våre antakelser for teorien er at n (antall universer) er uendelig, eller i det minste er stadig økende (går mot uendelig), og at p>0.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Det er ikke bare nærmest garantert, det ER garantert.  :yes:

Hvis vi ser for oss binominale utfall, alà dem Ulkesh nevnte over her (enten/eller-utfall), så er forventningsverdien (antall ganger utfallet er antatt til å skje) definert som E=n*p, hvor n er antall forsøk (her: antall universer) og p er sannsynligheten pr forsøk (som nødvendigvis må være større enn 0 siden vi faktisk eksisterer her).

Dermed blir forventningsverdien til antall identiske universer:

E(univers lik dette)=lim{n->oo}n*p=oo (oo=uendelig), siden våre antakelser for teorien er at n (antall universer) er uendelig, eller i det minste er stadig økende (går mot uendelig), og at p>0.

7521474[/snapback]

ikke at jeg er noe matematisk geni, men det der hørtes logisk ut. :) Hvis det er uendelig av universer må vi jo et eller annet tidspunkt måtte støte på et likt et.

Låvedør: Ja, kansje vi ikke kommer frem til noe håndfaste bevis her, men man kommer jo ikke videre uten å spekulere heller. :)

Men mellom alle disse universene, er det ikke noe mellomrom mellom de? at universene ligger litt fra hverandre og resten fylles av et nytt rom. Eller ligger alle universene "vegg til vegg"?

Lenke til kommentar

7520065[/snapback]

Du misforstår. Grunnen til at det er uendelig med universer er fordi de er ulike. Når det skjer noe som "skaper" et nytt univers blir disse forskjellige på grunn av hendelsen. Det som egentlig skjer er at ett univers deler seg og blir til 2 nye etter hendelsen.

7520082[/snapback]

Ja det er ein av måtane forskarane tenker seg at dei paralelle universa kan være. Så langt har eg forklart korleis dei like universa kan ha seg. Men når eg tenker meg om så er den versjonen du skriver om som appelera mest til meg. Og som eg meinar er den mest sannsynlige.

Lenke til kommentar

7520065[/snapback]

7520082[/snapback]

Ja det er ein av måtane forskarane tenker seg at dei paralelle universa kan være. Så langt har eg forklart korleis dei like universa kan ha seg. Men når eg tenker meg om så er den versjonen du skriver om som appelera mest til meg. Og som eg meinar er den mest sannsynlige.

7522538[/snapback]

Ok viste ikke at det var flere teorier ute å gikk.

Lenke til kommentar

Leste et sted at hvis du klarer å dele et streng(som er bygge stoffet i nøytroner og elektroner), eller det er enda mindre? Så vil disse fungere parallelle. F.eks: hvis du ødeleger den ene ødeleger du den andre også. Dette er da det som antakkeligvis er våre paralleller.

Artikkelen heter noe sånt som "Alternatives"

Lenke til kommentar

For det første, er det å lese om mange "data nerder"(som uttrykket sier) som snakker om noe så spesiellt som paralelle universer og teorier bak dette ganske morsomt... (noen har faktisk peiling her)

Paralelle universer kan aldri telles for det er uendlig utfall av en ting...

hvis du kaster en terning kan utfallet bli flere mil. utfall av denne ene hendelsen.

Og de paralelle universene ble laget ved "the big bang", man kan tenke seg at de ble laget som bubbler ut av en ristet brus som skummet over. Hvorfor vet jeg ikke...

Det at det finnes flere dimensjoner på et univers er bare å glemme å tenke på, mennesket slik vi kjenner det i dag er kun laget og kan kun mestre opp til et 3dimensjonalt univers....

Selv når vi kommer ut i verdensrommet blir vi forvirret.

Lenke til kommentar
For det første, er det å lese om mange "data nerder"(som uttrykket sier) som snakker om noe så spesiellt som paralelle universer og teorier bak dette ganske morsomt... (noen har faktisk peiling her)

7524856[/snapback]

ikke alle som er "data nerder" vøtt. :)

Paralelle universer kan aldri telles for det er uendlig utfall av en ting...

hvis du kaster en terning kan utfallet bli flere mil. utfall av denne ene hendelsen.

flere mil. utfall av å kaste en terning? er det ikke seks mulige utfall det da? og uansett vil du på et eller annet tidspunkt treffe på akkruat det samme.

+ Har et lite OT sprøsmål: Har hørt snakk om at vi snart har sterke nok teleskoper til å se tilbake til Big Bang. Når vil vi kunne klare å se tilbake, og evt. før det hele skjedde, hvis det er noe der?

Lenke til kommentar
ikke alle som er "data nerder" vøtt.

I know...

flere mil. utfall av å kaste en terning? er det ikke seks mulige utfall det da?

hva om den begynner å spinne før den får en 6er eller en 5er and so on...-->

hva hvis den ikke ruller videre når den treffer tingen den lander på?

skjønner....?

+ Har et lite OT sprøsmål: Har hørt snakk om at vi snart har sterke nok teleskoper til å se tilbake til Big Bang. Når vil vi kunne klare å se tilbake, og evt. før det hele skjedde, hvis det er noe der?

Link (evt. kilde)?

behøver ikke å være feil, siden lyset bruker tid på å vandre... men tilbake i tid?

det er vel heller det at de setter data inn i et prog som regner seg bakover...

de sa en tid tilbake (mnd) at de kunne "se" big bang i form av prikker og masse greier på en skjerm :p (hehe)

Lenke til kommentar
hva om den begynner å spinne før den får en 6er eller en 5er and so on...-->

hva hvis den ikke ruller videre når den treffer tingen den lander på?

skjønner....?

7525347[/snapback]

ja, var bare jeg som tenkte litt annerledes. :D

Link (evt. kilde)?

behøver ikke å være feil, siden lyset bruker tid på å vandre... men tilbake i tid?

det er vel heller det at de setter data inn i et prog som regner seg bakover...

Du ser jo på en måte "tilbake" i tid når du ser igjennom teleskop. Du ser utviklinga av universet og lengre utover du ser, jo lengre bak i tid ser du.

Lenke til kommentar
ja, var bare jeg som tenkte litt annerledes.

det er slik man løser store gåter... :)

Du ser jo på en måte "tilbake" i tid når du ser igjennom teleskop. Du ser utviklinga av universet og lengre utover du ser, jo lengre bak i tid ser du.

helt korrekt, når vi kikker på venstre skulderen til orion, en dverg stjerne, den forsvinner "snart", men vi ser det ikke før 7-9 år etter at den faktisk etter at den faktisk forsvant...

men siden det er så xtremt langt vekk og lenge siden snakker vi om det som det hadde vært i "nå tid", noe som er litt rart...

dumme mennesket....

"What was God doing before he created the world?"

-Time itself being part of God's creation, ther was simply no before!"

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...