inaktiv000 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Jeg har lyst på nytt kamera, ettersom skjermen på mitt Ixus 40 er knust. Var stort sett fornøyd med Ixusen, selv om ikke alle bildene ble helt topp. Ser at Komplett hadde ixus 850 til 2995 eller noe (ikke nå lenger, men tenkte å ta en telefon og høre), og ixus 900 til 3495. Leste testen av ixus 850 her på akamera, og det var skuffende at billedkvaliteten ikke var helt på topp. Er 900 bedre på dette området? (Er 900 et bedre kamera generelt?) Fant ingen test av dette. Hvis dere har tips til andre kameraer jeg bør se på, er jeg veldig takknemlig Endret 14. desember 2006 av cecolon Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Etter å ha lest igjennom en del av de andre trådene, ser jeg at det er andre kameraer som foreslås til tilsvarende behov - Nikon CoolPix P4 (billig på Japan Photo - 1999!) og Fujifilm F30. Er derfor veldig usikker på hva jeg bør gå for! Jeg prioriterer billedkvalitet, og det hadde vært gøy å kunne ta noen litt mer kunstneriske bilder enn de vanlige festbildene. Men da bør man kanskje ha speilrefleks? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Ixus 900 har ikke optisk bildestabilisator og vidvinkel. Det har Ixus 850. Ja, Ixus 850 har litt uskarpe kanter, men det er når man bruker vidvinkelen (som 900 ikke har), og det er jo uansett greit å ha vidvinkel til "nødstilfeller". Eneste fordelen med 900TI er at huset er noe mer solid, men bortsett fra det er det mer et "skrytekamera" på grunn av et overdrevent antall megapiksler. Coolpix P4 har heller ikke vidvinkel, og har heller ikke optisk søker. Det er også tregere på utløseren. Det har imidlertid optisk bildestabilisator og minst like god bildekvalitet som Ixus 850. "Value for money" er mye større på Coolpix'en enn på Ixus'ene som normalt er grådig overpriset fra Canon sin side. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Takk for godt svar! Har egentlig for det meste sett på Canon-kameraer, men har forstått at de kanskje er noe overpriset. Må innrømme at jeg aldri brukte den optiske søkeren på mitt ixus 40 (den var ikke noe særlig god heller - ble fort så tilstøvet at det ikke gikk an å se igjennom den). Da er kanskje P4 et bra alternativ. Lurer også på dette med speilreflekskameraer. Jeg har sett endel veldig fine bilder, som på en måte skiller seg tydelig ut fra vanlige bilder. Først og fremst er det vel at bildene har én ting i fokus. Er disse tatt med speilrefleks? Og er det mulig å få til dette med kompaktkameraer? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) For å få en ting i fokus og feks bakgrunnen uskarp, må du bruke stor blenderåpning. Uansett er dette lettere å få til med et speilreflekskamera. Du får speilrefleks fra ca 5000 inkl objektiv. Endret 15. desember 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
Bjolgerud Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Hei Fant ikke helt en tråd til dette spørsmålet, så jeg legger den her. Fikk en S7 i julegave av kona, men kvaliteten på kameraet sjokkerte meg som fryktelig dårlig. Har derfor gått så langt som å si til henne at det MÅ byttes. Leser litt rundt omkring og har vel innsett at Ixus 800, 850 eller F30 er løsningen for meg. Det er vel hovedsaklig et såkalt ”point and shot” kamera jeg skal velge for jeg et Fujifilm S5000 kamera som jeg og er ekstremt fornøyd med, men det blir litt stort. Antagelig burde jeg velge et F30, men så er det nå engang slik at Canon har klart å ”brande” seg inn i hodet mitt via håpløse reklamer. Har lest masse de siste dagene og heller mot å velge et Ixus 800 foran ett 850. Er jeg litt gal for dette valget? De fleste anmeldere blir skuffet når de tester 850, men jubler ved 800. Vidvinkelen på 850 er atraktiv, forbedret batterilevetid er viktig og face recognition (som på S7 bare gjorde det vanskelig å ta bilder) er spennende. Men når alt kommer til alt vil jeg antagelig ergre meg over uskarpheten på vidvinkelen, ikke tenke på batterikapasiten og skru av FR. Er 800 egentlig et bedre kamera enn 850? Endret 26. desember 2006 av Bjolgerud Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Er 800 egentlig et bedre kamera enn 850? 7583189[/snapback] Vil egentlig ikke si det. Ixus 850 er mer uskarp på sin største vidvinkel enn det Ixus 800 er, men så har du ihvertfall muligheten til mer vidvinkel om ikke annet. Setter du begge kameraene på samme brennvidde, vil skarpheten være ganske så lik. Grunnen til at mange blir skuffet over 850'n, er at 800 er så bra at de hadde for store forventninger til arvtakeren. Det de er mest skuffet over er nok uskarpheten ved vidvinkel, samt at det ikke var større forbedringer. Men nå er ikke Canon kjent for å implementere alt for store forandringer i alle nye modeller, spesielt ikke når man øker produktnummeret med bare 50. Ellers er Face Recognitionsystemet på Canon noe bedre enn hos konkurrentene synes jeg. DMCFX07 og DMCFX50 er modellene jeg ville satset på, du finner dem hos alle de store kjedene ala. Lefdal og Expert 7586508[/snapback] Panasonic sine modeller er skarpe og gir gode bilder med sin Leica-lisensierte optikk. Men dessverre har de en litt for stor mengde støy ved høy ISO, og der er Canon, og spesielt Fuji, bedre. Ellers får man Panasonic-kameraene også hos mange spesialiserte fotobutikker, om man ikke ønsker å gå til "altmuligkjedene" som umulig kan vite like mye om alt. Hos fotobutikker er det også større sjanse for at du kan prøve kameraene med batteri, da jeg flere ganger har hørt kunder fortelle at Lefdal og Elkjøp ikke har oppladede batterier til kameraene de selger. Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Er 800 egentlig et bedre kamera enn 850? 7583189[/snapback] Vil egentlig ikke si det. Ixus 850 er mer uskarp på sin største vidvinkel enn det Ixus 800 er, men så har du ihvertfall muligheten til mer vidvinkel om ikke annet. Setter du begge kameraene på samme brennvidde, vil skarpheten være ganske så lik. Grunnen til at mange blir skuffet over 850'n, er at 800 er så bra at de hadde for store forventninger til arvtakeren. Det de er mest skuffet over er nok uskarpheten ved vidvinkel, samt at det ikke var større forbedringer. Men nå er ikke Canon kjent for å implementere alt for store forandringer i alle nye modeller, spesielt ikke når man øker produktnummeret med bare 50. Ellers er Face Recognitionsystemet på Canon noe bedre enn hos konkurrentene synes jeg. DMCFX07 og DMCFX50 er modellene jeg ville satset på, du finner dem hos alle de store kjedene ala. Lefdal og Expert 7586508[/snapback] Panasonic sine modeller er skarpe og gir gode bilder med sin Leica-lisensierte optikk. Men dessverre har de en litt for stor mengde støy ved høy ISO, og der er Canon, og spesielt Fuji, bedre. Ellers får man Panasonic-kameraene også hos mange spesialiserte fotobutikker, om man ikke ønsker å gå til "altmuligkjedene" som umulig kan vite like mye om alt. Hos fotobutikker er det også større sjanse for at du kan prøve kameraene med batteri, da jeg flere ganger har hørt kunder fortelle at Lefdal og Elkjøp ikke har oppladede batterier til kameraene de selger. 7587357[/snapback] Støy problematikken du nevner er ikke aktuell før man kommer opp i de øvre ISO verdiene, og jeg mener likevel at det er et overhypet "problem". Folk flest opplever det ikke som et problem da det er et "point and shoot" kamera som folk flest vil oppleve tar ekstremt gode og fine bilder i de fleste lysforhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå