Hyu Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Et spørsmål! Må man ha router?? HAr tenkt bare å ha switch isteden for router! BLir det noe usikker med brannmur osv?? Ps: blir liksom dette: Telefonlinje-Splitter-Modem-Switch-PC. Endret 14. desember 2006 av Hyu Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Ja en trenger en router for å dele internetten. Dette kan enten være en egen boks, programvare eller styrt fra ISP. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Det kommer litt ann på leverandør. Telenor, Start, NextGenTel m.fl leverer f.eks router som standard nå. Da trenger du kun en switch eller et trådløst accesspunkt for å dele linjen. Merk at Telenor nå leverer ut modem med 4 porters switch innebygget. Har du Bluecom, Tele2, DirectConnect m.fl som leverer et bridge modem trenger du også bare en switch eller et trådløst accesspunkt for å dele linjen. Så det lønner seg altså å sjekke hva leverandøren tilbyr før du kjøper router. Er en stor fordel å unngå to routere etter hverandre, og enda større fordel å kunne få offesielle ip adresser på alle maskinene dine. Alt i alt er det egentlig ikke ofte du trenger å kjøpe egen router i dag. Om du likevel ønsker egen router kan det være smart å kjøpe en router med integrert modem. Endret 14. desember 2006 av rolvs Lenke til kommentar
Hyu Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Men får man ikke større risiko med virus når man fjerner routeren? for den har innbygget brannmur noe sånt. Jeg har tele2 og routeren er ca 4 år gammel.. For Nettet ble ustabil når jeg hadde switch og router.. mista ca 200-1000 kb/s av og te da.. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Men får man ikke større risiko med virus når man fjerner routeren? for den har innbygget brannmur noe sånt. Når en maskin er tilkoblet internett må du alltid passe på å ha oppdatert antivirus. I tillegg når du ikke har en NAT router så bør du ha en software brannmur på maskinen din. Lenke til kommentar
Hyu Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 jeg har prøvd ¨finne software brannmur, men finne det ikke noe plass. kan di peke meg til det?? Bruker NOd32 antivirus. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg har prøvd ¨finne software brannmur, men finne det ikke noe plass. kan di peke meg til det?? Bruker NOd32 antivirus. 7503711[/snapback] ZoneAlarm er det mange som liker. Den som er integrert i XP SP2 er også helt grei å bruke. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg har prøvd ¨finne software brannmur, men finne det ikke noe plass. kan di peke meg til det?? Bruker NOd32 antivirus. 7503711[/snapback] Det er innebygd i windows. AtW Lenke til kommentar
Feiten88 Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Man MÅ ikke ha router om man ikke skal noe spesiellt. Du kan fint koble internetten rett i en switch om ispen din gir deg dhcp skal ikke det blir noe problem om du ikke skal ha veldig mange pcer i nettverket ditt. Men de fleste switcher har ikke firewall løsning så det må du nok da installere selv på pcen din. =] Feiten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå