Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

el.lære: ac motor og generator


Anbefalte innlegg

heisann!

 

Har et par spørsmål jeg lurer på.

 

Hvordan reguleres utspenninga fra en vekselstrømsgenerator?

 

Hvilke grunnleggende forhold gjelder/er likt for asynkron- og synkronmotorer?

 

Hva er det som ”driver”/frembringer ankerstrømmen i en asynkronmotoren?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med de :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egenlig ikke så stor peiling på dette men jeg tror du kan regulere utspenninga fra en vekselstømgenerator vha en transformator.

 

Hm, har bare litt peiling, skal svare på det jeg kan :p

Sykronmotorer: De består av en stator, hvor faseviklingene ligger plassert rundt statoren i faserekkefølgen L1, L2 o L3. Rotoren er en magnet. I små motorer er den vanligvis en permanentmagnet, mens den i større motorer er en elektromagnet.

Når statorviklingen blir koblet til trefasenettet, oppstår det i statorjernet et trefaset magnetisk dreiefelt som roterer med konstant fart rundt rotoren. Farten til dreiefeltet er bestemt av nettfrekvensen og av poltallet til statoren.

For å forklare hvordan et magnetisk dreiefelt oppstår, kan du ta utgangspunkt i prinsippet for hvordan trefaset vekselspennng lages i en trefasegenerator. Hvis du tenker deg en trefasegenerator me tre spoler (fasevikinger) som er plassert langs statoren med en innbyres vinkel på 120 grader, og en rotor som består av en permanentmagnet. Atså magneten inni motoren, midt mellom faseviklingene L1, L2 og L3. Rotasjonsfrekvensen til rotoren er sykron med nettfrekvensen

:thumbup:

 

Asykronmotorer: Trefasede asykronmotorer er de mest brukte elektromotorene. De blir kalt asynkrone fordi rotasjonsfrekvensen til rotoren ikke er sykron med nettfrekvensen. Den er litt saktere enn det magnetiske dreiefeltet i statoren. Asynkronmotere er i motsetning til synkronmotorer selvstartende. Morene består av en stator som er nøyaktig lik den som brukes i synkronmotorer, men rotoren er bygd opp etter et annet prinsipp. Rotoren består av en vikling av aluminium som er fordelt på flere spor rundt rotoren. I hver ende er viklingen korsluttet med en støpt aluminumsring. Viklingen blir kalt burvikling. Motorene blir vanligvis kalt korslutningsmotorer fordi rotorviklingen er kortsluttet.

 

Driftspenningen til asynkrone trefasemotorer.

Når trefasemotorer kobles til elnettet, må motorens merkespenning og koblingsmåte stemme overens med nettspeningen. Motorens merkespenning og koblingsmåte står på motorens merkeskilt. Om en motor er merket 230V D/400V Y, betyr det at når motoren skal kobles til nettspenningen 230V, skal statorviklingene kobles i trekant, men de skal kobles i stjerne dersom nettspenningen er 400V.

 

MvH

Isabell :innocent:

Endret av Isabell_89
Lenke til kommentar

Utspenningen fra en generator reguleres vel gjerne vha en transistorbasert motstand som regulerer feltspenningen?

 

Slik er det i allefall på fly - en solid state alternator control unit regulerer field voltage (eller current?), slik at utspenningen til enhver tid holdes innenfor akseptable verdier. Og så har du gjerne et overspenningsvern også...

Lenke til kommentar

Spenningen/strømmen reguleres ved å endre magnetiserngsspenningen, ja. Jo høyere magnetiseringsspenning, jo kraftigere blir magnetfeltet, og dermed blir også strømproduksjonen høyere uten at turtallet endres, men generatoren må da også tilføres mer mekanisk energi/drivkraft. Man kan legge merke til det på en bil, spesielt med en relativt liten bensinmotor, at turtallet endrer seg hvis man f. eks går rett fra parklys til fjenlys eller en gjør en annen type stor belastningsendring. Det er fordi det blir tyngre å dra generatoren med større belastning. Vekselstrømsgeneratorer blir forresten kalt "alternator" på engelsk, og jeg tror det ordet også kan brukes på norsk.

 

Asynkronmotorer har ingen ankerspenning. Strømmen går bare i selve statoren (viklingen rundt ankeret) og lager en magnetisk "virvel" som drar med seg ankeret. Asynkronmotorer fungerer altså bare på vekselstrøm. For å endre turtallen må man endre frekvensen på strømmen, for å regulere trekkraften må man justere spenningen.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...