Gå til innhold

Er spill for dyre?

anolop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hvor kommer pengene til spill utviklerne inn der? Krever de mer for å utvikle noe til en konsoll, som faktisk burde være lettere bare fordi forbrukerne må bruke penger på hva andre selskap har å levere? Det gir ikke mening...

7502896[/snapback]

Lisenspenger til konsoll-fabrikantene.

Lenke til kommentar
ja det er enda en tard ting som irriterer, samme spillet koster ofte 100 - 200 kr mindre på PC enn det gjør på konsoll.

7502769[/snapback]

Prisforskjellen på konsoll-spill og PC-spill skyldes ganske enkelt det faktum at plattformeieren skal ha en ikke ubetydelig lisensinntekt for hvert solgte konsollspill. Det er der plattformeieren drar inn en betydelig del av sin inntekter.

Personlig synes jeg at den absolutte prisgrensen for spill burde være kr 499,-. for helt nye AAA-spill, og med fallende priser til under kr 400,- når et spill ikke lenger er en opplagt bestselger.

Lenke til kommentar
Det er sant. Men har dere hørt rykter om reklame i spillene? Hvis det kommer, så my jo spillene falle i pris, for reklame skal jo være gratis, det er jo derfor vi ikke betaler lisens for TV2 f.eks.

7502456[/snapback]

Slik sett skulle jo EA Sports spillene vært litt billigere da. Fifa serien bruker vel slike som McDonalds og Coca Cola på reklame skiltene på fotballstadione (mulig jeg tar feil...)

Endret av anolop
Lenke til kommentar

Det hadde fint gått å presse priser. Det er jo ikke værre enn å boycotte spill som koster over 499kr. Gjerne også påpeke det ovenfor butikken at det aktuelle spillet er over din makspris. Dersom ALLE gjør det, så må prisene presses til slutt fordi etterspørselen etter minker, og butikker ikke tjener noe.

Lenke til kommentar
Du besvarer vel egentlig ditt eget spørsmål. Hvis du virkelig er gira på et spill så kjøper du det ved launch, hvis ikke venter du til det faller i pris. Ikke verre enn det.

Og det generelle prisnivået er ikke akkurat ille. SNES-spill kostet 700+ kr... for over et tiår siden!

7502213[/snapback]

Hehe, ja. Husker noen SNES spill som krøp opp i 900kr sjangeren. Det verste var at vi faktisk kjøpte de...

Lenke til kommentar
Det er sant. Men har dere hørt rykter om reklame i spillene? Hvis det kommer, så my jo spillene falle i pris, for reklame skal jo være gratis, det er jo derfor vi ikke betaler lisens for TV2 f.eks.

7502456[/snapback]

Slik sett skulle jo EA Sports spillene vært litt billigere da. Fifa serien bruker vel slike som McDonalds og Coca Cola på reklame skiltene på fotballstadione (mulig jeg tar feil...)

7502989[/snapback]

Hehe. Den tanken har slått meg mange ganger. Men men. Det er jo bedre med McDonald's skilt enn noe som ikke eksisterer ;)

Lenke til kommentar

Det er klart det koster å lage og produsere ett spill, men når det skal lages flere millioner kopier, blir ikke produksjonskostnaden på 500,- spenn HVERT SPILL!! Her snakker vi bare om noen få kroner for litt grønn plastikk, farget papir og ei rein CD skive... :roll:

Tror nok de fortsatt hadde tjent litt hvis de hadde solgt Gears of War for 100,- kroner. Kanskje ikke mye, men sikkert nok til å betale lønna til spillutviklerene.. :hmm:

Lenke til kommentar

Spill er ikke dyrt. Spesielt ikke nå som multiplayer er satt så i fokus. Ta et enkelt regnestykke på det. Du får kansje 18 timer glede ut av et spill. Ofte mer, dersom ikke spillet skuffer fullstendig. Med en pris på 600 kroner betaler du 33.50,- for å underholdes en time. Ta en ny DVD, ligger ofte å dytter opp mot skrekkelige 200 kroner filmen som er en slags absolutt maks. Hvis filmen varer 2 timer betalte du nettopp 100,- timen for underholdning. Du vil så klart se filmen igjen en gang siden du har kjøpt den, men jeg tviler sterkt på at den holder deg i sofaen 6 timer i strekk.

Lenke til kommentar
Spill er ikke dyrt. Spesielt ikke nå som multiplayer er satt så i fokus. Ta et enkelt regnestykke på det. Du får kansje 18 timer glede ut av et spill. Ofte mer, dersom ikke spillet skuffer fullstendig. Med en pris på 600 kroner betaler du 33.50,- for å underholdes en time. Ta en ny DVD, ligger ofte å dytter opp mot skrekkelige 200 kroner filmen som er en slags absolutt maks. Hvis filmen varer 2 timer betalte du nettopp 100,- timen for underholdning. Du vil så klart se filmen igjen en gang siden du har kjøpt den, men jeg tviler sterkt på at den holder deg i sofaen 6 timer i strekk.

7503160[/snapback]

Jeg ser den, men kiloprisen på en hamburger på McDonalds koster jo mer enn kiloprisen på en gjennomsnittelig ny bil også :p , så jeg vil ikke sammenligne ett konsoll spill mot en DVD. Jeg sier ikke mer :thumbup:

Lenke til kommentar

Eg syns at 600kr++ for eit spel er alt for mykje. Sjøl om eg betaler det og gjerne kjøper to spel i månaden. Men så må eg ha det nyaste og feitaste. Eg skulle ønske at spel hadde ein maks pris på 499kr. Og de som sier at spill ikkje er dyrt dei må være kjøpt og betalt av "bransjen". For spel er dyrt.

Lenke til kommentar

Syns det kommer helt an på hvilket spill det er snakk om, egentlig.

Jeg har ikke mye imot å betale 600kr for, f.eks. et 50-timers spill(Zelda, Enchanted Arms), men jeg vegrer meg derimot stort for å bruke mye mer enn 100-200kr på noe som ikke varer mye mer enn en 10 timers tid.

Også kommer det igjen også an på kvaliteten på spillene.

Slik som spill generelt sett er i dag (10-15 timers eksplosive massakrer >_< ), så mener jeg de er alt for dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...