Elolz Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Har en 3 uker gammel pc. Består av følgende: HK: Asus P5NSLI CPU: E6400 CPU kjøler: Stock Skjermkort: POV 7800GTX HDD: WD 250GB Ram: OCZ (2*1GB) PSU: Fortron/Source 400watt 1 stk DVD-brenner: NEC 1 stk floppy: Sony Kabinett: Thermaltake Tsunami (2*12 vifter) Var på lan forrige helg, og da streika pc'en! Det kom en svart kant rundt bildet på skjermen, og skjermbildet forskjøv seg utenfor skjermen. Dette skjedde kun i spill, ikke i windows. Jeg formaterte pc'en og innstallerte nye skjermdrivere, men problemet var der fremdeles. Prøvde på flere skjermer også. Så fant jeg en enda nyere driver, nyeste som var ute, og nå er det fremdeles svart kant rundt skjermen, men bildet er sentrert igjen. Tok 3dMark05, og fikk ikke opp noen feilmeldinger. Så 2-3 dager etter dette begynte jeg dagen med litt cs gaming. Så slo jeg av pc'en og gikk ut en tur. Kom tilbake og starta pc'en, og da fikk jeg opp evige meldinger om at skjermkortet hadde for lite strøm. 6pin'en var kobla i. Starta på nytt noen ganger, og det kom opp hver gang. Jeg trodde da at skjermkortet var gåent, det trodde også forhandleren av skjermkortet. Så i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve pc'en en gang før jeg sendte inn igjen skjermkortet. Jeg kobla av og på igjen 6'pinen til skjermkortet. Så startet jeg den opp, og nå kommer ikke feilmeldingen om for lite strøm på skjermkortet lengre. Derimot fikk jeg opp en melding om at jeg måtte slå av maskinen fordi cpu-viften gikk for sakte! Tror selv det eg strømforsyningen som har tatt kvelden, men tenkte jeg skulle høre om hva folk her synes? Håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 vel. psu'en skal være kraftig nok, men jeg hadde uansett testa med en annen for å se om det hjelper. om du får testa skuermkortet i en annen maskin også så finner du ut hvor problemet ligger med en gang. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Kontrollert at skjermkortet sitter 100% i slotten? Ved flytting av "kassen" kan skjermkortet lett forskyve seg (sitte på skeiva) endel hovedkort mangler "lås" for skjermkortet. Fikk "bråstopp" i maskina mi i går, resatte Bios, men maskina restarta før win var ferdig lasta, D-led lyste for CPU feil. Vifta som var kobla til CPU-Fan var stoppa (vifta på "strømregulatoren") "sveiva den igang" og fikk maskina opp og gå Har vannkjøling og derfor bytta vifte, har ikke funnet noen måte og la maskina kjøre uten CPU-fan i Bios Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 hva med å gå i bios og slå av cpu fan req. om du ikke finner ut av det så post hvilket hk du har så kan sikkert noen hjelp deg. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Ptf : 7800GTX krever sitt vedr. strøm (7800GTX = dustbuster og strømsluker). En FSP 400W kommer i ulike +12v ampere sustained utgaver. Jeg gjetter på at du har den versjonen med lav output på +12v i sustained ampere(og muligens dual rail dritten) Prøv en kraftigere PSU (kraftigere = mere +12A , ikke mere total watt) Endret 14. desember 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 det kan hende de 4 pinnene han har fra psu (tror d er 2) har forskjellig ampere styrke. Prøv med den andre. Se også til at kortet sitter bedre i. virker mer som skjermkortet. og med tanke på at det har funket med den psu'en før, og ingen ting annet har svikta? så ville jeg tro at det er skjermkortet... har du overklokket d? det overklokker seg selv ved oppstart av 3d applikasjoner, kanskje det da drar mere (og for mye) strøm? Lenke til kommentar
geil Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Har du billedrørsskjerm, evt LCD-skjerm koblet til analog utgang? Høres ut som spillene kjører med annen oppløsning og/eller oppdateringsfrekvens. Da vil bildet bli forskjøvet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå