Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hei! Jeg har lyst til å lære å lage mine egne sanger (samme hva sjanger), men vet ikke helt hvordan. Jeg kan svært lite musikkteori, men vet at tonika og dominantseptim er glupe å ha med. Av instrument har jeg bare gitar. Er det smart å begynne med akkordene og kompet, og så putte inn melodi(er)? Eller begynne med melodien? Takker for hjelp! Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 hmm vel. det er forskjellige prg man kan bruke. har du et bra lydkort kan du ta opp gitarer og vokaler. inne i prg kan man legge til reverb og delay etter dine behov. prg som du kan bruke er cubase: bra til å ta opp instrumenter og støtter vst, reason er godt prg men er minus at man ikke kan ordne med audio. eller så finner man også prg som adobe audition og slikt. jeg ville ha rådet deg for å gå for noe fra steinberg. du finner software i forskjellige prisklasser. sx3, sl3, se3 og cubase 4 og studio 4. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg trenger ikke å spille den inn på data'n. Man trenger ikke pc for å lage en sang. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 hehe nei da er det ikke mye jeg kan si da. så klart trenger du ikke pc for å lage musikk men tenkte du ville ta det opp og slikt. Lenke til kommentar
the_odd Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 hehe nei da er det ikke mye jeg kan si da. så klart trenger du ikke pc for å lage musikk men tenkte du ville ta det opp og slikt. 7531280[/snapback] det tenker man på til slutt... men jeg tror at det normalt å starte med melodien Lenke til kommentar
slash Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Det kommer helt an på hvilken sjanger du vil lage musikk i. Skal du drive med visesang så er vel et enkelt gitarkomp mer enn nok. En fellesnevner for litt mer avansert musikk er at du har trommene og bassen i bunnen, og at disse bærer resten av instrumentene. Akkurat hvordan du går frem i å lage sangen blir jo litt opp til deg selv, men sånn som gruppa mi gjør det så kommer vi ofte på med et kult riff eller en fet basslinje, så tar vi det derifra. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Som Slash sier så avhenger innspillingsrekkefølgen av hvordan musikk du spiller og selvfølgelig hva du liker selv å spille inn først. I jazz og blues spilles mye inn live i studio p.g.a samspill. Med rock og metal er det vanlig å spille inn trommer først og fortsette med bass og komp, kanskje spille inn et hjelpekomp først på gitar bare får å få litt struktur på sangen så trommisen husker hva han skal spille. Når det gjelder hvordan du skal skrive sangene må du nok bare finne ut selv hvordan du liker å arbeide med musikken. Kanskje finne noen fete gitar-riff eller melodier og lage vokal til dette. Spørs helt hvordan musikk du skal lage. Lykke til ihvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Takk for masse god hjelp! De sjangerene jeg helst vil jobbe med blir vel rock/blues tenker jeg. Men noe jeg lurer på er hva jeg skal gjøre hvis jeg har funnet på et bra komp, og vil jobbe videre med sangen? Legge til trommer, så få litt bass og kanskje få det til å rocke før jeg legger til melodi og slikt? Lenke til kommentar
-Zoso- Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 lag deg riff eller basslinje først.. låter med spesiell takt/trommespilling må kordineres etter en melodi er lagd.. jeg pleier å visualisere meg trommer hvis jeg skal lage en låt preget av mye rytme/trommer involvert.. tekst kommer vanligvis etter man har laget kompet og refreng.. men ikke heng deg for mye opp i riffet når du skriver tekst.. vær alltid åpen til forandringer underveis... men som nevnt tidligere; et fett gitar/bass riff til å begyne med, for så å bygge på resten, er den enkleste måten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå