Gå til innhold

nikon d70s og ekstern blits

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, men det skal nå sies at action bilder ofte ikke blir å veldig mye "action" om du fryser bildet helt.

Hva skal du ta bilder av? Prøv å få litt bevegelsesuskarphet med i bilde, da blir det mer "fartsfylt".

7501839[/snapback]

Skal ta bilder til en sak jeg skriver om en gjeng ungdommer som driver med parkour. Bildene skal publiseres både på nett og på trykk så jeg tror ikke det passer helt med bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar
Virkelig? Jeg kan banne på at jeg tok bilder med mer enn 1/500  i lukkertid da jeg hadde blitz på kameraet mitt?

7501822[/snapback]

Jeg tror det bare er D40, D50 og D70 som klarer det, men ser ikke bort i fra at andre kameraer med omtrent samme Sony CCD også hadde muligheten.

Enkelt sagt, så må blitzen gjøre jobben i perioden mens begge lukkergardiner er åpne for å få en jevn eksponering. På de fleste kameraer begynner andre gardin å bevege seg før første er ferdig når lukkertidene blir lavere enn ca. 1/250.

D40, D50 og D70 bruker imidlertid elektronisk lukker ved kortere lukkertider, og derfor kan man gå ned til 1/500 på disse tre kameraene. God elektronisk lukker er imidlertid fryktelig vanskelig å få til (pga "tearing" - dvs at bildet blir delvis forskjøvet ved korte lukkertider), og var en spesiell egenskap ved den CCD-brikken som satt i de to kameraene.

Edit: Egeulfs poeng om at blitzen uansett fryser bevegelsene er for øvrig godt. Om du har en SB800 eller 600, så gir vel de en eksponeringstid på 1/1000 uavhengig av lukkertid. Sigma EF500 gir ca. 1/700.

...og som flere har påpekt: Har du sjekket at 1/500 gir bevegelsesuskarphet? Det skal gå skikkelig fort for at det er tilfelle.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Som en sidenote kan det nevnes at D200(D80?) og oppover i Nikons kamerapark støtter FP Sync, som lar blitzen synkronisere med så kort lukkertid kameraet støtter. Canon har tilsvarende, uten at jeg er sikker på navnet. For de som er interessert i dette, så søk opp info selv. Det er et par ulemper med denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Forøvrig tror jeg det finnes et triks med å tape over noen av blitzens pin'er, som gjør at man på en D70 kan "lure" kameraet til å akseptere kortere lukkertider enn 1/500 (helt ned til 1/8000, men ikke regn med gode resultater! ;)). Søk litt på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...